Proiectul pentru linia de mare viteză în România, acceptat şi de Comisia Europeană şi inclus în planurile viitoarei configurări a reţelei europene de transport, TEN-T, va demara în acest an prin lansarea licitaţiei pentru studiul de prefezabilitate, care va stabili exact traseul linei. La ultimele întâlniri pe această temă s-a acceptat conectarea cu traseul ungar prin Seghedin (Szeged) – Arad – Timişoara. UNECE propune legătura pe relaţia Seghedin – Chichinda (Kikinda, Serbia) – Timişoara, avându-se în vedere şi o viitoare aderare a Serbiei la Uniunea Europeană.
În cadrul workshopului de la Timişoara vor mai fi puse în discuţie o serie de alte subiecte precum diverse proiecte ce implică traversarea graniţelor pe calea ferată între diferite state europene, normele procedurale necesare trecerii frontierelor, puncte de vedere ale CFR SA în ceea ce priveşte linia de mare viteză Timişoara – Kikinda – Szeged dar şi date despre noul acord semnat între CFR Călători şi MAV Trakcio, acord ce prevede prevede remorcarea reciprocă a trenurilor internaţionale pe ruta Bucureşti – Budapesta, cu locomotive şi personal de locomotivă, astfel încât să se optimizeze trecerea frontierei fără a mai fi necesară schimbarea locomotivelor la graniţa celor două state.
In context, UNECE (Comisia Economică a ONU pentru Europa), cu sprijinul Club Feroviar şi Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii din România, organizează la Timişoara, în perioada 10 – 14 septembrie, workshopul „Master plan pentru viitoarea reţea de mare viteză din Europa Centrală şi de Est”. Temele aflate în discuţie vor aborda în principal traseul liniei de mare viteză şi fondurile aflate la dispoziţia acestui proiect. Printre acestea, Europe 2020 Project Bond Initiative, iniţiativă lansată de Comisia Europeană în colaborare cu BEI, în care, în faza pilot care se va desfăşura până în 2013, fonduri UE în valoare de 230 milioane de euro se aşteaptă să atragă investiţii private de până la 4,6 miliarde de euro.