17 companii româneşti dintr-un total de 60 aflate la vânzare în acest moment au şanse medii de a face obiectul unor tranzacţii în următoarea perioadă, potrivit mergermarket.com

Companiile respective, notate de specialiştii mergermar­ket.com cu calificativul „warm“ (semnificând şanse medii de a fi vândute) sunt din domeniul energie, minerit şi utilităţi. Spre comparaţie, studiul Deal Drivers EMEA, realizat de mergermarket.com, arată că în Polonia există 35 de companii din sectorul de activitate amintit cu şanse foarte mari (primind, aşadar, calificativul „hot“) de a face obiectul unor tranzacţii. Şi în Ungaria există, de asemenea, 19 astfel de oportunităţi, notate însă tot cu şanse medii („warm“). Pe lista potenţialelor tran­zacţii, realizată de mergermarket.com, România figurează cu 60 de companii, comparativ cu 340 în Polonia, 110 în Ucraina şi 66 în Republica Cehă. Pe ansamblul Europei Centrale şi de Est, cele mai multe companii de vânzare sunt din sectoarele FMCG, industrial şi IT&C, iar cele mai puţine provin din sectorul apărării. În total, în regiune sunt scoase la mezat peste 1.150  de companii.

Stagnare, în cel mai bun caz

În ultimul an, în regiune au fost parafate 467 de tranzacţii, valoarea totală a acestora depăşind 30 de miliarde de euro. Cât priveşte România, Doru Lionăchescu, partener principal al Capital Partners, a declarat pentru Capital că sunt slabe şanse să vedem până la  sfârşitul anului o tranzacţie mare  pe piaţa locală. „Dacă avem noroc, piaţa de M&A va rămâne la un miliard de euro, ca anul trecut“, spune acesta. De aceeaşi părere este şi Guy S. Verduystert, managing partner al The Counsel, compania care i-a consiliat pe soţii Dugăeşescu în tranzacţia Dumagas cu Bancroft, estimată de revista Capital la peste zece milioane de euro. Potrivit acestuia,  cele mai tentante sunt companiile cu capital majoritar românesc care şi-au început activitatea în urmă cu zece ani. Majoritatea sunt businessuri medii, atractive pentru fondurile de investiţii, care pot duce la tranzacţii de 15-20 de milioane de euro. „Sunt companii care au crescut, iar acum nu se mai pot dezvolta fără sprijin financiar. Interesaţi de achiziţii sunt acum partenerii financiari, nu cei strategici“, mai spune Verduystad. În prezent, The Counsel pregăteşte o nouă tranzacţie, de data aceasta în sectorul medical.  „Vom semna actele până la sfârşitul anului, cel puţin aşa estimăm noi“, declară Verduystad. Potrivit acestuia, există şanse să asistăm şi la alte tranzacţii în sectorul medical & farma, dar şi în cazul unor companii din transporturi. „Sunt destule companii locale care activează pe această piaţă, iar un jucător din străinătate nu poate face primii paşi aici fără un parteneriat local“, explică acesta.

Ce sectoare sunt în vizorul investitorilor

Deşi potrivit studiului Deal Drivers EMEA, România are şapte companii din sectorul FMCG scoase la vânzare, Verduystad con­sideră că doar un singur producător local ar avea şanse să primească oferte de cumpărare. Alte ţinte de achiziţie vor exista în retail, imobiliare, industria chimică, servicii financiare. Casa de investiţii Capital Partners estima, la finalul primului semestru al acestui an, că valoarea pieţei de M&A (fuziuni şi achiziţii) în România este de 228 de milioane de euro, în scădere cu 8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

În afara podiumului
În regiune, România ocupă poziţia a cincea după numărul de companii scoase la vânzare (60). Lider în clasament este Polonia, cu 340 de potenţiale ţinte de preluare

224-55576-capital_15.jpg