Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Asigurari si Pensii

Efectele noului val de scumpiri ale polițelor RCA

Autor: | | 22 Comentarii

RCA se vor majora anul acesta - este informaţia care circulă de mai multă vreme în domeniul asigurărilor, unul chinuit de aşa-numitul „dumping“. Care va fi însă efectul acestei creşteri de preţ şi cum pot conducătorii auto să evite viciile sistemului?

Cât de mult vor creşte preţurile pentru contractele de răspundere civilă auto? Potrivit unor surse din piaţă, 7 din cele 11 companii autorizate să încheie poliţe RCA au anunţat că intenţionează să ridice nivelul preţurilor, în medie, cu aproximativ 15%. Există însă şi informaţii că ar putea interveni o creştere medie mai mare, de 20-25 de procente.

O mare problemă în acest domeniu o reprezintă, în opinia mai multor specialişti, fenomenul de „dumping“, termen oarecum impropriu folosit aici, dar care semnifică aplicarea unor preţuri mici, în scopul de a atrage clienţi şi cu riscul de a nu putea achita daunele.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) admite că acest „dumping“ există, nu e o simplă invenţie. „Societăţile de asigurare îşi stabilesc tarifele pe baza calculelor actuariale care, folosind date istorice, încearcă să estimeze costurile cu despăgubirile viitoare şi, în consecinţă, preţurile (nivelul primelor) pentru care societăţile sunt dispuse să îşi asume anumite riscuri. Tarifele care nu respectă această regulă, inclusiv eventualele cazuri de tarife mai scăzute (dumping) atrag responsabilitatea directă a societăţilor de asigurare“, au spus oficialii ASF, pentru Capital.

Riscul tarifelor scăzute

ASF urmăreşte încadrarea societăţilor în indicatorii de solvabilitate şi lichiditate. „Tarifele scăzute generează riscul deteriorării financiare, dar nu automat. Solvabilitatea unei societăţi de asigurări reprezintă, în termeni simpli, capacitatea acesteia de a face faţă, din punct de vedere financiar, obligaţiilor de despăgubire prezente şi viitoare. Dar marja de solvabilitate se calculează pe portofoliul produselor vândute, şi nu individual. Unele produse pot să aibă o contribuţie diferită la indicatorul de solvabilitate. Societatea poate decide politici de vânzare diferenţiate, dar cu condiţia să asigure solvabilitatea pe total“, au spus reprezentanţii Autorităţii.

Cum stă piaţa acum? Între preţurile practicate de diferite companii de asigurare apar diferenţe destul de mari, cele mai scumpe poliţe fiind mai mult decât duble faţă de cele mai ieftine. Aceasta rezultă din datele obţinute de pe site-urile unor brokeri, printr-o analiză comparativă pentru acelaşi tip de autovehicul.

În tabelul alăturat avem preţurile practicate de mai multe companii pentru un Hyundai Accent (pe benzină), fabricat în anul 2008 şi condus de un şofer în vârstă de 35 de ani.Preţurile sunt pentru un contract încheiat pe 12 luni, cu începere de la 10 mai 2014.

Din această analiză observăm ca poliţele cele mai ieftine sunt oferite de Astra, Euroins şi Carpatica, adica exact societăţile care au acuzat probleme în ultimul timp. Astra se află în supraveghere financiară, Euroins a avut, în cursul anului trecut, o interdicţie de o lună la încheierea poliţelor RCA, iar Carpatica a făcut obiectul unor reţineri şi percheziţii DNA.

Toate cele trei societăţi au fost acuzate că, în diferite forme, au înregistrat deficite în ceea ce priveşte constituirea de rezerve ori plasarea în reasigurare. Cu alte cuvinte, cele trei îşi permiteau să vândă mai ieftin decât restul jucătorilor şi pentru că puneau deoparte pentru eventualele daune ce urmau a le plăti mai puţini bani decât cere legea. Erau mai ieftine, dar mai puţin sigure. În cazul Astra, de exemplu, daunele erau subestimate cu mai bine de 40%, potrivit raportului ASF, iar în cazul Carpatica Asig, rechizitoriul DNA vorbeşte de o acoperire de doar 40% prin reasigurare. Tocmai astfel de probleme ar urma să fie rezolvate (dacă nu integral, măcar parţial) de scumpirea poliţelor, pe principiul – marfă mai bună, preţ mai mare. Gheorghe Grad, de la societatea de brokeraj SRBA, arată că avem încă preţuri mici faţă de statele dezvoltate din UE. „La ei, o poliţă de acest tip costă pe la 250-300 de euro, iar reparaţiile au cam aceleaşi costuri, poate cu maximum 15% mai mari. În plus, dacă mergeţi afară şi vă uitaţi mai atent la maşini, veţi observa că aproape toate sunt ciobite pe la colţuri, pentru că acolo nu se despăgubeşte orice ciupitură“, a spus Grad.

Cum alegem cea mai bună asigurare RCA

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro