Circa 15 milioane de euro sunt investite anual de români în infrastructura rutieră maghiară. Banii provin din cele aproape 1,5 milioane de viniete cumpărate de șoferii care tranzitează țara vecină. În primele nouă luni ale acestui an au fost achiziționate deja viniete în valoare de 12,7 milioane de euro, cei mai mulți bani virați în conturile autorităților din Ungaria fiind plătiți de șoferii de TIR-uri: opt milioane de euro în primele nouă luni ale anului, 5,8 milioane de euro fiind valoarea vinietelor pentru o zi, cumpărate de șoferii autovehiculelor mai mari de 12 tone. Valorile sunt ceva mai mici decât cele înregistrate anul trecut, când valoarea totală a vinietelor cumpărate de TIR-iști a fost de 8,9 milioane de euro. Este mult, este puțin? Cele aproape 60 de milioane de euro plătite de români pe viniete maghiare din 2007 până astăzi ar fi suficiente pentru construirea a 16 km de autostradă la câmpie, dublul distanței inaugurate anul acesta în România.
„În comparație cu sumele strânse de autoritățile române din vânzarea de viniete, suma este mică“, spune Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Și asta pentru că numai în primele șapte zile de la introducerea rovinietei electronice, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a avut încasări de cinci milioane de euro.
Achiziția vinietelor maghiare de către șoferii români a fost relativ constantă în ultimii patru ani, de la intrarea României în Uniunea Europeană. Dacă în 2007 au fost vândute 1,3 milioane de viniete, în anul 2008 numărul acestora a crescut la 1,48 milioane. Criza de anul trecut nu s-a făcut simțită la nivelul numărului autovehiculelor românești care au tranzitat Ungaria, numărul vinietelor cumpărate fiind tot de 1,48 milioane.
Însă valoarea acestora, raportată la moneda euro, a scăzut la 14,5 milioane de euro, de la 17 milioane în 2008, pentru că forintul s-a depreciat cu 12 procente. „Nu riscă nimeni să meargă fără vinietă în Ungaria. Au un sistem electronic foarte bine pus la punct“, spune Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport. „Iar acolo poliția dă amenzi pentru orice nimic“, completează el.
Vinietele plătite în Ungaria, 15% din totalul veniturilor din rovinietă
Și cum cele mai multe autovehicule care tranzitează Ungaria reprezintă trafic comercial, și nu turism, mai toți reprezentanții asociațiilor de profil au câte ceva de reproșat autorităților din țara vecină. „Problema e că ungurii se finanțează pe spatele românilor. De exemplu, amendează cu 200 de euro șoferii care depășesc timpii de conducere cu 1-5 minute. Iar amenzile se plătesc pe loc, nu-i interesează dacă ai sau nu forinți la tine“, spune Radu Dinescu. Prin urmare, au fost încheiate parteneriate cu avocați maghiari, iar amenzile sunt contestate în instanță. „De cele mai multe ori câștigăm. Dar procesele durează trei luni și mai durează șase luni până ne recuperăm banii de la statul maghiar“, mai spune el.
Amezile pe care trebuie să ple plă­tească șo­fe­rii care cir­cu­lă pe autostrăzile din Ungaria fă­ră vi­nie­tă variază de la 55 de euro (autovehicule mai mici de 3,5 tone) până la 1.200 de euro (pentru autovehicule mai mari de 12 tone).
Sunt străinii la fel de conștiincioși în privința vinietelor autohtone? „Nu, la noi nu cumpără nimeni, dau toți șpagă“, spune Augustin Hagiu. „Iar sistemul electronic nu va schimba mare lucru, atâta timp cât nu este aplicat așa cum trebuie“, spune el. Rovinieta electronică a fost introdusă la 1 octombrie, dată de la care verificarea plății se face  și la noi ca în Ungaria, prin înregistrarea numărului de înmatriculare. Conform CNADNR, media anuală a încasărilor din rovinietă este de aproximativ 100 milioane de euro.

Te-ar putea interesa și: