Taxe mai mari pentru șoferi?

În anul 2000, aproape 70% din totalul mașinilor noi vândute în Australia erau vehicule mici de pasageri – în principal sedanuri și hatchback-uri. Dar, în decurs de 25 de ani, ponderea lor a scăzut dramatic la doar 17%, pe măsură ce a început o „cursă a mașinilor de dimensiuni mari”.

Acum, SUV-urile și vehiculele utilitare ușoare reprezintă aproape 80% din piață. Patru din cinci vehicule noi vândute astăzi în Australia sunt SUV-uri, autoutilitare, furgonete sau camionete ușoare, scrie The Conversation.

Pe măsură ce vehiculele mai mari devin noua normă, înseamnă, automat, o mai mare uzură a drumurilor, congestie urbană și presiuni asupra infrastructurii, cum ar fi parcările.

Conducătorii auto vor plăti mai mult pentru mașinile mari?

Taxe mai mari. Multe voci susțin că șoferii vehiculelor mai mari ar trebui să plătească mai mult pentru daunele și perturbările pe care le provoacă, prin taxe de înmatriculare mai mari. Mașinile mai mari înseamnă costuri mai mari pentru toți ceilalți. Este corect ca aceste costuri să se reflecte în modul în care se face utilizarea drumurilor publice, notează publicația.

Există multe motive pentru trecerea la vehicule mai mari în Australia. Acestea includ percepția conform căreia mașinile mai mari sunt mai sigure, precum și preferințele legate de stilul de viață.

Cumpărătorii sunt încurajați să achiziționeze mașini mai mari

Taxe mai mari. O lacună legată de taxa pe mașinile de lux încurajează, de asemenea, cumpărătorii de mașini să achiziționeze astfel de mașini. Taxa a fost introdusă pe importuri în 2000, iar în acest an financiar se aplică vehiculelor în valoare de peste 80.576 de dolari australieni.

Multe mașini utilitare și SUV-uri sunt scutite deoarece sunt clasificate drept vehicule comerciale ușoare. Scutirea se aplică indiferent dacă mașina este utilizată în scop privat sau în scop comercial.

Costurile sunt și ele mai mari

Taxe mai mari. Vehiculele mai mari – indiferent de modul în care sunt alimentate – impun, în general, costuri mai mari societății, decât mașinile mai mici, subliniază The Conversation.

SUV-urile și utilitarele mari (dacă sunt alimentate cu combustibili fosili) au un impact mult mai mare asupra climei. În medie, o mașină mică emite cu 2.040 de kilograme mai puțin dioxid de carbon (CO₂) pe an decât o camionetă.

Chiar și vehiculele electrice mari pot provoca daune climatice. Resursele substanțiale necesare pentru fabricarea unui vehicul electric mare creează emisii, care pot submina promisiunile privind beneficiile climatice.

Vehiculele mari de pasageri generează costuri și pentru sistemul de sănătate

Taxe mai mari. În accidentele rutiere, de exemplu, acestea își pot proteja mai bine ocupanții, dar prezintă riscuri mai mari pentru ceilalți, în special pentru pietoni și pentru cei din vehiculele mai mici.

Cercetările sugerează că pentru fiecare accident mortal pe care ocupanții vehiculelor mari îl evită, au loc cel puțin 4,3 accidente mortale care implică alte persoane.

Vehiculele mai mari au nevoie și de mai mult spațiu

Standards Australia a propus extinderea locurilor de parcare pentru a se adapta tendinței. Orașe precum Parisul au introdus taxe de parcare mai mari pentru SUV-uri exact din aceste motive.

Vehiculele mai mari încetinesc fluxul general de trafic. De exemplu, au distanțe de frânare mai lungi, iar ceilalți șoferi tind să conducă mai departe în spatele lor decât mașinile mai mici. La intersecțiile cu semafor, impactul unui SUV mare asupra fluxurilor de trafic este egal cu 1,41 autoturisme.

În termeni reali, aceste diferențe se adună. În Statele Unite, în 2011, costul anual al camioanelor ușoare în ceea ce privește congestionarea și pierderea productivității a fost estimat la peste 2 miliarde de dolari americani.

Un sistem mai echitabil

Vehiculele mai mari ocupă mai mult spațiu pe șosea, contribuie mai mult la congestie și provoacă exponențial mai multe daune drumurilor. Sunt exact tipul de impacturi pe care un sistem de înmatriculare a vehiculelor ar trebui să le ia în considerare.

Cum ar arăta un model de taxă de înmatriculare cu adevărat echitabil? Pe baza dovezilor, acesta nu ar lua în considerare dimensiunea și greutatea vehiculului, ci și frecvența cu care este condus vehiculul.

S-a adoptat o nouă schemă de taxare

Multe țări, inclusiv Noua Zeelandă, au adoptat scheme de taxare bazate pe distanță sau pe utilizarea drumurilor pentru anumite tipuri de vehicule, care utilizează o combinație între greutatea vehiculului și distanța parcursă.

Pe măsură ce flota de vehicule continuă să evolueze, Australia ar trebui să urmeze exemplul, cu un sistem de taxe de înmatriculare mai inteligent și mai echitabil, scrie publicația.