Companiile de tehnologie şi telecomunicaţii din ţara noastră au avut realizări notabile anul trecut. Atunci când activezi într-un astfel de domeniu este uşor să rămâi în urmă dacă nu cauţi să inovezi şi să te dezvolţi. Companiile de mai jos au fost nominalizate pe baza realizărilor lor (rezultate financiare deosebite, premii internaţionale, tranzacţii majore, lansări exclusive), atât la nivel local, cât şi pentru activitatea la nivel internaţional. Companii precum SIVECO sau BitDefender au fost premiate de organisme internaţionale şi au pus România pe hartă, iar eMAG şi UTI au cucerit noi teritorii.

SIVECO România

SIVECO România este liderul caselor româneşti de software şi unul din liderii regionali de succes în domeniul eLearning, eHealth, eAgriculture, eCustoms, eGovernment și eBusiness din Europa Centrală şi de Est. De-a lungul celor 22 de ani de existenţă, compania şi-a construit o reputaţie solidă, fiind recompensată cu peste 180 de premii interne şi internaţionale. Printre premiile de referință primite în 2013 de echipa SIVECO se numără cele două medalii de aur și bronz primite la Congresul Mondial International Project Management Association, ocazie cu care SIVECO a înregistrat o victorie istorică. Pentru prima dată în analele campionatului mondial al managementului de proiect, în finală au ajuns două proiecte educaționale, ambele fiind proiecte de eLearning înscrise din România, de către SIVECO și partenerii săi. În 2013, compania și-a extins portofoliul cu soluții ce utilizează tehnologii Cloud (SIVECO Project: Cloud) sau dispozitive mobile (SIVECO Business Analyzer, o multașteptată premieră în domeniul eLearning (manualele digitale) şi completarea pachetului de soluţii de tip eHealth. Tot anul trecut, compania a depășit pragul de 1.500 de clienți în întreaga lume. SIVECO deţine 7,9% din piaţa locală de servicii IT. Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de 65 milioane euro şi peste 1.000 de angajaţi  la nivel național și internațional.

Visual Fan/Allview

Compania braşoveană Visual Fan, care comercializează diferite electronice sub brandul propriu Allview, a înregistrat în primele nouă luni din 2013 venituri de 15 milioane de euro, faţă de 7,7 milioane euro în întregul an 2012. Profitul a fost de aproape două milioane de euro. Allview a vândut peste 100.000 de tablete, atingând o cotă de 20% din piaţă după numărul de unităţi livrate. Pe piaţa de smartphone-uri compania are o cotă de 9%. Dispozitivele Allview sunt accesibile în prezent la toţi operatorii telecom din România, în urma parteneriatelor încheiate anul trecut. Compania şi-a consolidat în 2013  şi poziţia pe piaţa externă. Allview vinde produse în Bulgaria, Olanda, Germania, Slovacia, Spania şi Republica Moldova. Cele mai performante produse ale braşovenilor sunt smartphone-ul X1 Soul, lansat în toamna anului trecut. Acesta a adus câteva elemente în premieră pentru un smartphone comercializat sub brand românesc: design unibody, cameră foto de 13 MP şi funcţia Air Gesture, care permite interacţiunea utilizatorilor cu telefonul fără să-l atingă. Tot la sfârşitul lui 2013 Allview a lansat şi prima tabletă sub brand românesc cu procesor Intel, Viva i8. Compania Visual Fan, care are 120 de angajaţi, este deţinută de fraţii Camelia Cotună – care are 91% din acţiuni, şi Lucian Peticilă (directorul general al Allview), cu 9% din acţiuni.

Avangate

Lider în piaţa de soluţii eCommerce pentru producători de software, SaaS şi servicii cloud, compania românească a fost achiziţionată anul trecut de către Francisco Partners, o entitate de private equity din Statele Unite, axată pe tehnologie. Valoarea tranzacţiei nu a fost făcută publică însă este estimată de specialişti la zeci de milioane de dolari. Avangate este în top cinci producători de soluţii ESD (Electronic Software Distribution) din lume, are peste 1.500 de clienţi şi o echipă de peste 150 de specialişti în birourile din Germania Olanda Statele Unite, Taiwan şi România. Compania a primit numeroase recunoaşteri internaţionale, precum premiul CODiE pentru cea mai bună soluţie de comerţ electronic şi facturare „Best eCommerce and Billing Solution“ şi nominalizarea din partea revistei Red Herring în Top 100 cele mai inovative companii europene. În prezent, Avangate deserveşte companii listate în Forbes 500, corporaţii mari, cât şi IMM-uri. Printre clienţii Avangate, în România se numără Bitdefender, Caphyon, RSJoomla şi Oxygen, iar clienţi internaţionali ar fi Kaspersky, Abbyy, FICO şi iYogi. Compania Avangate este înregistrată, din raţiuni fiscale, în Olanda.

RCS&RDS

Este  compania lider pe piaţa serviciilor de televiziune și de internet din România, iar anul trecut a lansat mai multe oferte unice pe piaţa locală. După ce rivalii de la UPC au lansat serviciul de internet cu viteze de 200 Mbps, RCS&RDS a anunţat abonamentele la internet de 500 Mbps şi 1.000 Mbps, la preţuri accesibile. De viteze la internet atât de mari se bucură utilizatori din câteva ţări de pe glob. Operatorul deţine 46,7% din piaţa de internet fix şi 61,5% din piaţa de cablu TV din România. În ceea ce priveşte telefonia mobilă, compania a lansat abonamente cu preţuri între 2 şi 10 euro pe lună. Cu această ofertă, RCS&RDS se situează cu mult sub media preţurilor de pe piaţă pentru abonamentele la telefonia mobilă. Anul trecut, RCS&RDS a avut o cifră de afaceri de 623,8 milioane de euro şi un profit de 246,6 milioane de euro. La jumătatea anului trecut, RCS&RDS avea 11.243 de angajaţi. Cable Communications Systems N.V. este deţinătoare a 88,7% din acţiunile companiei, iar omul de afaceri orădean Zoltan Teszari deţine, în nume propriu, 1,84% din acţiunile companiei.

UTI

Grupul UTI este un holding înființat în anul 2000 din care fac parte companii cu diferite obiecte de activitate, precum securitate, IT&C, managementul traficului, construcţii, facility management etc. UTI a câştigat anul trecut mai multe proiecte, precum Sistemului Informatic al Cazierul Judiciar Român (ROCRIS) al cărui beneficiar este Ministerul Administrației şi Internelor şi Sistemul Informatic Integrat pentru Dosarul Electronic de Sănătate de care va beneficia Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate. De asemenea, compania va asigura extinderea Sistemului Informatic de Emitere, Gestiune, Monitorizare și Control al Rovignetei. La nivel internaţional, UTI va furniza carduri pentru tahograful digital destinat şoferilor, companiilor de transport, unităţilor de service şi organelor de control norvegiene şi finlandeze. În plus, UTI este primul producător român de soluții de securitate informatică introdus în catalogul NATO cu produsele certSAFE și shellSAFE. Divizia de business IT&C a UTI are 171 angajaţi.

eMAG

Este cel mai mare magazin online din sud-estul Europei și unul dintre creatorii pieţei de comerţ online din România. În 2012, eMAG vândut un produs la fiecare 10 secunde, de la laptopuri la electrocasnice, cărți, jucării sau produse cosmetice, și a livrat 12 milioane de tone de colete în toată țara. Compania se extinde permanent, iar rețeaua de showroomuri a ajuns, în prezent, la zece în oraşele  Bucureşti, Iaşi, Brașov, Ploieşti, Cluj, Timişoara, Constanţa, Craiova, Oradea și Galați. eMAG este prima companie care a organizat Black Friday în ţara noastră. Anul trecut, la eMAG au fost comandate 250.000 de produse, în valoare totală de 23 milioane de euro. eMAG s-a extins anul trecut în Ungaria, după ce a cucerit piaţa bulgară şi se pregăteşte să intre pe pieţele din Ucraina şi Turcia. Compania vrea să ajungă, în următorii cinci ani, la o cifră de afaceri de un miliard de euro.

Bitdefender

Compania familiei Talpeș este unul dintre cele mai cunoscute branduri româneşti din lume, alături de Dacia şi de tripleta Hagi, Năstase şi Comăneci. Lansată în 2001, soluţia de securitate Bitdefender protejează în prezent jumătate de miliard de oameni din peste 100 de ţări.  Bitdefender este creat în ţara noastră în proporţie de 99%, deşi compania are birouri şi în Statele Unite, unde lucrează în jur de 50 de americani. Bitdefender și-a reconfirmat statutul de lider al industriei după obținerea premiilor pentru cea mai bună protecție și cea mai bună performanță, în urma rezultatelor obținute la testările de pe parcursul anului 2013, realizate de institutul independent german AV-TEST. Premiile AV-TEST Best Protection 2013 și Best Performance 2013 vin la câteva luni după ce Bitdefender a lansat cea mai recentă generație de produse. Recent, Bitdefender a obținut și premiul pentru protecție proactivă acordat de AV-Comparatives, un alt institut major independent de testare.

HP România

Hewlett Packard (HP) deţine în ţara noastră centrul de servicii pentru afaceri GeBOC – Global e-Business Operations Centre. Acesta este prezent pe piața autohtonă de peste 8 ani și are o echipă care oferă servicii în peste 25 de limbi străine pentru diviziile de business ale HP, dar și pentru alți clienți și parteneri ai companiei din regiunea Europa, Orientul Mjlociu şi Africa. În 2012, divizia Global Business Services (GBS) din România a câştigat GBS Icon Award pentru Performanţă Extraordinară la World HP GBS Leadership Summit – cel mai mare eveniment dedicat centrelor de servicii ale companiei, desfășurat în Singapore. Tot atunci, același centru și-a adjudecat două distincții de excelență. În ţara noastră, centrul a primit timp de cinci ani consecutiv un trofeu de exceleţă acordat de către Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti.  În primii şapte ani de la înfiinţare s-a pus accent pe dezvoltare rapidă, recrutând în unii ani şi 500-600 de persoane.

Orange, Vodafone, Cosmote

Cei mai importanţi operatori de telefonie din ţara noastră s-au întrecut anul trecut în a oferi cele mai bune oferte. Toţi operatori au lansat planuri tarifare cu apeluri şi SMS-uri nelimitate. După ce Vodafone a lansat propria gamă de abonamente nelimitate denumite „Red“, Orange, liderul pieţei locale de telefonie mobilă, a răspuns cu abonamentele „Tigru“. Cosmote oferea deja un abonament nelimitat, însă în toamna anului trecut a venit cu un portofoliu nou de abonamente denumite „Free“, care aduc trafic de internet nelimitat şi minute în reţea. Orange, liderul pieţei, a lansat anul trecut şi serviciul de televiziune prin satelit Orange TV.

2K Telecom

Compania operează o reţea naţională cu acoperire în majoritatea oraşelor şi localităţilor cu peste 10.000 de locuitori, construită peste tehnologie de ultimă generaţie şi echipamente de top, infrastructură ce permite furnizarea de servicii de date/voce/video de mare capacitate, destinate clienţilor business. Înfiinţată în anul 2000, compania şi-a început activitatea de furnizor de servicii de telecomunicaţii ca furnizor de bucle locale, transport naţional şi acces la internet. Începând cu anul 2005, compania a cunoscut o evolu\ie fulminantă, ajungând în trei ani unul dintre cei mai importanţi operatori de telecomunicaţii din România pe zona de reţele private virtuale. Compania a participat în 2012 la licitaţia pentru spectrul 4G din România şi a câştigat două blocuri în banda de 2.600 MHz pentru suma de 6,6 milioane de euro. Licenţa este valabilă între aprilie 2014 şi aprilie 2029.