Fred Monteiro: – Cu siguranță, un an intens și plin de provocări: după doi ani de pandemie, părea că lumea e pregătită să revină la normal și economia să repornească cu forțe noi. Doar că imediat a început conflictul din Ucraina, urmat de creșteri foarte mari ale inflației, de insecuritate energetică și, implicit, de costuri foarte mari și o nevoie acută de resurse alternative. Acestea fiind doar câteva exemple. Privind în urmă, 2022 a fost încă un an marcat de provocări majore și devine evident că gestionarea unor organizații mari, complexe devine mult mai complicată ca în trecut.

Dar în fiecare criză există și potențial pentru inovație și creștere și avem semnale în acest sens. Inovația și tehnologia transformă foarte multe industrii, produse și comportamente de consumatori, iar industria tutunului nu face excepție. Strategia noastră de business se bazează în primul rând pe sustenabilitate și pe construirea unui viitor mai bun, prin reducerea impactului asupra sănătății și dezvoltarea unei noi categorii de produse cu risc redus, precum glo. BAT investește circa 350 de milioane de lire sterline anual în cercetarea și dezvoltarea noilor sale categorii de produse și, alături de cele tradiționale, oferă în prezent un portofoliu variat de produse din tutun și nicotină care nu implică ardere, între care produse care încălzesc tutunul, produse pentru vapat și produse moderne pentru uz oral.

Referitor la impactul nostru în economie, BAT a marcat anul trecut 25 de ani de prezență pe piața din România, o piață extrem de importantă pentru grup. Este un moment aniversar care a prilejuit evaluarea detaliată a impactului companiei în economia românească, iar cifrele pentru această perioadă sunt concludente: 125 de miliarde de euro contribuție totală în economie și 24 de miliarde de euro plătiți direct la bugetul de stat sub formă de taxe și accize. Suntem în prezent cel mai important jucător al industriei tutunului pe piața din România, cu o cotă de piață de peste 50%, și cel mai mare contribuabil la bugetul stat în ultimii doi ani, cu circa 2,2 miliarde de euro plătiți la bugetul de stat în 2021 în taxe și accize, o creștere de 10% față de anul precedent. BAT contribuie pozitiv la balanța comercială a României, ca unul dintre cei mai mari producători și exportatori de produse agricole prin fabrica noastră de la Ploiești, a doua cea mai mare a grupului din Europa: peste 60% din volumele produse local sunt exportate în piețe din întreaga lume.

Ca moment aniversar, 2022 ne-a oferit de asemenea oportunitatea de a recunoaște încă o dată și de a mulțumi colegilor noștri pentru rezultatele atinse, parte dintre ei fiind alături de noi chiar de 25 de ani. BAT este un angajator important în România, cu 3.000 de oameni angajați în cele 3 entități economice prezente aici și alte circa 30.000 de locuri de muncă generate de-a lungul lanțului de distribuție. Suntem o echipă de oameni curajoși, responsabili și diverși ca vârstă, experiență și viziune, fapt care generează performanță în business și un spirit de echipă remarcabil.

Schimbări la nivel global

I: – BAT trece printr-un proces de transformare la nivel global. Care sunt etapele majore parcurse în 2022 în acest sens?

F.M: – Majoritatea industriilor și domeniilor de activitate se bazează pe tehnologie și pe inovație, care stă de altfel la baza transfomării noastre. BAT și-a asumat ca obiectiv strategic construirea unui viitor mai bun – A Better Tomorrow™ – ceea ce înseamnă reducerea impactului asupra sănătății prin dezvoltarea de produse cu risc redus. 2022 ne-a adus rezultate foarte bune în acest sens: 20,4 milioane de consumatori adulți au ales produsele noastre care nu implică arderea tutunului la nivel global, iar în România circa 300.000 de dispozitive glo, produsul nostru cu risc redus care încălzește tutunul, sunt deja utilizate de consumatori adulți.

Cercetarea științifică este esențială în acest proces de transformare. BAT a derulat peste 300 de studii pentru glo în diferite domenii de cercetare, iar în 2022 am comunicat rezultatele primului studiu clinic derulat pe un an de zile în condiții reale. Rezultatele au arătat o reducere semnificativă de-a lungul celor 12 luni a indicatorilor de risc corelat cu bolile asociate fumatului în cazul fumătorilor care au trecut exclusiv la glo comparativ cu cei care au continuat să fumeze. Pentru majoritatea biomarkerilor evaluați, reducerea observată în cazul celor care au trecut exclusiv la glo este similară cu cea a participanților care au renunțat complet la fumat. Este un pas major în susținerea strategiei de reducere a riscurilor fumatului și a tranziției către alternative cu risc redus pentru milioane de oameni din întreaga lume.

Sustenabilitatea reprezintă, de asemenea, un element central al strategiei noastre. În 2020, BAT a anunțat obiective ambițioase pentru atingerea excelenței în protejarea mediului, pentru dezvoltarea unui impact social pozitiv și pentru politici comerciale corecte și responsabile. Principalele realizări includ o reducere de 42,7% pentru Scopul 1 și 2 a emisiilor de carbon în 2021 față de nivelul de referință din 2017 și atingerea unui nivel de 64,4% energie regenerabilă pentru unitățile operaționale. În 2022, BAT a fost inclus în prestigiosul Dow Jones Sustainability Index pentru al 21-lea an consecutiv, fiind singura companie din industrie prezentă.

Pe plan local, ne dezvoltăm permanent eforturile de reducere a deșeurilor și de a acționa responsabil de-a lungul întregului lanț valoric. În 2022, am continuat campania ”Alege asumat un oraș curat” de conștientizare a importanței gesturilor individuale în protejarea mediului și a comunității. Dezvoltăm permanent scheme de colectare a versiunilor anterioare ale dispozitivelor noastre electronice, peste 16,000 de astfel de dispozitive fiind colectate deja în vederea reciclării. Suntem un suporter constant al comunității artistice și culturale din România, cu peste 1 milion de euro investiți anual în acest scop.

2022, un an-școală

I: – Care sunt cele mai importante 3 lecții ale anului 2022, în opinia dvs.?

F.M: – Cred că cea mai importantă lecție din 2022 este o idee în care am crezut întotdeauna, anume importanța echipei și valoarea oamenilor. Cred că oamenii pot construi sau destrăma succesul unei companii, de aceea investim permanent în dezvoltarea personală și profesională a colegilor noștri, cu ajutorul cărora se consolidează performanța business-ului. Și cred că e nevoie să ne adaptăm continuu modul de gândire și cultura organizațională la schimbările și la transformarea industriei. Sunt foarte multe provocări pentru business, cu siguranță și la nivel individual, dar și oportunități de creștere și de învățare în egală măsură.

A doua lecție a fost să fim mereu pregătiți să gestionăm incertitudinea prin încurajarea gândirii și a soluțiilor inovatoare. Ne mândrim cu etosul companiei noastre de a avea oameni îndrăzneți, rapizi, responsabili, capabili să își asume riscuri calculate și să îmbrățișeze procesul de transformare, trăsături vizibile de altfel în modelul de afaceri local, care se bazează mult pe platforme și interacțiuni digitale. BAT are un scop clar de a construi un viitor mai bun pentru angajați, consumatori și societate deopotrivă, iar „partea pozitivă a incertitudinii este aceea de a găsi posibilități în necunoscut”, după cum scrie autorul Nathan Furr.

Cea de-a treia lecție se referă la rolul corporațiilor, care continuă să evolueze odată cu contextul social și economic, companiile globale contribuind nu numai la creșterea economiei locale, ci și prin generarea de stabilitate, de investiții suplimentare, de evoluție structurală, dezvoltare a societății și oportunități mai largi. Pentru noi, aceasta înseamnă să creștem ca afacere într-un mod durabil și robust pentru viitor. Stabilitatea și predictibilitatea mediului economic și a cadrului fiscal este un factor esențial în acest sens, pentru a genera contextul necesar pentru dezvoltarea solidă a afacerilor. Acesta este un element pe care îl analizăm continuu.

Țintele anului 2023

I: – Estimări pentru 2023: care consoderați că vor fi principalele provocări pentru mediul de business și care sunt obiectivele BAT în 2023?

F.M: – Obiectivul BAT este construirea unui viitor mai bun prin dezvoltarea unui portofoliu cu mai multe categorii de produse care nu implică arderea tutunului, adaptate pentru a satisface preferințele consumatorilor adulți. Ne mutam fluxurile de venituri, devenind o afacere care se definește nu prin produsul pe care îl vinde, ci prin așteptările consumatorilor cărora le răspunde. România este foarte importantă pentru noi în ceea ce privește dezvoltarea afacerii și inovația și vom continua să investim în afacerea noastră și în oamenii noștri de aici.

Ne concentrăm pe dezvoltarea de produse din tutun și nicotină cu risc redus fundamentate științific și ne comercializăm mărcile având în vedere câțiva factori importanți. În primul rând, construim o abordare centrată pe consumator bazată pe o experiență omnichannel: așteptările consumatorilor evoluează, siguranța, accesul facil și rapid la produse și informații fiind extrem de importante. Digitalizarea joacă un rol important în acest proces și este esențială pentru a crea o experiență digitală relevantă și interesantă în construirea unei relații pe termen lung cu clienții și partenerii noștri comerciali. De asemenea, punem un accent puternic pe sustenabilitate atât în activitatea proprie, cât și în comercializarea produselor și ne concentrăm pe creșterea gradului de conștientizare privind protecția mediului și gesturile simple, dar cu impact mare în acest sens.

Responsabilitatea și prevenirea accesului minorilor la produse cu nicotină reprezintă elemente centrale în activitatea noastră atât în cadrul propriilor echipe, cât și în cazul partenerilor comerciali. BAT investește constant în campanii educaționale privind prevederile legale și motivele pentru care minorii nu ar trebui să aibă acces la produse cu nicotină. Ne bucurăm că, și în 2022, 32.000 de parteneri din retail s-au alăturat campaniei noastre, subliniind importanța practicilor comerciale responsabile.