De la anul, in calculul randamentelor bursiere va intra din plin si factorul impozit

Marirea impozitului pe profitul din piata de capital va aduce scaderi semnificative ale castigurilor investitorilor de la Bursa. Cu precadere pentru jucatorii pe termen scurt, cu tranzactii numeroase. Pentru ei, regularizarea o data la sase luni a impozitului va insemna blocarea unor bani si pierderea unei oportunitati importante de fructificare a acestora.



Momentul in care a fost luata in discutie modificarea fiscalitatii pentru castigurile din tranzactii pe piata de capital a fost unul negru pentru Bursa de Valori, indicii cazand dramatic in acea zi. Ulterior, investitorii au mai digerat noutatea si s-au obisnuit cu ideea unui impozit mai mare. Mai mult, atunci cand s-a anuntat varianta actuala de lucru, cu un impozit de 16% pe portofoliu, piata a reactionat pozitiv.


“Joi se va decide varianta finala in cadrul sedintei de guvern”, afirma Varujan Vosganian, presedintele Comisiei de Buget, Finante si Banci din Senat, si totodata unul dintre cei care au facut sa se ajunga la impozitarea pe portofoliu, si nu pe tranzactie. “Singura problema care a ramas de clarificat este cea a impozitarii castigurilor din plasamente pe perioade mai lungi de un an”, completeaza el.

Pentru un investitor pe termen lung, ideea regularizarii, aparuta recent in mintea artizanilor noului Cod fiscal, nu prezinta vreo amenintare. Atata timp cat pastrezi un portofoliu pe o perioada indelungata, iar la final il lichidezi pe tot, e ca si cum nu ar exista nici un fel de regularizare. Mai ales ca s-ar putea impune si ideea impozitarii mai blande a profiturilor rezultate din investitii pe termene mai mari de un an.

Vestea dureroasa vine, insa, de la cota mare cu care se impoziteaza profiturile respective. O crestere cu 1.500% a valorii impozitului platit, pentru acelasi castig, nu poate decat sa ii arda la buzunare pe cei care o suporta. Chiar daca, din punct de vedere moral cel putin, este un lucru just ca profiturile sa fie impozitate la fel, indiferent de unde sunt obtinute.
In cazul clasicului portofoliu format din componentele indicelui BET, la o crestere a preturilor pe parcursul anului de 55,07%, pana la 8 decembrie 2005, castigul in urma impozitarii ar ramane de 54,45%. Daca luam in calcul si un comision de bun simt, 1,5%, randamentul pe care il simte investitorul in buzunar este de 53,88%. Diferenta intre profitul impozitat si cel neimpozitat nici nu se simte.

Ce se va intampla de la anul? In aceeasi situatie, cu aceeasi crestere de pret si cu acelasi comision, profitul net va scadea la doar 42,14% din suma investita. El va ajunge, in acest caz, la doar 78,21% din cel actual.


Pentru cei care schimba multe actiuni la Bursa, situatia nu e deloc roz. In ipoteza in care investitorul in cauza ajunge la o crestere de pret de 55,07% din zece tranzactii, fiecare cu un profit de 4,48%, profitul sau net se injumatateste. La fiecare dintre tranzactii, la un comision chiar mai mic, de 1%, el ramane cu 1,85% profit net, ceea ce conduce, cu aproximatie, la un profit net final de 20,19%. Ca fapt divers, statul ar putea pierde sume mari de pe urma regularizarii, pentru ca un profit mai mic inseamna, normal, si un impozit mai mic. Guvernul nu poate castiga decat in cazul in care investitorul are un castig mare, urmat de pierderi. Caz in care la buget intra mai multi bani, mai devreme, o parte dintre ei fiind apoi returnati.

Oricum, chiar daca profiturile vor scadea substantial, Bursa va ramane, probabil, la fel de atractiva ca si pana acum. In primul rand, investitorii s-au obisnuit cu ideea
unor impozite mai mari, iar in al doilea rand, marirea de impozite va afecta si celelalte zone care ar putea face concurenta pietei de capital, respectiv depozitele bancare si investitiile in unitati de fond sau in obligatiuni.


Nici alte tipuri de plasamente nu scapa

Fondurile de investitii, impozitate pana acum si ele tot cu 1%, vor primi o lovitura importanta cu ocazia modificarii Codului fiscal. Impozitul va fi calculat la fiecare tranzactie, prin aplicarea cotei de 16%, fiind de data aceasta final. Asa ca randamentul maxim pe anul 2005 nu va mai fi de 53,47%, cat este acum, ci de 44,91%, in urma impozitarii. In plus, propunerea nu prevede nimic legat de impozitarea profitului pentru perioada de dinainte de 1 ianuarie 2006 la fondurile de investitii.
Castigurile din obligatiuni, dobanzi, dividende si tranzactii valutare la termen se vor modifica si ele, cota de impozitare ajungand, de asemenea, la 16%. La nivelul actual al ratelor de dobanda nominala, de cel mult 8,5% la 12 luni, dupa impozitare oamenii mai raman cu doar 7,14% din investitia initiala profit net. Dupa scaderile puternice ale ratei dobanzii din ultima vreme, ramane de vazut ce reactie vor avea deponentii dupa o noua scadere cu un punct procentual.

Cum se plateste impozitul

Proiectul de ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, varianta 21 noiembrie 2005, modifica radical modul de impozitare a castigurilor din tranzactii pe piata de capital.
Castigul sau pierderea se determina ca diferenta intre pretul de vanzare si cel de cumparare al titlurilor, diminuata cu comisioanele datorate intermediarilor. In cazul celor care au cumparat pana la 1 ianuarie 2006 actiuni, rezultatul brut va fi egal cu diferenta dintre pretul de vanzare si ultimul pret din anul 2005, diminuat cu comisioanele. Pentru diferenta intre pretul de final din anul 2005 si cel de cumparare impozitul va fi, ca si pana acum, de 1%. In rest, impozitul va fi 16% din rezultatul brut, retinut la sursa (SSIF-uri).
Semestrial va avea loc regularizarea impozitului, SSIF-urile urmand sa trimita fiecarui contribuabil (investitor) in forma scrisa informatii referitoare la castig sau pierdere, si la impozitul retinut. Contribuabilii urmeaza apoi sa depuna, pana la 25 august, declaratii catre administratia financiara.











“Singura problema care a ramas de clarificat este cea a impozitarii castigurilor din plasamente pe perioade mai lungi de un an.”

Varujan Vosganian,

presedintele Comisiei pentru Buget, Finante si Banci din Senat