Cotația internațională a barilului de țiței WTI a coborât sub 40 de dolari până la un minim de 37 de dolari, pentru ca acum să revină ușor până spre 39 de dolari. La fel, țițeiul Brent se află, pentru prima oară după 15 ani, la mai puțin de 45 de dolari pe baril. Reducerile ar trebui să se vadă în mod direct în prețul combustibililor, dar În România, în ciuda ieftinirilor din ultimele luni, prețul unui litru de motorină este mai mare decât în Austria, Germania, Belgia, Franța și Spania. În total, 14 țări au motorină mai ieftină decât în România, conform datelor Comisiei Europene din 17 august (ultimele date disponibile), în ciuda gradului de dezvoltare economică mult mai mare din majoritatea statelor.

Mai exact, prețul mediu cu tot cu taxe al unui litru de motorină de la noi este 1,175 euro, în timp ce în în Austria costă 1,087 euro, în Germania 1,157 euro, în Belgia 1,109 euro, în Franța 1,127 euro, iar în Polonia 1,073 euro. Și dacă eliminăm efectul taxelor, prețul rămâne mai mare la noi. Fără taxe, un litru de motorină în România este 0,519 euro, în timp ce în Austria este 0,496 euro, în Belgia 0,488 euro, în Germania 0,501 euro, iar în Franța 0,458 euro. Până și în Marea Britanie prețul unui litru de motorină fără taxe este mai mic decât la noi, fiind situat la 0,498 euro (prețul cu taxe urcă până la 1,577 euro).

La benzină prețul mediu este ceva mai bun comparativ cu restul UE, doar șapte țări având un preț mai mic. Prețul în euro la noi se ridică la 1,212 euro pe litru (benzină de 95) și este mai mic în Bulgaria, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Luxemburg și Polonia. Dacă luăm în calcul prețul fără taxe, care este la noi de 0,518 euro, un preț mai mic găsim doar în Croația.

Este posibil ca după ultimele ieftiniri din weekend, prețul să fie un pic mai mic decât datele CE, dar rămâne la peste 1,1 euro pe litru. Ori o cotație a barilului de petrol apropiată de 30 de dolari ar trebui să coboare prețul la pompă la 1 euro pentru un litru sau chiar mai puțin, indiferent de eventualele reduceri ale TVA de anul viitor.