Criza energetică prin care trece UE se anunţă a fi subiectul principal al discuţiilor de marţi la Castelul Meseberg (la nord de Berlin) dintre cancelarul german Olaf Scholz şi premierul spaniol Pedro Sanchez. Acesta speră ca sprijinul Germaniei să acționeze împotriva reticenţei Franţei privind construirea acestei infrastructuri, relatează luni France Presse.

Proiectul pentru construcția gazoductului se numeşte Midcat – abreviere de la Midi (sudul Franţei) şi de la Catalonia (nord-estul Spaniei), cele două regiuni pe care le-ar conecta şi ar permite Spaniei, dar şi Portugaliei, să transporte gaze, venind sub formă de GNL din SUA sau Qatar, spre Europa Centrală prin Franţa.

Proiectul a fost lansat în 2013, dar, ulterior, în 2019 a fost abandonat de Paris şi Madrid din cauza impactului său asupra mediului şi a interesului economic scăzut. Războiul din Ucraina şi ameninţările Rusiei de a opri livrările de gaze către UE au readus proiectul în atenţia statelor occidentale.

Proiectul nu este o chestiune bilaterală între Spania și Franța, acesta este o construcție Europeană

Madritul nu are un interes să continuie proiectul cu Parisul. Premierul spaniol s-a declarat pregătit să înlocuiască Franţa cu Italia printr-un gazoduct submarin.

„Dacă planul A eşuează, va trebui să căutăm un plan B. Iar un plan B constă într-o „interconexiune energetică între peninsula iberică şi Italia” care să lege Barcelona de Livorno, a declarat premierul miercuri.

Ministrul spaniol al tranziţiei ecologice, Teresa Ribera, a confirmat joi la postul de televiziune local, Antena 3, că acest plan B este în studiu, dar a apreciat că Midcat, care nu va fi finalizat până la iarnă, „însă ar putea deveni operaţional în toamna-iarna 2023-2024, este proiectul cel mai facil pentru a ajuta Europa în privinţa aprovizionării cu gaze”.

„Nu este o chestiune bilaterală între Spania şi Franţa. Este vorba de o construcţie europeană”, a declarat ea într-un interviu publicat luni de cotidianul El Mundo, lansând o înţepătură la adresa Franţei: „Mă întreb unde este sentimentul ei european”.

În orice caz, Berlinul susține proiectul Midcat. Oficialul Pedro Sanchez a fost invitat de a participa marţi la o reuniune a guvernului german. Scholz a afirmat la 11 august că acest gazoduct „ne lipseşte astăzi în mod dramatic”, căci „ar contribui masiv la atenuarea şi destinderea situaţiei legate de aprovizionare”.

Midcat ar putea servi, în cele din urmă, pentru exportul de hidrogen verde

Spania dispune de şase uzine de regazeificare GNL. Aceasta este ţara cu cea mai mare capacitate de regazificare din întreaga UE. Portugalia are una. Peninsula dispune, prin urmare, de infrastructura necesară pentru a deveni un hub în materie de distribuire a gazelor spre restul Europei.

Este evident că Franţa ar trebui să realizeze partea sa din Midcat. În această privinţă, Sanchez mizează pe capacitatea de persuasiune a Berlinului pe lângă Paris.

Însă Spania ţinteşte şi mai departe: Midcat ar putea servi, în cele din urmă, pentru exportul de hidrogen verde, un sector în care ţara pretinde că devine o referinţă mondială datorită energiilor sale regenerabile.

Hidrogenul verde îşi trage numele de la electroliza apei (separarea moleculelor din apă cu ajutorul curentului electric) care permite producerea acestuia prin utilizarea de energie electrică de origine regenerabilă.

„Spania va deveni primul hub mondial pentru transportul de hidrogen verde (…), ceea ce reprezintă viitorul economiei europene”, a afirmat recent preşedintele organizaţiei patronale din Catalonia, Josep Sanchez Llibre.