In luna decembrie, magazinele virtuale autohtone au vandut de milioane de euro

Pentru proprietarii de magazine virtuale din Romania cuvantul decembrie are rezonante cu adevarat magice. Este luna in care vanzarile pe Internet depasesc toate asteptarile, iar incasarile sunt de cateva ori mai mari decat in alta perioada a anului.




In realitate, magazinele virtuale romanesti sunt, in acest moment, mai mult niste case de comenzi care au site-uri pe Internet. Desi unele dintre magazinele online functioneaza de ani buni de zile, platile prin intermediul cardurilor bancare sunt inca la inceput, majoritatea tranzactiilor efectuandu-se cash, in momentul livrarii. Administratorii magazinelor virtuale care au implementat sistemul de plata prin intermediul cardurilor bancare spun ca numarul acestor tranzactii este nesemnificativ, de sub 10% din total. Cu toate astea, 2005 este anul in care vanzarile online au explodat.
In luna decembrie a anului 2004, Liviu Taloi, PR managerul magazinului online eMag.ro, avea toate motivele sa fie multumit. Fata de anul precedent, vanzarile erau de trei ori mai mari, in conditiile in care numai in ultima luna a anului magazinul a incasat 800.000 de dolari. “Am incheiat anul 2004 cu o cifra de afaceri de trei milioane de dolari, ceea ce era foarte bine pentru un magazin virtual”, spune Taloi. tinta pentru 2005 era pastrarea ritmului de crestere al vanzarilor de 300%, ceea ce insemna vanzari de noua milioane de dolari. “In luna septembrie, noi atinsesem deja tintele pentru 2005. Vom incheia anul acesta cu o cifra de afaceri de 11-12 milioane de dolari”, explica Liviu Taloi. In luna decembrie 2005, vanzarile eMag.ro au depasit 1,8 milioane de dolari. “Aproape 25% din vanzari sunt notebook-uri. In luna decembrie, am vandut circa 400 de bucati. In topul vanzarilor, urmeaza monitoarele LCD si aparatele foto digitale”, explica Taloi.









“In luna septembrie, eMag.ro atinsese deja tinta de vanzari pentru 2005. Vom incheia anul acesta cu o cifra de afaceri de 11-12 milioane de dolari.”


Liviu Taloi, PR Manager eMag.ro






Atunci cand a pornit afacerea pe Internet, Bogdan Lungu nici nu se gandea ca va avea succes in doar cateva luni. Portalul fotoshop.ro era specializat pe vanzarea de aparate de fotografiat, insa plecase la drum cu un dezavantaj evident: nu functionase in luna martie; atunci, vanzarile pe acest segment explodeaza din cauza reducerii accizelor. Desi era un magazin virtual de nisa, aveau un argument forte pentru a spera la incasari bune: camerele foto sunt printre cele mai bine vandute produse pe Internet. “A mers din ce in ce mai bine. Practic, vanzarile au crescut cu 20% pe luna”, spune Bogdan Lungu, administratorul fotoshop.ro. In decembrie insa vanzarile au fost foarte bune pentru un magazin aflat la inceput de drum, acestea crescand de trei ori fata de o luna normala. “Am vandut de peste 400 de milioane de lei vechi. Interesant este ca, in general, se cumpara fie produse ieftine, de genul accesoriilor, fie mai scumpe: aparate foto cu preturi de peste 20 milioane de lei vechi”, spune Bogdan Lungu.



Teo Paduraru, director la Best Computers, spune ca piata de comert online are un ritm de dezvoltare sustinut. “Este evident ca romanii se simt din ce in ce mai confortabil atunci cand cumpara online”, spune Paduraru. Best Computers are, in acest moment, trei magazine virtuale, fiecare deservind o anumita zona a pietei. Bestcomputers.ro vinde pe Internet aceleasi produse pe care le are compania in magazinele clasice. “In general, computere si componente electronice. Am deschis si gameshop.ro, specializat in jocuri electronice, si magazinultau.ro, unul dintre putinele magazine online generaliste. Avem 80-90 de comenzi pe zi”, explica Teo Paduraru. Cu toata dezvoltarea spectaculoasa a comertului online din ultima perioada, o estimare a pietei este destul de complicat de realizat. Unii specialisti cred ca este vorba de vanzari de 25 de milioane de dolari anual, fara a lua in calcul marile companii de retail, care au dezvoltat si aplicatii de comert online si care sunt destul de greu de monitorizat. Oricum ar fi, ritmul de dezvoltare al pietei este fulminant, pentru 2006 asteptandu-se o dublare a acesteia.

Intermedierea este sufletul comertului si pe Internet

• Smartbuy.ro este un portal de e-commerce, insa nu se ocupa decat de intermediere. Cu alte cuvinte, site-ul intermediaza legatura dintre potentialii cumparatori si vanzatori.


• Pentru clienti, unul dintre avantajele comertului online este ca pot compara rapid caracteristicile produselor si preturile din diferite magazine, inainte de a lua decizia de cumparare.


• Smartbuy.ro posteaza pe acelasi site produsele mai multor magazine virtuale. Clientul poate compara astfel foarte rapid caracteristicle si preturile. Daca a luat decizia de cumparare, este trimis direct pe site-ul magazinului virtual, unde se incheie tranzactia.


• Vlad Stan, managerul companiei Vodanet, care detine portalul smartbuy.ro, spune ca, in anul 2005, pe site au intrat in medie 40.000 de utilizatori unici pe luna si ca tinta pentru 2006 este un trafic de 150.000 de utilizatori unici.


“In 2005, am trimis catre site-urile de e-commerce potentiali clienti (cu decizia de cumparare luata) pentru produse in valoare de 1,4 milioane euro. In 2006, vom ajunge la zece milioane de euro”, incheie Vlad Stan.