Grațiela Gavrilescu, ministrul Mediului, a anunțat ieri că va aplica o „metodă prin care dorim foarte mult ca toate autovehiculele care circulă pe drumurile patriei şi care poluează, care au o normă inferioară de poluare Euro 2, 3 sau 4, să fie taxate în funcţie de emisiile pe care le au. Luăm în calcul trei criterii, respectiv capacitatea cilindrică pentru care deja se plăteşte un impozit, după care luăm norma de poluare a fiecărei maşini şi emisiile de CO2 pe care le produce fiecare maşină”. E ceva diferit față de sistemele de taxare anterioare care au fost considerate chiar și de oficialii aflați acum la Guvernare, înaintea alegerilor, un bir fără logică?. Unde mai pui că ministrul susține că „nu va fi o taxă sau un impozit”. Cu siguranță, nume care să înclocuiască termenul „taxă” pot fi găsite fără mari bătăi de cap, însă logica pare aceeași.

În ciuda faptului că este un oficial al Ministerului Mediului și că vorbește despre poluare, ministrul Gavrilescu omite – pe lângă faptul că tot administrația PSD a eliminat taxa anterioară – un detaliu important: poluarea nu scade printr-o taxă, ci prin reducerea consumului de carburant care este direct proporțional cu emisiile. Incapacitatea autotităților de a moderniza infrastructura generează o poluare mult mai mare decât cea a mașinilor, taxate sau nu. Un exemplu simplu de înțeles pentru orice cetățean, nu mai vorbim de un ministru, este cel al traficului bucureștean pe care o altă oficialitate de prim-rang – primarul Gabriela Firea – se grăbește să îl „combată” prin taxarea accesului în zonele centrale. Ieri, dimineață, cei 12 km care despart două capete ale Capitalei puteau fi parcurși în cel puțin două ore cu o viteză medie atât de redusă încât până și computerul de bord al mașinilor părea să refuze să o afișeze. Pentru o distanță care, în mod normal, putea fi acoperită în maximum 35 de minute, consumul unei mașini s-a triplat. Chiar și un vehicul hibrid a consumat în aceste condiții mai mult decât un model cu motor Euro 3. Iar emisiile poluante  au fost pe măsură. Și atunci, de unde vine mai degrabă poluarea atât de blamată de autorități? Exact, stimate doamne din administrație, din eșecul dumneavoastră, ca reprezentante ale autorităților statului, de a pune la dispoziția cetățenilor o infrastructură performantă. Mașinile vechi, cărora le-ați permis să intre în țară prin eliminarea taxei anterioare, vor rămâne ani buni pe șoselele noastre. Cu sau fără o nouă taxă!

Cu sau fără taxă pe poluare – sau orice nume pompos îi va găsi doamna Gavrilescu – în lipsa unor proiecte de infrastructură finalizate, mașinile vor polua tot mai mult. Glumind, în România, până și o mașină electrică blocată cu orele pe șosele ar putea ajunge să polueze mai mult decât un hârb de 15 ani din cauza incompetenței autorităților române de a fluidiza traficul din orașe sau de pe drumurile naționale.