Acum câteva zile, o știre lansată mai mult ca zvon și care, ce surpriză!, nu anunță nimic politic, relansa discuția publică cu privire la venirea turiștilor străini, în general, și a celor germani, în special, în România.
Se zvonise că TUI și alți turoperatori germani „se retrag“ din România, nemulțumiți fiind de produsul turistic, dar și de lipsa de promovare a României în lume. Și asta la numai câteva luni după știrea că, în anul 2012, pentru prima oară după revoluție, toți marii operatori germani (TUI, Dertour, ITS, FTI, Neckermann) prezintă România în cataloagele lor. Care este situația, de fapt?
Ca în fiecare an, prin luna iulie, toți turoperatorii importanți fac analiza sezonului care tocmai este în derulare și iau decizii cu privire la ce trebuie să se întâmple în anul următor. Și, ca de fiecare dată în ultimii ani, toți aceștia nu își pun întrebarea câte hoteluri din România să contracteze și câte locuri la avion, ci DACĂ mai merită ca România să ocupe niște pagini în cataloagele lor. Răspunsul nu are, din păcate, rațiuni de tip economic, pentru că din acest punct de vedere decizia s-ar lua simplu.
Atâta timp cât oricare dintre operatori duc în Bulgaria 120.000 de nemți și în România cam 1.000, un calcul matematic ar arăta că dacă Bulgaria are în catalog 30 de pagini, România ar trebui să ocupe cam un sfert de pagină. Prin urmare, decizia ține de cu totul alte criterii, unul dintre ele fiind legăturile de prietenie (ale managerilor de produs cu agențiile din România), dar și aportul autorităților din România.
Deși pentru unii ar putea părea simplu, a avea o destinație turistică într-un catalog implică multă muncă. Și, dacă la final de sezon, nu iese un număr semnificativ de turiști, munca a fost degeaba și în pierdere. Aici intervin ministerele de turism ale statelor și susțin destinația respectivă. Nu numai pentru apariția în catalog, ci pentru o sumedenie de acțiuni de marketing și publicitate adiacente. 
Prezenţa în cataloage nu ar fi fost posibilă fără susținerea statului român. Numai că degeaba ai destinația în catalog dacă țara respectivă nu are o imagine bună și dacă lumea nu cere respectiva destinație. Aici, lucrurile devin mai complicate, pentru că a face imagine bună României turistice în Germania nu e chiar o joacă de copil. Vorbim de muncă multă, dar și de sume impresionante. Bulgaria, Grecia, Turcia, dar și alte destinații cheltuie multe milioane de euro anual numai în Germania, țara care aduce peste tot în lume cei mai mulți turiști.
Ori, România, după ce a lansat noul brand turistic, vestita frunză, nu a făcut mai nimic specific în promovarea sa în Germania. Iar dacă la lipsa asta de activitate adăugăm și promisiuni și chiar contracte neonorate (atenție, vorbim despre firme germane, unde promisiunea este mai mult decât un contract), atunci vom avea imaginea clară a motivelor pentru care nemții se gândesc de o mie de ori dacă să mai ofere României pagini în cataloagele din anul 2013. Deciziile se vor lua zilele acestea, dar lipsa apariției noastre în cataloage va însemna aruncarea la gunoi a unor investiții importante, făcute anii trecuți. Banii băgați de țări în astfel de promovare nu se „întorc“ a doua zi, sunt invesiții pe ani de zile. Cu condiția să nu le oprești. De regulă, se fac contracte multianuale și se stabilesc condiţii clare de colaborare.
Produsul turistic românesc nu a suferit, din păcate, prea multe modificări în ultimii ani. Sigur, pe ici pe colo s-au mai făcut investiții, dar, de regulă, toate astea înseamnă ceva în zona scumpă (ca să nu spun de fițe), or neamțul nu vine la fițe. Ar fi fost nevoie de hoteluri nu prea înalte, dar cu 200-300 de camere, ceva mai mari pentru familii, obligatoriu all-inclusive și piscine în aer liber și acoperite. Ceva de genul ăsta nu a apărut în România. În schimb, la imagine nu am stagnat, ci am reușit, greu de crezut, să o stricăm și mai tare. Evenimentele din ultimele trei luni au contribuit și ele decisiv. Și atunci, te întrebi de ce să mai vină turoperatorii germani în România? Imaginea e cum e, produsul nu excelează la nimic, zborurile sunt scumpe, prețurile sunt destul de mari pentru că avem sezon scurt, promisiunile ministerului de resort nu se țin, contractele nu se respectă.
Și totuși, ei cred încă în destinația România. TUI se încăpățânează și chiar pariază pe România. Nu numai că vin mulți străini prin World of TUI, prin croziere, prin circuite și city break-uri peste tot, dar pariul merge mai departe. Dacă acum un an nu era nicio agenție TUI în România, acum discutăm despre 34 de agenții care poartă numele acesta. Și numărul crește de la zi la zi. Pariul e clar pentru toata lumea: dacă nu ne lăsați și nu vreți să aducem mai mulți străini în România, atunci măcar să ajutăm românii să aibă vacanțe de neuitat prin TUI în toată lumea.
Este un pariu cu două sensuri, dar asta ne asigură că rămânem ca destinație acolo unde daca nu ești (în cataloagele TUI), practic nu exiști.
Culmea este că, indiferent de abilitatea noastră de a ne vinde marfa, chiar avem produse bune pentru piața din Germania: circuitele prin țară cu autocarul, city-break Sibiu sau București, Delta Dunării sau Bucovina sunt pentru ei tot atâtea motive să nu renunțe la România. O să ajungem să ne oblige ei să primim străini, dacă noi nu suntem în stare să atragem. Alt paradox al țării în care trăim!
Dragoș Anastasiu este președintele grupului Eurolines