O dată cu aderarea, mai mulţi furnizori de servicii, care aveau tarifele exprimate în dolari, au luat decizia denominării acestora în euro.

La început a fost Banca Naţională, care a stabilit cursul de referinţă al leului în euro. Apoi, furnizorii de utilităţi şi-au exprimat planurile tarifare fie în euro, fie direct în lei, iar piaţa imobiliară a adoptat şi ea moneda europeană. În fine, a venit rândul companiilor din comunicaţii să facă acest pas.

Începând cu data de 8 ianuarie a anului viitor, Orange România îşi va schimba moneda de tarifare în euro în loc de dolari americani. „România va intra în Uniunea Europeană, iar aceasta este moneda oficială a UE şi, în ultimă instanţă şi România va adopta euro ca monedă, de aceea am decis să facem acest pas“, spune Richard Moat, directorul general al operatorului.

Să fie vorba însă şi de o decizie de marketing? „Paritatea se va face la cursul BNR din data de 8 ianuarie, iar rotunjirile se vor face în favoarea clientului“, adaugă Moat. „Din estimările noastre, această paritate va fi la data respectivă de 1,3 dolari pentru un euro“. Astfel, tariful pentru un SMS, anunţat de operator, nu va mai fi de 0,07 dolari, ci de 0,05 euro, iar abonamentul de bază va fi de trei euro în loc de patru dolari, ofertă similară cu cea a competitorului Cosmote, care de la intrarea pe piaţă îşi exprimă tarifele în euro. „Piaţa se mişcă în această direcţie, Romtelecom şi Cosmote au făcut deja acest lucru şi nu vrem să rămânem în urmă“, afirmă directorul general al Orange România. Totuşi, nu toată piaţa a luat aceeaşi decizie. O mişcare similară cu cea a Orange ar putea veni de la încă un competitor. Telemobil, operatorul reţelei Zapp, mai analizează problema. „Nu am luat încă o decizie cu privire la schimbarea monedei de tarifare“, spune Mariana Ciutacu, specialist în cadrul departamentului de marketing şi relaţii publice.

În schimb, Vodafone nu are asfel de planuri. „Schimbarea monedei de tarifare nu este o prioritate în strategia noastră, în momentul de faţă. Vodafone România va continua să tarifeze în dolari americani serviciile acordate clienţilor săi“, spune Liliana Solomon, directorul general al companiei. Oficialii operatorului apreciază că diminuarea tarifelor prin rotunjire de către principalul competitor este foarte mică şi este contracarată prin promoţiile constante şi tarifele speciale la servicii, cum ar fi bonusurile sau extraopţiunile.

Referitor la costurile aferente unei astfel de decizii adoptată de un furnizor de servicii, Gheorghe Florescu, directorul tehnic al Orange România, spune că „acestea sunt minime, deoarece am trecut odată cu sistemul de facturare la leul nou şi folosim din nou acelaşi sistem. E vorba de o sumă între 100.000 şi 200.000 de euro“, apreciază acesta, referindu-se la o companie de dimensiunile şi cu specificul Orange România.

Pentru alţii ar putea fi chiar mai ieftin. UPC România a luat decizia schimbării monedei de facturare din dolari, nu în euro, ci în lei noi, din această toamnă. „Am luat această decizie pentru toate cele trei produse adresate clienţilor rezidenţiali: televiziune, internet şi telefonie. La telefonie, singurele tarife rămase în euro sunt cele pentru convorbiri internaţionale, din motive lesne de înţeles. Nu au existat costuri suplimentare, sistemele IT şi de facturare permit schimbarea monedei de facturare“, apreciază Dragoş Tănase, director financiar UPC România. În schimb, pentru oferta adresată companiilor, UPC a denominat tarifele în euro. „Tarifarea în lei prezintă avantaje atât pentru clienţi, cât şi pentru companie. Gestiunea internă a proceselor de facturare şi colectare este simplificată, precum şi evidenţa şi analiza financiară“, spune Tănase.

Există însă şi un risc asumat la tarifarea în lei, evoluţia cursului de schimb. Însă, „pentru clienţi este mai uşor de comunicat o ofertă în moneda naţională, iar tariful rămâne acelaşi, indiferent de ziua facturării sau a plăţii“.
Dar, pentru unele aplicaţii şi servicii oferite de terţe părţi prin reţeaua unui operator, „schimbarea se va face treptat. Cu timpul, şi aceştia vor migra către euro“, spune Thierry Millet, directorul comercial al Orange România.

Care ar fi însă costurile? „Din punctul nostru de vedere, schimbarea de tarifare nu afectează cu nimic planurile noastre de dezvoltare şi nu implică investiţii suplimentare“, apreciază Mihai Pohonţu, directorul general al Electronic Arts România, cel mai mare dezvoltator de aplicaţii mobile. „Având în vedere că dezvoltăm aplicaţii mobile pentru întreaga piaţă europeană, o sincronizare de natură valutară este benefică, dar nu esenţială. Compania distribuie aplicaţii mobile pe cinci continente, deci aceste complexităţi de natură tehnică au fost rezolvate la nivel de grup“, încheie acesta.