Semn al îndobitocirii populaţiei sau doar o perioadă în care românii pur şi simplu nu mai au bani de dat şi pe cărţi? Am făcut o scurtă analiză a celor mai mari două edituri de carte de la noi, pe baza cifrelor raportate la Ministerul de Finanţe. Rezultatele sunt mai mult decât concludente:

În anul 2008, editura Polirom avea venituri totale de 24,4 milioane de lei şi 93 de angajaţi. Cea mai mare editură de la noi făcea în acel an un profit din vânzarea de cărţi de 3,2 milioane de lei.

În 2012, aceeaşi editură "a ras" 30% din angajaţi, ajungând la 64. Veniturile totale au scăzut faţă de anul 2008 cu aproximativ 25%, la 18,9 milioane de lei, iar profitul a scăzut la jumăate: 1,4 milioane de lei.

Şi cazul Polirom este unul fericit, dat fiind faptul că vorbim totuşi de profit, fie el şi în scădere.

Humanitas avea în 2008 venituri de 15,4 milioane de lei şi avea 114 angajaţi. Bifa un profit modest de 17 mii de lei, în scădere de la cel de aproape jumătate de milion de lei în 2007.

În 2012, numărul de angajaţi a ajuns la 88, în timp ce veniturile au ajuns la 13,5 milioane de lei. Anul trecut, nici vorbă de profit: Humanitas a înregistrat o pierdere de peste 700 de mii de lei.

Din 2007 până în 2012, piaţa românească de carte a scăzut cu aproape 40%, declara pentru Mediafax, la începutul anului, Dan Vidraşcu, directorul editurii Litera.

Printre ultimii la cumpărat cărţi, printre primii la bere

Cu toate acestea, nu banii par să fie o problemă în calea achiziţionării unei cărţi. Pentru asta, facem o comparaţie simplă: România este o piaţă importantă pe piaţa berii, dar aproape nesemnificativă pentru piaţa de carte.

Bărbații pot fi văzuți mai des cu o bere în mână decât făcând reparații în casă, practicând sporturi sau citind o carte, arăta în luna februarie a acestui an studiul HumanGraphExperience, lansat de Starcom MediaVest, parte a grupului Leo Burnett.

Ar mai trebui amintit faptul că, încă din 2007, consumul a depășit media europeană, ajungând la 90 de litri pe cap de locuitor, peste cel din Marea Britanie spre exemplu. În volum, anul trecut, românii au băut circa 18,2 milioane de hectolitri de bere, în creştere cu 7% faţă de 2012, potrivit datelor asociaţiei de profil.

Ultimele statistici pentru piaţa de carte o aproximează la 60 milioane de euro. Este o piaţă mică, daca o comparăm cu Ungaria, de exemplu, care deţine locul 10 la citit în Europa, cu o piaţă de 200 milioane euro, în condiţiile în care au o populaţie la jumătate faţă de România. Ca să nu mai vorbim de Germania, a cărei piaţă de carte se ridică la 7 miliarde de euro, spunea Vidraşcu pentru dailybusiness în urmă cu puţin timp.
Vicecampioni europeni la stat pe net

Dacă banii nu sunt o problemă, înseamnă că motivul pentru care românii nu citesc este dezinteresul.

Să vedem o altă statistică:

Românii se află pe locul al doilea în Europa după timpul petrecut pe Internet, cu peste 18 ore pe săptămână, conform ultimului studiu Mediascope, citat de IAB România.

Acelaşi studiu arată că românii care utilizează Internetul sunt şi printre cei care folosesc cel mai mult mesageria instant, serviciu la care apelează cu 60% mai mult decât media europeană a utilizatorilor de Internet. DEUTSCHE WELLE: Tineretul nostru se imbecilizează? Cum cheltuie pensionarii pe timp de criză: beau lunar, în medie, peste 2,3 litri de alcool