Reprezentanţii clienţilor au transmis, marţi, celor şapte bănci invitaţii la negocieri pentru găsirea unor soluţii reale pentru cei afectaţi de aprecierea puternică a francului elveţian şi speră ca prima întâlnire să aibă loc la începutul lunii aprilie, iar discuţiile să se finalizeze în maximum o lună.

"O negociere individuală este neprofitabilă pentru consumatorul mediu. Mulţi dintre ei se tem că propunerile băncilor ascund, în fapt, capcane şi că, în final, ajung să fie mai îndatoraţi la final dacă acceptă propunerile băncilor. Doleanţa clienţilor este să se ajungă la o rată mai mică fără prelungirea perioadei (de rambursare a creditului – n. r.). Modalităţile pe care le propunem în acest sens sunt reduceri sau eliminări de comisioane, reduceri de dobânzi, respectiv ale marjelor aplicate peste LIBOR sau o conversie a creditelor. Şi în cazul conversiei propunem două modalităţi: la cursul zilei, cu aplicarea unui discount semnificativ, sau la un curs mai mic, negociat cu banca", a declarat, miercuri, preşedintele Asociaţiei Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF), Alin Iacob.

În opinia acestuia, băncile ar trebui să accepte aceste invitaţii pentru că, în caz contrar, reprezentanţii clienţilor vor recurge inclusiv la acţionarea băncilor în justiţie, în cazul în care refuză negocierile sau nu vin cu soluţii concrete în favoarea clienţilor.

"Suntem încrezători că băncile vor înţelege să profite de ocazia de a ajunge la soluţii reciproc avantajoase pe cale amiabilă, prin negocieri, şi că vor veni în întâmpinarea mâinii întinse de consumatori cu intenţia de a se evita escaladarea atmosferei conflictuale care a făcut ca, în ultimii ani, relaţia dintre bancă şi client să se mute de la ghişeu la tribunal", a mai spus Alin Iacob.

El a subliniat că speră ca prima rundă de negocieri să aibă loc în perioada 2 – 7 aprilie, cu fiecare bancă în parte, iar după o lună să se ajungă la soluţii concrete.

Cele şapte bănci invitate la negocieri sunt Bancpost, Banca Românească, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank, Volksbank, OTP Bank şi Credit Europe Bank.

"Ne-am simţi foarte confortabil dacă reprezentanţi ai Băncii Naţionale a României (BNR) ar dori să participe la aceste negocieri, cu statut de observator. (…) Ar fi o excelentă ocazie pentru ca reprezentanţii BNR să se convingă că din partea noastră nu există rigiditate şi inflexibilitate, ci dorinţa de a găsi soluţii reale de derulare în continuare a creditului, în condiţiile în care băncile acceptă să îşi asume o parte a poverii suportată exclusiv de consumatori", a precizat Alin Iacob, pentru AGERPRES.

Reprezentanţii clienţilor susţin că vor analiza contractele de credit ale celor peste 5.800 de clienţi care s-au înscris la negocieri, astfel încât să se propună soluţii colective, dar avantajoase tuturor celor înscrişi la negocieri.

"Nu dorim nici electorată (schema de restructurare a creditelor cu acordarea unui stimul fiscal – n. r.), nici garanţia statului, ci băncile să-şi asume o parte a acestei creditări iresponsabile. Bugetul de stat nu ar trebui să suporte lăcomia băncilor dinainte de criză", a mai spus Alin Iacob. AGERPRES