Prețurile RCA explodează de la 1 iulie 2025. Cine va plăti peste 5.000 de lei pentru o poliță auto

După 15 luni de plafonare, urmează o „dezghețare” dureroasă pentru șoferii români. Tinerii, pensionarii și bucureștenii sunt printre cei mai afectați. Impactul se va resimți în buzunare și în economie.

De la 1 iulie 2025, șoferii români intră într-o nouă eră a asigurărilor auto obligatorii. O eră în care prețul RCA va fi dictat de piață, nu de reglementare. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat că plafonarea tarifelor RCA, impusă în primăvara lui 2024 pentru a tempera explozia prețurilor, nu va fi prelungită. Măsura, considerată temporară încă de la implementare, va expira oficial la finalul lunii iunie, lăsând loc liberalizării tarifelor.

Scumpiri de până la 18%. Cine sunt cei mai afectați

Potrivit estimărilor obținute de Antena 3 CNN, eliminarea plafonului ar putea aduce scumpiri de până la 18% pentru polițele RCA. Asta înseamnă că unii șoferi ar putea plăti, începând din iulie, cu sute sau chiar mii de lei mai mult decât în prezent pentru aceeași asigurare. Iar primele afectate nu vor fi doar portofelele individuale, ci și întreaga economie, avertizează experții financiari.

„Plafonarea polițelor RCA expiră pe 30 iunie. În acest context, conducerea ASF se reunește miercuri în ședință, cu propunerea ‘dezghețării’ tarifelor. Asta înseamnă scumpiri cu până la 18%.

Cei mai afectați vor fi șoferii din București. În momentul de față, polițele RCA sunt calculate diferit pentru București, Ilfov și restul țării. Dacă luăm cazul unei mașini de până la 102 cai putere, condusă de un șofer sub 30 de ani, tariful de referință pentru București este de 3.656 lei.”, explică analistul economic Radu Vasile.

Cele mai afectate categorii vor fi șoferii tineri (sub 30 de ani), vârstnicii cu autoturisme de putere mare și, în general, conducătorii auto din București și județul Ilfov — regiuni cu un istoric ridicat de accidente și daune.

Un exemplu ilustrativ: un tânăr sub 30 de ani care deține un autoturism de până la 102 cai putere, înmatriculat în București. În prezent, acesta plătește aproximativ 3.656 de lei pe an pentru RCA. Dacă se aplică o majorare de 18%, costul urcă la aproximativ 5.315 lei — o sumă considerabilă, greu de suportat pentru mulți.

taxa auto, impozit auto, taxe auto
SURSA FOTO: Dreamstime

În cazul șoferilor cu vârste între 41 și 50 de ani, care conduc mașini de până la 126 de cai putere, tariful actual (2.260 lei) ar putea ajunge la 2.666 lei, în scenariul unei creșteri maxime. Impactul devine dublu pentru familiile cu două autoturisme.

Nici seniorii nu scapă de povara scumpirilor. Un conducător auto de peste 60 de ani care deține o mașină de 407 CP va plăti, în loc de 4.107 lei, peste 4.800 lei dacă asigurătorii aleg varianta de majorare maximă.

Lipsa unui mecanism de echilibrare naște temeri

ASF nu a anunțat, până în acest moment, niciun mecanism de tranziție sau plafonare graduală. În lipsa acestuia, companiile de asigurări vor avea mână liberă să-și ajusteze tarifele în funcție de propriile criterii de risc și profitabilitate.

„Există și categorii de vehicule pentru care, în funcție de vârsta conducătorului auto, prețurile RCA vor atinge valori amețitoare.

În situația unui autoturism care are până la 407 cai putere, cu un șofer de peste 60 de ani, tariful actual de referință pentru București-Ilfov este în momentul de față de 4.107 lei.

Scumpirea medie de 5% ar duce prețul RCA în sus cu încă 200 de lei, iar o scumpire cu 18% ar face ca prețul  poliței RCA să fie mai mare cu aproximativ 740 de lei de luna viitoare, spun analiștii, care avertizează că ‘dezghețarea’ tarifelor la polițele obligatorii va genera scumpiri în lanț în economie”, avertizează un broker RCA cu experiență.

Pe fondul scumpirilor, se preconizează o creștere a numărului de mașini neasigurate, dar și presiuni suplimentare asupra Fondului de Protecție a Victimelor Străzii, entitatea care acoperă daunele produse de șoferii neasigurați.

Totodată, transportatorii atrag atenția că noile tarife RCA se vor traduce în costuri mai mari pentru transportul de mărfuri și persoane, cu efecte în lanț asupra prețurilor de consum.