Deşi vânzările scad, locuinţele noi s-au ieftinit în puţine cazuri, dezvoltatorii adaptându-şi doar strategiile de marketing pentru a vinde tot la preţuri care depăşesc posibilităţile românilor.

Scăderea estimată a preţurilor apartamentelor noi în ultimele şase luni a fost de aproximativ 22%, potrivit unei analize a consultantului imobiliar Real Time, pentru portalul Imopedia. În nordul Capitalei, preţul pe metrul pătrat construit a coborât de la o medie de 2.400 euro la circa 1.700 anul acesta, în vreme ce în cartierele cele mai căutate de developeri, Titan, Militari sau Drumul Taberei, un metru pătrat construit se vinde cu circa 1.000 de euro de la peste 1.200 anul trecut.

Chiar şi în aceste condiţii, cumpărătorii nu se înghesuie. Criza, lipsa de încredere în piaţă şi costurile mari de creditare reprezintă frânele acestui domeniu. Chiar dacă Guvernul a „schimbat modificarea“ şi a decis ca, prin intermediul programului Prima Casă, să poată fi acordate credite şi pentru achiziţia de apartamente noi, deşi acestea nu sunt degrevate de sarcini (majoritatea fiind deja ipotecate de developer pentru finanţarea proiectului), preţurile rămân încă ridicate faţă de puterea de cumpărare a românilor, diminuată de inflaţie şi cursul de schimb. Chiar şi Prima Casă pare mai degrabă un factor disturbator, întrucât apariţia garanţiilor de 60.000 de euro a oferit proprietarilor oportunitatea de a reveni asupra preţurilor, care au crescut uşor cel puţin pentru un timp.

Reacţia dezvoltatorilor

169-34163-28_greenhouse_30.jpgRecent, compania Adama a încheiat un parteneriat cu RealTime în vederea vânzării locuinţelor din cinci proeicte din Capitală, iar momeala este un weekend la Predeal. Aceasta, după ce fraţii Negoiţă au oferit pentru clienţii Confort City un Chevrolet. Iar lista poate continua. Dincolo de cadouri, developerii şi investitorii încearcă să-şi finanţeze clienţii, preferând ca în locul reducerilor de preţ să ofere finanţare în diverse moduri.

Spre exemplu, Impact prezintă o ofertă cu opt modalităţi de achiziţie. „Până acum zece luni, accesul la credite bancare era relativ facil, acum clienţii primesc integral suma dorită, în condiţii mai puţin relaxate. Valorile de achitare propuse de noi sunt exprimate în lei, clientul are o siguranţă mai mare legată de certitudinea sumelor de plată“, spune Carmen Săndulescu, CFO Impact.

În Oradea, dezvoltatorul Selina Invest oferă reduceri de preţ celor care cumpără apartamente cu plata integrală, în cadrul proiectului Luceafărul. „Ansamblul rezidenţial presupunea construcţia a zece blocuri. Dezvoltarea acestuia pe viitor depinde foarte mult de situaţia economică“, spune Selina Pruncuţ, administratorul companiei de dezvoltare. Cât priveşte apartamentele scoase la vânzare de Adama, cu preţuri cuprinse între 54.000 de euro şi 281.000 de euro, acestea se pot vinde, potrivit ultimei oferte a developerului, cu 25% avans, 18 luni chirie cu o valoare totală egală cu 5% din preţul locuinţei, restul de 70% urmând să fie achitat la sfârşitul perioadei de închiriere.

Marketing în loc de reduceri de preţ

169-34164-28_g_53x28.jpgÎn cadrul Pipera City Lights, developerul Alf Company, încearcă să atragă clienţii oferind din surse proprii diferenţa dintre valoarea de 60.000 de euro, credit prin programul Prima Casă. Ulterior, banii vor fi recuperaţi de la cumpărător în rate, într-un interval de zece ani, perioadă în care reprezentanţii dezvoltatorului susţin că rata totală lunară (către bancă şi companie) va fi de circa 600 de euro. „Un apartament cu două camere cu o suprafaţă de aproximativ 80 mp, complet finisat, care include şi un loc de parcare subteran, intră în acest program, dar apartamentele oferite spre vânzare sunt în număr limitat“, afirmă Florin Chiriţă, manager general Alf Company. În cadrul proiectului, în funcţie de dotări, un apartament cu două camere poate costa circa 386.000 lei, iar unul cu trei camere,  aproximativ 546.000 lei.

Până la urmă, indiferent de strategii, piaţa rezidenţială rămâne în letargie, numărul tranzacţiilor fiind în continuă scădere. Ceea ce ar trebui, cel puţin teoretic, să conducă la noi replieri ale preţurilor. De altfel, la ultimul târg imobiliar s-a vorbit de 15.000 de vizitatori şi doar 220 de înţelegeri preliminare de cumpărare, adică ceva mai mult de 1,5% dintre vizitatori au fost convinşi de oferte. Practic, reducerile de preţ, deşi există, apar doar când e neapărat necesar. Developerii preferă să-şi finanţeze clienţii sau să atragă prin strategii de marketing, marja de profit fiind ultima la care se umblă.

22% este scăderea preţurilor pentru apartamentele noi din Capitală, în 2009 faţă de anul trecut, potrivit unei analize a consultantului imobiliar Real Time