Anunțul privind un nou mod de taxare a poluării provenite de la autovehicule nu a mai făcut vâlva cu care ne-am obișnuit în ultimii ani. Nici schimbarea denumirii acestui bir în „timbru de mediu“ nu a mirat pe nimeni. Interesant este însă că locul reproșurilor și protestelor venite din partea cumpărătorilor de mașini a fost luat de declarații belicoase sau de susținere ale celor implicați în industria auto autohtonă.

O taxă mai logică
Declarațiile premerului Victor Ponta care clama, în săptămânile anterioare apariției proiectului de Ordonanță pentru modificarea și completarea legii privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, că nu vor fi luate în calcul decât valorile de CO2 eliberate în atmosferă, s-au dovedit simple vorbe în vânt. Fără a cunoaște în detaliu problema, Ponta considera la acea vreme, eronat, că acest lucru este posibil. Clarificarea poziției Guvernului a venit abia odată cu apariția Ordonanței, când românii au aflat că în calcul vor intra și normele Euro, cilindreea și vechimea vehiculelor. Determinate de faptul că mașinile vândute anterior apariției normei Euro3 nu au trecute în documente emisiile poluante, aceste elemente de calcul schimbă radical valoarea taxei pe care trebuie să o plătească orice cumpărător de mașină nouă sau de ocazie, pentru care nu a fost plătită încă o taxă pe poluare.
În ciuda complexității calculului și a implementării a două modalități de stabilire a sumei în funcție de existența sau lipsa emisiilor de CO2 din documente, actuala propunere a autorităților, care are mari șanse să fie aplicată în următoarea perioadă, este ceva mai logică decât toate încercările nereușite de până acum. Chiar și în privința valorii timbrului lucrurile stau mult mai bine. De exemplu, pentru un autoturism Dacia nou, cu propulsor diesel de 1,5 litri, cumpărătorul ar trebui să plătească circa 51 de euro, în timp ce pentru unul identic, dar cu o vechime de trei ani și având norma Euro4 ar fi nevoit să achite 291 de euro. În același timp însă, pentru o Solenza 1.9 TD din 2003, având norma de poluare Euro2, valoarea timbrului atinge 2.442 de euro. Sume similare rezultă și în cazul unui calcul aplicat pentru un Volkswagen Golf.
Viziuni diferite
Deși cel mai util pentru românii loviți de criză ar fi fost ca această taxă să nu mai existe, autoritățile şi-au exprimat intenţia de a proteja mediul și, în același timp, de a opri cât mai multe mașini foarte vechi și, eventual, cu multe defecte, să intre în circulație. Doar că, în cazul mașinilor foarte vechi și cu multe defecte, timbrul de mediu pare mai degrabă făcut să acopere incompetența unor companii precum Registrul Auto Român, Autoritatea Rutieră Română sau Garda de Mediu, care ar trebui să verifice și să elimine de pe șosele vehiculele necorespunzătoare din punct de vedere tehnic. Cert este că, în loc să caute problemele în propria-i ogradă, Guvernul a decis să ia bani de unde este mai ușor: de la contribuabili.
Interesant este însă că, în timp ce românii caută deja prin buzunare banii necesari pentru plata viitorului „timbru de mediu“, reprezentanții marilor companii din industria auto se bat în argumente legate de „îmbunătățirea“ modului de calcul. „Dorim să propunem două modificări: Introducerea unui prag minim pentru taxa actuală aplicată vehiculelor Euro2, Euro1 şi non-Euro pentru a frâna importurile de maşini de ocazie foarte uzate, poluante şi care pun în pericol siguranţa rutieră iar, în cazul vehiculelor diesel Euro3 şi Euro4, sugerăm să se evite scăderea prea mare a valorii timbrului față de taxa anterioară, întrucât acest lucru ar conduce la creşterea puternică a importurilor de maşini de ocazie poluante în materie de emisii de oxizi de azot, de hidrocarburi şi de particule, care sunt vectori de poluare la fel de importanţi ca și CO2“, este poziția oficială a Automobile Dacia.
În același timp însă, șeful celui mai mare importator, Brent Valmar, consideră că „teama de intrarea unor mașini foarte vechi în pacul auto național ca urmare a noului sistem de taxare este nefondată“. În urma unui studiu al pieței germane a mașinilor de ocazie, directorul Porsche România a ajuns la concluzia că „prea multe vehicule foarte vechi sunt greu de găsit pentru a le mai aduce în România. Trebuie să ne uităm mai degrabă la mașinile cu norma de poluare Euro5 care ar putea invada piața autohtonă în detrimentul achizițiilor de mașini noi“.
Cu certitudine, fiecare dintre cei doi oficiali încearcă să își protejeze cât mai bine afacerea. Însă, ceea ce evită deocamdată să detalieze este posibilitatea ca, în curând, să asistăm la o majorare puternică, și ilogică, a impozitului pe deținere stabilit în funcție de vechimea mașinii. Acest element intră la capitolul „măsuri care să favorizeze înnoirea parcului auto“ alături de „programul Rabla“. De asemenea, se încearcă blocarea circulației pe termen lung a vehiculelor înmatriculate în alte state.