Saptamana trecuta, in cadrul unei prezentari rezervate producatorilor independenti, conducerea Societatii Romane de Televiziune (SRTV) a anuntat scoaterea la licitatie publica a unor emisiuni care vor figura in grilele de toamna ale canalelor TV Romania 1 si TVR2. Trei motive au stat la baza acestei decizii: cresterea nivelului concurential (licitatiile desfasurate numai in interiorul televiziunii risca sa se transforme intr-un „acvariu”), dezvoltarea pietei autohtone de producatori TV independenti si, nu in ultimul rand, transparenta. Cu alte cuvinte, SRTV deschide usa producatorilor independenti ale caror proiecte vor concura cu cele provenite din interiorul institutiei.
Pentru grila canalului TV Romania 1 au fost formulate cereri de oferte pentru opt proiecte: o emisiune de istorie, una de stiinta, un magazin medical, „Serata culturala” (talk-show), un magazin de familie (sambata dimineata), un program de divertisment (duminica la ora 22), unul pentru copii si un program de divertisment (duminica, ora 14, 45). La randul sau, TVR 2 a scos la licitatie o emisiune concurs (care isi propune sa genereze „o competitie intre comunitatile din diverse orase ale tarii”), o serie de documentare, un program pentru copii, Galele TVR2, un magazin IT, un magazin de reportaje, o emisiune adresata studentilor si una despre natura. La acestea se adauga Hobby Club si Insolit (ambele infotainment).
Proiectele sunt asteptate pana la data de 1 august a.c. si vor fi analizate de o comisie SRTV care le va evalua pe baza unei grile de punctaj. Dupa acceptarea proiectului, producatorul va realiza programul-pilot si acceptarea acestuia va conduce la parafarea contractului. Producatorii externi pot propune atat proiecte independente, cat si coproductii cu SRTV.
In afara programelor scoase la licitatie pentru TV Romania 1 si TVR2, au fost lansate si cererile de oferta pentru doua campanii sociale: „Intoarcerea la lectura” (cu rolul de a determina publicul sa redescopere lectura si cartea) si „Romania curata” (parca am auzit de sintagma asta!) avand drept obiectiv „implicarea individului in viata publica a urbei in care traieste”.
Valentin Nicolau, presedintele si directorul general al SRTV, nu a avansat bugete estimative pentru programele scoase la licitatie din dorinta „ca proiectele sa nu fie fixate in lucruri legate de bani”. El a mai precizat ca va exista o „securizare a ideilor”, asa incat sa fie asigurata protectia drepturilor de autor pentru proiectele intrate in licitatie.