"Vrem ca anul acesta să renovăm toată reţeaua de sucursale existente şi s-o aducem la standardele noi. Costul pe care ni l-am bugetat a fost în jur de 15 milioane de euro doar pentru 2013, pentru modernizare plus deschidere, dar sperăm să facem şi economii. Ăsta este maximul: 15 milioane de euro doar pentru reţeaua fizică de sucursale. Cu tot ce am cheltuit anul trecut, încă 3,5 milioane de euro, ne apropiem de 20 de milioane de euro, partea fizică. Mai este şi partea de marketing, care mai înseamnă încă 3,5 milioane de euro", a spus oficialul Volksbank România, într-o întâlnire cu presa.

Potrivit lui Cojocaru, costurile aferente amenajării unei agenţii Volksbank depăşesc 100.000 de euro.

Prezentă la eveniment, Alina Neagu, director Reţea Volksbank România, a explicat că, în 2010, banca a comandat un studiu pentru a afla cum este percepută pe piaţă şi s-a constatat că ”că nu era prea fericită impresia”. În acest context, a fost luată decizia unei reconstruiri a imaginii.

”Am început de la 181 de sucursale împărţite în 15 centre regionale, în 2010, şi am ajuns în decembrie 2012 la zece centre regionale şi 132 de sucursale. Am plecat de la un aspect exterior şi interior neunitar, cu un mobilier vechi, cu o imagine neprimitoare pentru clienţi şi ne-am decis să schimbăm această imagine şi să facem sucursale mult mai vizibile, poziţionate mai bine, aproape de centru, iar în interior spaţiul să fie mai primitor, mult mai deschis şi clientul să se simtă confortabil. Toate sucursalele vor trece anul acesta pe noul concept şi vom mai deschide nişte unităţi, astfel încât, la sfârşitul anului, să ajungem la 140", a precizat Neagu.

Sucursalele Volksbank au, în noul concept, faţade mult mai luminoase, un interior mult mai liber, cu un mobilier minimalist, dar funcţional.

"Toate unităţile vor trebui să respecte aceaşi imagine. Conceptul standard (al unei sucursale – n.r.) va fi de patru, şase sau opt persoane. Am ales unitatea medie, care va fi dimensionată în funcţie de numărul de clienţi, de numărul de operaţiuni şi de tranzacţii. Acum avem 533 de angajaţi, iar în funcţie de locaţiile pe care le găsim (pentru noile unităţi – n.r.) vom stabili numărul pe reţea”, a adăugat Alina Neagu.

Lucian Cojocaru a subliniat că proiectul de conceperea reţelei a constat în trei paşi mari. Reducerea reţelei a fost primul pas, când numărul de sucursale s-a redus de la 180 la 131, în 2010, cu focus pe oraşele mari, unde banca vrea să fie prezentă în continuare. Al doilea pas a fost standardizarea, iar a treia etapă a constat în comasarea de funcţiuni în sucursale şi, pe alocuri, din doi salariaţi a rămas doar unul.

‘Unde s-a putut reloca şi recalifica personalul, am făcut-o, dar când am închis o sucursală într-un oraş mic, nu am avut ce face şi am făcut reduceri de personal. Aceste reduceri s-au făcut în valuri. Din 803 angajaţi, acum avem 533’, a arătat el.

Până în prezent, 37 de sucursale ale băncii au fost deja amenajate după noul concept, din care 11 unităţi au fost relocate în spaţii noi. În 2013, au rămas de renovat 94 de sucursale, 38 dintre acestea urmând să fie mutate în noi spaţii. De asemenea, 56 de sucursale trebuie reamenajate, lucrările fiind deja demarate în 17 unităţi. În plus, tot anul acesta, vor fi inaugurate nouă unităţi noi.

Prin aceste operaţiuni, banca urmăreşte alinierea la tendinţele pieţei, adoptarea unei imagini standardizate de sucursală, care să deservească ambele segmente de clientelă (retail şi corporate) şi care să ofere un pachet complet şi omogen de produse şi servicii.

Înainte de demararea acestor acţiuni de reamenajare, sucursalele nu aveau un concept unitar, iar 40% din totalul acestora funcţionau în zone cu vad limitat. În ceea ce priveşte designul exterior, existau şapte tipuri de amenajări exterioare, respectiv siglă şi culori. În interior, s-au înregistrat cinci tipuri de amenajări interioare (mobilier, signalistică), fără zone de relaţionare cu clientul, iar materialele informative aveau vizibilitate redusă. În privinţa deschiderii către clienţi, 80% dintre sucursale aveau ghişee tip Poştă, astfel încât relaţionarea cu clienţii era dificilă, fiind realizată din spatele unor birouri mari.