Şeful Căilor Ferate din Shanghai, An Lusheng, a explicat că dispozitivul de semnalizare pentru trenuri s-a blocat pe culoarea verde după ce a fost lovit de fulger. Astfel, trenul care a ciocnit  din spate un alt tren a mers cu viteză, conducătorul neștiind că ar fi trebuit să oprească sau să încetinească.
Oficialul crede că a fost vorba și de o eroare umană, întrucât personalul de serviciu de la cea mai apropiată gară, din orașul Wenzhou, nu s-a gândit să verifice dacă sistemul de semnalizare mai funcționează. El a mai adăugat că angajații nu au fost instruiți cum trebuie.
Cu ochii opiniei publice ațintiți asupra sa din cauza bănuielilor că ar încerca să mușamalizeze accidentul, premierul chinez Wen Jiabao a cerut autorităților să facă o ancheta promptă și transparentă, ale cărei rezultate vor fi făcute publice în septembrie.
“Accidentul arată că există nereguli în calitatea echipamentelor, a staff-ului și a controalelor și că standardele de siguranță ale companiilor feroviare chineze sunt șubrede”, a explicat An Lusheng.
La câteva ore după accident, oficialii chinezi au spus că un alimentarea cu energie electrică a fost intreruptă din cauza unui fulger, cauzând oprirea bruscă pe șine a trenului lovit din spate. Experții feroviari internaționali cred că este puțin probabil ca un fulger să cauzeze o avarie atât de mare, astfel încât sistemele de siguranță să nu funcționeze pentru a preveni ciocnirea trenurilor.
China a construit cea mai mare retea de trenuri de viteză din lume într-un timp record, iar primele astfel de trenuri au început să circule în urmă cu cinci ani. Japonia are trenuri de mare viteză de aproape o jumătate de secol și nu a înregistrat niciun deces în accidentele feroviare de până acum.
Oficialii de la Beijing sperau să transforme companiile feroviare naționale în companii de succes la nivel global, însă accidentul care s-a soldat cu 39 de morți le-a dat peste cap planurile. Adevarul-despre-tehnologia-chineza-un-dezastru