Adelina și Ciprian N. și-au plănuit nunta din această toamnă încă de anul trecut. Au avut un buget de 8.000 de euro și, pentru a fi siguri că totul iese ca la carte, au angajat o agenție organizatoare de nunți. „Există o listă cu cele mai bune săli pe care trebuie să le închiriezi din timp, iar o agenție te ajută, într-un fel, să faci o selecție“, spun ei.

Cuplul face parte din cele 17.000 de cupluri din București, care au decis să-și lege destinele anul acesta. Cel puțin așa arată estimările, în ușoară creștere față de 2015, când, spun statisticile, s-au oficializat 16.379 de căsătorii în Capitală. „Nunțile se rezervă, în medie, cu un an înainte, așa cum se întâmpla, de altfel, și în anii anteriori. De asemenea, 90% dintre căsătorii se oficializează sâmbăta, în timp ce 10% dintre clienți preferă duminica pentru prețurile mai reduse  pe partea de catering“, spun reprezentanții Jubile Catering. 

Iar dacă astăzi se observă o ușoară creștere a numărului de căsătorii, nu același lucru se poate spune despre invitații unei nunți: în 2014 participau, în medie, 160 de persoane, în timp ce anul acesta numărul s-a redus la 100. „Prețurile pentru organizarea unui eveniment de acest gen, în cadrul unui salon, variază între 8.000 și 10.000 de euro, pentru aproximativ 100 de persoane. Numărul evenimentelor cu un număr de invitați peste 250 este destul de rar, frecventat doar de persoanele cu venituri mari și foarte mari“, mai spun reprezentanții Jubile Catering. Potrivit lor, și solicitările clienților s-au schimbat, fiind implementate concepte mult mai sofisticate față  anii anteriori. De exemplu, dacă  în perioada 2010-2014 se cereau aranjamente florale simple și decorațiunile clasice, astăzi sunt solicitate tematici de film, muzică sau călătorii, iar  în locul aranjamentelor florale se folosesc note muzicale, role de film sau globuri geografice. Așadar, odată cu trecerea anilor, a crescut și numărul cererilor pentru pachetele opționale. De exemplu, în vara acestui an sunt în vogă Candy Barurile și Ice Cream Bike-urile.

Valoarea pieței: 700 mil. euro

Că românii sunt dornici să plătească sume mari pentru o zi specială, nu doar pentru vestimentație, ci și pe pachetele foto-video, aranjamente, sau pachetele opționale o demonstrează și avântul pe care l-a luat, în ultimii doi ani, această piață: analiștii vorbesc de o valoare de circa 700 milioane de euro. Cu o mențiune: între cele mai vizibile agenții se află Jubile Catering, Bon Mariage, House of Style, Aristocrat Events Hall, Golden-Wedding. Și lista poate continua.

Punctual, pe ce au consumat bugetul Adelina și Ciprian? Ei bine, dacă rochia de mireasă a costat 1.200 de euro, costumul mirelui nu a depășit 800 de euro. La aceste sume au mai adăugat 2.500 de euro pentru sala frumos amenajată și încă 2.000 de euro pentru invitații, servicii foto și video. Și nu s-au oprit aici. Și-au dorit o formație cu muzică bună, pentru care au mai plătit încă 1.000 de euro. Restul până la 8.000 de euro s-a dus către „altele“, spun ei.  „Cele mai multe cupluri îşi doresc o nuntă cu elemente şi momente aparte, vin la noi cu anumite idei, pe care însă nu ştiu exact cum ar putea să le implementeze“, adaugă reprezentanţii Jubile Catering. În context, foarte multe cupluri optează pentru mese stil bufet, care reprezintă un mare avantaj pentru comunicarea dintre invitaţi.

În altă ordine de idei, analiștii din piață spun că există și situații în care cuplurile își doresc organizarea unei nunți la munte sau la mare, în aceste cazuri sumele alocate evenimentului fiind diferite: unii își doresc să închirieze o sală într-un castel, alții vor pur și simplu să-și oficializeze căsătoria chiar pe munte.