Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Editoriale

Politică și marketing sau triumful ambalajului asupra conținutului

Autor: | | 2 Comentarii

S-a spus că secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc.

În jurul nostru se vede însă că secolul XXI e mai degrabă publicitar şi electoral şi mai nimic în rest. Marketingul şi publicitatea sunt, în sine, activităţi fireşti, legitime şi utile din punct de vedere social. Economia n-ar putea funcţiona fără ca furnizorii de produse şi servicii să se facă cunoscuţi potenţialilor clienţi, astfel încât cererea să se întâlnească cu oferta. Piaţa liberă, bazată pe concurenţă şi diversitate de oferte, are fundamentală nevoie de aşa ceva. Dimpotrivă, bizară era existenţa marketingului şi publicităţii în comunism, caracterizat de monopoluri şi penurie. Probabil că rolul era pur propagandistic, de a da iluzia prosperităţii şi a unei economii funcţionale inexistente.

Din păcate, însă, inflaţia de publicitate pe care o constatăm astăzi în jur pare să aibă şi ea ca rol întreţinerea iluziei că trăim în capitalism şi economie de piaţă. Iar ea merge în mână cu inflaţia politicului, de la cea discursiv-electorală la cea legislativă şi de reglementare. Ambalajul câştigă tot mai mult teren în dauna conţinutului. Legătura dintre cele două este mai simplă decât pare la prima vedere. Majoritatea sectoarelor-cheie ale economiei sunt oligopolizate de grupuri restrânse de mari companii. Nu s-a ajuns aici pe cale naturală. Concurenţa nu a fost nici pe departe eliminată doar prin performanţe mai bune în satisfacerea clientelei, ci în bună măsură prin norme obţinute prin lobby de la state pentru impunerea de bariere de reglementare pe pieţe, prin care competiţia e subminată sau de-a dreptul anulată, iar concurenţii, reali sau doar potenţiali, reduşi la tăcere. Astfel protejaţi, oligopoliştii rămân să-şi împartă pieţele liniştiţi, cu oferte cvasiidentice, calitativ şi ca preţ.

Însă economia de piaţă trebuie simulată pentru mase. Și astfel se dezvoltă monstruos industria marketingului, publicităţii, ambalajelor, pentru a da consumatorilor iluzia diversităţii de opţiuni. Industrie ale cărei costuri sunt suportate în cele din urmă, bineînţeles, tot de către clienţi.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro