Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Romania 4 You

Maramureș și Satu Mare, magneți pentru industrie

Autor: | | 1 Comentarii

În ciuda faptului că performanțele economice ale celor două județe sunt unele medii, acestea au reușit să atragă companii importante din industrii care au nevoie de mână de lucru instruită. Astfel, firme din domenii precum: auto, mobilă sau echipamente electrice reprezintă cele mai mari afaceri din regiunea de nord-vest.

Maramureş şi Satu Mare sunt două judeţe care au performanţe medii în ceea ce priveşte nivelul de trai. Acestea au înregistrat, în 2015, un Produs Intern Brut (PIB) pe locuitor de aproximativ 5.400 de euro, potrivit datelor Comisiei Naţionale de Prognoză (CNP), ceea ce reprezintă cel mai mic nivel din regiunea de Nord-Vest. Motivul? Investiţiile au fost prea puţine. Din partea autorităţilor nu a existat un interes prea mare pentru a dezvolta aceste judeţe, fapt ce se reflectă şi în modul în care arată infrastructura din Maramureş şi Satu Mare.

Fără autostrăzi şi fără drumuri expres

În 2007, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) plătea milioane de euro pentru câteva studii de fezabilitate printre care şi documentaţia privind construcţia unei şosele cu patru benzi între Satu Mare şi Maramureş, respecitv Petea - Satu Mare - Baia Mare. După opt ani, în 2015, oficialii CNADNR au anunţat că în Master Plan sunt prevăzute investiţii în infrastructura rutieră a judeţului Satu Mare, respectiv construirea drumului expres Turda-Halmeu. Astfel, din localitatea Livada se va construi şi tronsonul de drum expres spre Petea, cu trece prin Satu Mare. Ju­de­ţul este străbătut de trei drumuri europene.

Bani de la Ministerul Dezvoltării

În ceea ce priveşte judeţul Mara­mureş, în ultimii ani, localnicii au aşteptat în zadar finalizarea modenizării DN18. Conform CNADNR, reabilitarea DN 18 – Baia Mare – Sighetu Marmaţiei urmează să fie finalizată până la sfârşitul lunii mai, iar DN 18 – Borşa – Şesuri (lotul 2, lungime 24,618 km) va fi modernizat până în vara anului 2017. Varianta de ocolire a Sighetului, în lungime de 6,28 km, este la nivelul drumurilor expres. Proiectul aşteaptă finanţare din 2008. Și podul peste Tisa, din zona Tepliţa din Sighetu Marmaţiei, a rămas tot la stadiul de proiect din cauza lipsei de finanţare. Dacă Ministerul Transpor­tu­ri­lor nu a alocat bani pentru mo­der­nizarea infrastructurii din Mara­mu­reş, Ministerul Dezvoltării a fost mai atent cu acest judeţ. În 2015, au fost demarate peste 120 de proiecte ce vor fi finalizate în următorii trei ani. Pentru aceste proiecte Ministerul Dezvoltării a alocat 90 de milioane de euro. Cele mai multe proiecte au în vedere dezvoltarea infrastructurii, susţine Gabriel Zetea, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Maramureş.

Deşi sunt codaşe la PIB-ul pe locuitor, Maramureş şi Satu Mare ocupă locurile fruntaşe în regiune la salariul mediu net. Cum se explică acest lucru? Există multe companii din industrii care şi-au înfiinţat sedii sau fabrici în zonă.

Produsele electrice şi mobila susţin Maramureşul

Cea mai importantă companie din regiune este Eaton. Firma activează în domeniul sistemelor şi al aparatajului electric, în distribuţia şi controlul energiei, dar şi în automotive. Concernul american Eaton a investit milioane de euro în Maramureş. Pornind de la 15 angajaţi în 2002, firma din Sârbi a ajuns să numere aproape 2.000 de salariaţi. Totodată, compania a înregistrat o cifră de afaceri de aproape un miliard de lei, în 2014.

Dar cel mai important angajator din Maramureş este Aramis. Compania Aramis Invest se află printre cei mai mari exportatori de mobilă din România, cu afaceri de 567 de milioane de lei în 2014. Producătorul de mobilă a avut mai multe proiecte de investiţii, cu accent pe diversificarea produselor din lemn masiv. Aramis Invest s-a remarcat, în ultimii ani, şi prin faptul că a devenit unul dintre cei mai importanţi funizori pentru IKEA. Deţinut de doi oameni de afaceri români – Iacob Vladimir şi Marius Selescu -, producătorul de mobilă din Baia Mare are aproape 2.900 de angajaţi, fiind printre puţinele companii care au făcut angajări în perioada crizei, când alţii au îngheţat investiţiile.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Romania 4 You

04 aprilie 2016

Olt și Vâlcea, două județe neprofitabile

Romania 4 You

01 februarie 2016

Galaţi, judeţul tare ca oţelul

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro