Veste bună pentru toată România! Anunțul a venit chiar în această seară. S-a aprobat!

Comisia Europeană a aprobat Programul Transport al României, anunță ministrul Marcel Boloș, care adaugă că există o alocare de 9,6 miliarde euro. Din această sumă, 4,6 miliarde euro reprezintă finanțarea din partea Uniunii Europene.

„În 2019, aflat într‑o vizită de lucru la Bruxelles, la recomandarea Comisiei Europene pe fondul specificului sectorului de transport, am decis ca Programul Transport 2021–2027 să fie unul separat, iar ca Autoritate de Management să fie desemnat Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. În decembrie 2020 când am plecat de la minister, viziunea asupra finanțărilor din PNRR și Programul Transport 2021–2027 erau complementare și propuneau o alocare de aproximativ 19 miliarde de euro. Mă declar foarte fericit că inclusiv în forma finală a PNRR-ului sectorul de transport are importanța cuvenită cu cea mai semnificativă alocare sectorială de peste 7,6 miliarde euro și că reușim astăzi să completăm aceasta alocare cu una semnificativă de 9,6 miliarde euro, ajungând împreună la peste 17 mld euro dedicate infrastructurii de transport. Acest lucru confirmă viziunea guvernului și societății, calea dezvoltării fiind asumată de România prin toate documentele strategice din domeniul finanțărilor europene. Acest program a fost conceput pornind de la principiul că sectorul transporturilor nu este doar un pilon de sprijin pentru alte sectoare, ci vine cu o contribuție majoră la reziliența întregii economii, oferind o bază solidă pentru redresare. În discuțiile pe care le-am avut în noiembrie cu reprezentații Comisiei Europene au reușit să punem la punct toate aspectele pentru ca acum România să vorbească în adevăratul sens al cuvântului despre proiecte de țară. Iar Programul Transport este emblematic în acest sens”, a transmis ministrul Marcel Boloș.

Direcțiile unde merg banii prin Programul Transport

Potrivit MIPE, prin Programul Transport, sprijinul financiar este direcționat către:

  • îmbunătățirea conectivității primare rutiere (Fondul de Coeziune: 1.451,55 milioane euro, Fondul European de Dezvoltare Regională: 333,45 milioane euro)
  • îmbunătățirea conectivității secundare rutiere (FEDR: 300,00 milioane euro)
  • creșterea siguranței rutiere (FEDR: 100 milioane euro)
  • creșterea eficienței căilor ferate române (FC: 596,32 milioane euro, FEDR: 678,19 milioane euro)
  • creșterea atractivității transportului feroviar de călători (FEDR: 250,00 milioane euro),
  • dezvoltarea mobilității sustenabile în nodurile urbane (FC: 271,00 milioane euro, FEDR: 350,00 milioane euro)
  • dezvoltarea transportului naval și multimodal (FC: 245,00 milioane euro)
  • asistență tehnică (FC: 75,00 milioane euro)

Investițiile din Programul Transport

Amintim că Programul Transport are în vedere mai multe rezultate majore, precum:

  • peste 305 km drumuri noi sau reabilitate – Reţeaua trans-Europeană de transport (TEN‑T)
  • 164 Infrastructuri pentru combustibili alternativi (puncte de realimentare/reîncărcare)
  • 2.370 km de drumuri dotate cu elemente de siguranţă rutieră
  • 92 de puncte negre rutiere vizate din motive de siguranță prin proiecte finanțate din PT
  • peste 184 km de căi ferate noi sau reabilitate – TEN‑T
  • 64 km de căi ferate reconstruite sau modernizate – TEN‑T
  • 16 gări și halte feroviare noi sau modernizate
  • 40 trenuri achiziționate
  • 12 km linii noi de tramvai și metrou
  • 66 km linii de tramvai și metrou reconstruite sau modernizate (FC)
  • 150 km linii de tramvai și metrou reconstruite sau modernizate (FEDR)
  • 70 km căil navigabile interioare noi, reabilitate sau modernizate – TEN‑T
  • 8 Conexiuni intermodale noi sau modernizate

În ceea ce privește oportunitățile strategie și proiectele noi de investiții, vorbim despre:

  • Autostrada Sibiu-Piteşti (loturile 1,4,5) – 926,4 milioane euro
  • Inel București Sud – 507,3 milioane euro
  • Drum de mare viteză Pitești-Craiova – 775,2 milioane euro
  • Autostrada Transilvania
  • Autostrada Piteşti-Sibiu (loturile 2,3) – 1,847 miliarde euro
  • Sectorul Pașcani – Suceava – Siret (101,5 km) – 638.8 milioane de euro (sectorul Pașcani – Suceava la profil de autostradă pe cu o lungime de 60.5 km și un cost estimat de 423.8 milioane euro, iar sectorul Suceava – Siret la profil de autostradă/drum expres cu o lungime de 41 km și un cost estimat de 215 milioane euro)
  • Inel București Nord plus drumuri radiale – 1,112 miliarde euro
  • Autostrada Tg. Neamț- Iași – Ungheni – 875,5 milioane euro
  • Autostrada Ploieşti-Comarnic-Braşov – 1,570 miliarde euro
  • Autostrada Sibiu – Brașov – 1,479 miliarde euro
  • Legătura rutieră rapidă Arad – Oradea;- 522,6 milioane euro
  • Legătura rutieră rapidă București – Alexandria (faza 1 din București – Craiova) – 367,5 milioane euro
  • Autostrada Brașov – Bacău (inclusiv Bypass Brașov Nord) – 2,364 miliarde euro
  • Legătura rutieră rapidă Craiova – Filiaşi – Dr.Tr.Severin (faza 1); 300 milioane euro
  • Legătura rutieră rapidă Dr.Tr.Severin – Caransebeș – Lugoj (faza 1); 800 milioane euro

„Coerența în care au fost stabilite finanțările se datorează Masterplanului general de transport. Un exemplu este proiectul de Autostradă A7, eram secretar de stat în Ministerul Transporturilor când acesta a fost introdus la finanțare pentru pregătirea documentațiilor în cadrul POIM 2014–2020. Astfel astăzi, avem perspectiva unor proiecte mature în cadrul PNRR și Programul de Transport 2021–2027 – finanțarea legăturii întregii regiuni a Moldovei cu Bucureștiul fiind asigurată prin proiectul de autostradă A7 Ploiești-Buzău-Focșani-Pașcani, finanțare aferentă PNRR, și continuarea până la Siret, via Suceava prin Programul de Transport 2021–2027. Același lucru se întâmpla și în cazul Autostrăzii Târgu Mureș-Tg Neamț-Ungheni, unde finanțarea capetelor: Tg. Mureș – Miercurea Nirajului (25 km) Leghin – Tg. Neamț (Moțca) (34 km) au finanțarea asigurată prin PNRR, în timp ce restul autostrăzii are sursa fondurilor la nivelul Programului Transport 2021–2027”, a mai transmis ministrul Marcel Boloș.