Potrivit fişei naţionale referitoare la Piaţa unică digitală, în privinţa frecvenţei cumpărăturilor online, 17% dintre utilizatorii de internet din România apelează la acest mijloc de achiziţionare a unui produs (media UE 63%), în timp ce pe segmentul cumpărăturilor online transfontaliere, procentul scade simţitor până la 2% din total utilizatori, faţă de 18%, la nivelul statelor membre.

La capitolul încredere şi securitate, cei mai mulţi dintre utilizatori de internet din România (36%) sunt îngrijoraţi cu privire la securitatea datelor atunci când vine vorba despre o plată online, în timp ce pentru 22% apare nesiguranţa că nu vor primi produsele comandate.

La nivelul întreprinderilor, statistica arată că, în România, doar 7,3% dintre IMM-uri vând produse/servicii online, în comparaţie cu media UE, de 15%. De asemenea, la nivel transfontalier, procentele scad până la 3,4%, respectiv 6,5%.

39% dintre români nu au utilizat niciodată internetul

În ceea ce priveşte conectivitatea la internet, datele europene relevă faptul că, în România, 54% dintre gospodării utilizează servicii fixe în bandă largă /broadband/ iar 43% sunt conectate la servicii mobile în bandă largă. Pe de altă parte, în 25% dintre gospodăriile din România există acoperire a reţelelor broadband în mediul rural, faţă de media UE de 18%.

Documentul statistic referitor la Piaţa unică digitală arată, totodată, că, în privinţa competenţelor digitale, doar 39% dintre români nu au utilizat niciodată internetul (media UE 18%) şi numai 20% dintre persone ştiu să trimită e-mailuri, să utilizeze instrumente de editare sau să instaleze dispozitive noi, faţă de media europeană, de 59%.

Comisia Europeană şi-a stabilit drept prioritate crearea unei pieţe digitale unice prin înlăturarea obstacolelor pentru cetăţeni şi întreprinderi. Pentru a analiza acest obiectiv, strategia privind piaţa unică digitală este construită pe trei piloni: îmbunătăţirea accesului consumatorilor şi al întreprinderilor la bunuri şi servicii digitale în întreaga Europă, crearea unui mediu propice pentru dezvoltarea reţelelor şi a serviciilor digitale şi, nu în ultimul rând, valorificarea maximă a potenţialului de creştere al economiei digitale.