MAS REI, care activează pe piața românească printr-un parteneriat cu firma Prime Kapital, înființată de fondatorii NEPI, Martin Slabbert și Victor Semionov, și-a anunțat acționarii că va plăti 95 mil. euro, cash, pentru a achiziționa Militari Shopping de la investitorul imobiliar Atrium European Real Estate, care, în acest fel, se retrage din România. Acesta va fi al doilea cel mai scump mall tranzacționat în București, după Promenada Mall, vândut în 2015 cu 148 mil. euro. În plus, cumpărătorul a mai anunțat că, în pezent, urmărește în mod activ o serie de noi oportunități de investiții pe care le va comunica acționarilor imediat după încheierea discuțiilor.

„Activul generează un venit stabil pe termen mediu, cu perspective bune de creștere, ce vor determina rentabilitatea investițiilor directe ale MAS. Este de așteptat ca extinderea contractelor de închiriere și unele cheltuieli de capital să consolideze nivelul veniturilor. Perspectiva unei noi concurențe este scăzută, iar dezvoltările rezidențiale din zonă contribuie la creșterea numărului de cumpărători. Există capacitatea unei extinderi semnificative și/sau redezvoltări a centrului comercial, pe măsură ce cererea crește, pe termen mediu“, se arată într-un comunicat al MAS REI.

Investitorul mai precizează că, de la deschiderea sa din 2009, Militari Shopping a beneficiat din plin de dezvoltarea cartierelor rezidențiale din zonă, care au crescut amprenta centrului la circa 294.000 de persoane aflate la o distanță cu mașina de mai puțin de 45 de minute. Mai mult, MAS REI precizează că, în prezent, se dezvoltă alte 4.000 de apartamente în vecinătatea parcului de retail.

Militari Shopping are 53 de chiriași care împart peste 56.000 mp. Venitul operațional net anual al parcului este de 7,1 mil. euro, la o chirie medie anuală de 10,6 euro/mp/lună. Proiectul a fost deschis în 2009 și are ca principali chiriași hipermarketul Auchan, magazinul de bricolaj Praktiker, comerciantul de articole sportive Decathlon și o serie de branturi de îmbrăcăminte precum H&M, C&A, Reserved, New Yorker, LC Waikiki, Pepco, Deichmann, Hervis, Humanic, Koton și Takko. Spațiile disponibile sunt complet închiriate, pe un termen mediu de cinci ani.

Finalizarea tranzacției de vânzare a Militari Shopping este așteptată la sfârșitul celui de-al treilea trimestru din acest an, după îndeplinirea anumitor condiții.

 

MAS REI a achiziționat anul trecut parcul de retail Era Shopping Park din Iași și o serie de terenuri pentru proiecte comerciale mai mici în Pitești, Târgoviște, Ploiești, Balotești, Baia Mare, Roman și două ansambluri rezidențiale în București.

De remarcat este faptul că partenerul local al MAS REI, adică firma Prime Kapital, alături de NEPI Rockcastle, Globalworth, și Iulius sunt singurii investitori imobiliari de anvergură fondaţi în România cu planuri de lărgire a activităţii în ţările din regiune prin achiziţii de ordinul miliardelor de euro. Coincidenţă sau nu, pe toţi îi leagă un lucru: sunt susţinuţi de capital sud-african. Cum s-a ajuns aici? Lipsa de creştere a Produsului Intern Brut şi incertitudinea politică au contribuit decisiv la declinul încrederii consumatorilor în economia sud-africană. Într-un asemenea climat, costul de finanţare a unei investiţii a devenit imediat mai mare decât randamentul obţinut din afacere. Debuşeul s-a dovedit a fi Europa Centrală şi de Est, o economie cu o rată de creştere anuală de aproape 4%, şi în mod special România, care a avut cea mai performantă economie din Uniunea Europeană.

CITIȚI ȘI Au cucerit România, iar acum atacă Europa Centrală şi de Est

Exit din România

Pentru Atrium European Real Estate, Militari Shopping a fost singurul activ imobiliar deținut în România, motiv pentru care vânzarea acestuia echivalează cu ieșirea sa de pe piața locală.

Atrium a achiziţionat în anul 2004 prima fază a proiectului din Militari, dezvoltat de către compania belgiană Liebrecht&wooD, în urma unei tranzacţii de circa 20 mil. euro. Centrul comercial avea o suprafaţă închiriabilă de 10.800 mp, iar pentru extinderea din 2009 compania a anunţat că a alocat 67 mil. euro.

Compania a anunțat recent vânzarea a 19 proprietăți din Ungaria, care reprezintă aproape toate activele sale de pe această piață, și finalizarea repoziționării portofoliului său din Cehia prin vânzarea participației sale dintr-un centru comercial din Brno. La începutul lunii trecute, Atrium a semnat o înțelegere privind vânzarea Atrium Saratov din Slovacia pentru 10,3 mil. euro, a cărei finalizare se așteaptă recent.

În vara anului trecut, Atrium şi-a scos la vânzare şi proprietăţile din Rusia. Compania şi-a revizuit operaţiunile din Rusia încă din 2014, când veniturile din chirii au fost ameninţate de situaţia economică locală. Compania are şapte malluri în Rusia, dintre care două în Moscova, cu o valoare totală de 289 mil. euro.

Acţionarul majoritar al Atrium European Real Estate este grupul de investitori israelieni Gazit-Globe, care a preluat în 2008 compania, la acea dată Meinl European Land, şi a redenumit-o. Gazit-Globe este unul dintre cei mai mari investitori imobiliari din Israel, cu un portofoliu de 130 de proprietăţi, răspândit în 13 ţări, evaluat la 10 mld. dolari.