Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Consultanță

Impozite locale pentru clădiri: poveri fiscale pentru contribuabilii români

Autor: |

Schimbările legislative din ultimii ani au majorat povara fiscală. Un loc fruntaș îl ocupă impozitul pe proprietăți imobiliare pentru persoane juridice. Deși au fost purtate numeroase discuții în jurul taxei pe construcții speciale, nu trebuie pierdut din vedere că legislația privind taxele locale pe clădiri continuă să genereze dificultăți practice și costuri fiscale destul de mari pentru contribuabili.

Daniel Petre, Director Taxe Deloitte România   

Maria Florea, Manager Deloitte România         

Georgiana Onu, Senior Consultant Deloitte România

Privind retroactiv, începutul anului 2012 a adus, printre altele, majorări ale taxelor locale pentru clădirile nereevaluate aflate în proprietatea persoanelor juridice. Mai precis, începând cu anul 2012, consiliile locale au dobândit dreptul de a stabili un impozit cuprins între 10% şi 20% pentru clădirile care nu au fost reevaluate pe parcursul ultimilor 3 ani anteriori anului fiscal de referinţă, impozitul putând ajunge chiar la 30% şi 40% pentru cele care nu au fost reevaluate pe parcursul ultimilor 5 ani. Povara fiscală este semnificativă chiar dacă ne raportăm doar la impozitul general în cota de 1,5% aplicabil în prezent clădirilor, în cazul în care reevaluările sunt efectuate conform legii.

În momentul de faţă, acest impozit se aplică asupra valorii de inventar a clădirii. Cu alte cuvinte, se aplică asupra valorii de intrare în patrimoniu a clădirii respective, înregistrată în contabilitate de către proprietarul clădirii conform prevederilor legale în vigoare, fără a ţine cont de gradul de uzură/amortizare a clădirii. Mai mult, legislaţia menţionează în mod specific faptul că, în cazul clădirilor reevaluate, valoarea impozabilă este valoarea contabilă rezultată în urma reevaluării, înregistrată în contabilitatea contribuabilului.

Probleme practice

Având în vedere povara semnificativ mai mare a impozitului datorat pentru o clădire care nu a fost reevaluată în termenele prevăzute de lege, în mod evident, contribuabilii se conformează şi efectuează reevaluările cerute de lege pentru a nu plăti taxe majorate. Nimic mai simplu dacă ar fi să privim teoretic, totuşi aplicabilitatea practică poate ridica semne de întrebare în anumite situaţii.

O primă întrebare se referă la posibilitatea contribuabililor de a beneficia de cota de 1,5% pentru clădirile înregistrate ca „stocuri“, pentru care surplusul din reevaluare nu este înregistrat în contabilitate.

Băncile, diverse instituţii financiare nebancare sau societăţi imobiliare care dezvoltă centre rezidenţiale se găsesc de multe ori în situaţia de a include în patrimoniu clădiri înregistrate ca stocuri în vederea vânzării ulterioare, pentru care legislaţia contabilă nu permite înregistrarea reevaluării.

De cele mai multe ori, pentru a putea beneficia de cota de 1,5%, practica autorităţilor fiscale locale din numeroase administraţii locale este să solicite înregistrarea în balanţă a reevaluărilor, pentru acceptarea impozitelor reduse. Întrucât această situaţie nu este posibilă în practică, contribuabilii sunt impuşi cu impozite majorate, deşi se află practic într-o situaţie similară contribuabililor care au activele înregistrate în conturi de mijloace fixe şi plătesc impozite pe clădiri la cota de 1,5%.

Astfel de situaţii au fost remediate într-o anumită măsură începând cu anul 2012, permiţându-le instituţiilor de credit ce aplică Standardele internaţionale de raportare financiară (IFRS) să utilizeze drept valoare impozabilă în scopul impozitului pe clădiri valoarea rezultată din raportul de evaluare emis de către un evaluator autorizat şi depus la compartimentul administraţiei publice locale, fără ca această reevaluare să fie şi înregistrată în contabilitate. Mai mult, începând cu anul 2014, această derogare a fost extinsă către toate acele persoane juridice care aplică IFRS pentru a acoperi şi entităţile listate, nu doar instituţiile financiare.

Totuşi, aceste modificări generează o altă întrebare cu privire la posibilitatea acceptării raportului de reevaluare pentru sucursale (entităţi fără personalitate juridică) ale contribuabililor care aplică IFRS.

Impozitarea ridicată afectează investiţiile

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro