Demnitarii se tem să mai urce în mașinile de serviciu
Atmosfera din Guvernul condus de Ilie Bolojan este descrisă drept tensionată și haotică de către Sindicatul Angajaților din Aparatul de Lucru al Guvernului (SAALG).
Într-un comunicat transmis duminică, 20 iulie, sindicaliștii au susținut că funcționarii publici se tem pentru locurile lor de muncă, iar demnitarii evită să folosească mașinile de serviciu din cauza birocrației și a riscului de a fi trași la răspundere pentru cheltuieli.
Funcționarii, victime colaterale într-un sistem paralizat de teamă
Sindicatul a acuzat noua conducere că a generat o atmosferă de teroare administrativă, în care angajații sunt reduși la tăcere, șefii refuză să semneze documente, iar liderii sindicali sunt eliminați din structurile decizionale. Aceștia au mai afirmat că funcționarii sunt transformați în țapi ispășitori pentru greșelile conducerii, într-un climat dominat de incertitudine și frică.
Potrivit SAALG, reorganizarea promovată de Guvernul Ilie Bolojan ar fi doar de fațadă. Aceștia au atras atenția că măsurile vizează cu precădere angajații cu salarii mici, precum șoferii și ospătarii, în timp ce problemele reale, cum ar fi pensiile speciale sau cumulul pensie-salariu, rămân nerezolvate.
„Ce vedem acum este, din păcate, exact opusul transparenței și reformei reale. Ce fel de reorganizare e aceea în care șoferii și ospătarii devin mizele centrale ale conducerii executive a statului, lucrători care nu au salarii mai mari de 4.700 lei net? Ce fel de strategie e aceea în care ne prefacem că tăiem costuri, dar, de fapt, menținem un sistem paralel și opac în care sunt protejați cei cu pensii speciale și cei care cumulează pensia uriașă cu salariu la stat? Este limpede că atât prim-ministrul României, cât și șeful Cancelariei Prim-ministrului au uitat că s-a terminat campania electorală”, a transmis SAALG.
Purtătoarea de cuvânt a Guvernului merge cu mașina proprie
Unul dintre cazurile invocate de sindicat o vizează pe Ioana Dogioiu, purtătoarea de cuvânt a Guvernului. Aceasta ar fi refuzat să utilizeze mașina alocată postului său de teamă că ar putea fi trasă la răspundere pentru eventualele cheltuieli asociate. Sindicaliștii au susținut că, în loc să folosească mașina destinată funcției sale, Dogioiu apelează la autovehicule aparținând altor departamente.
În replică, purtătoarea de cuvânt a declarat pentru Libertatea că preferă să meargă la serviciu cu mașina personală.
Contracte de închiriere pentru autoturisme în loc de soluții administrative
SAALG a mai semnalat că Secretariatul General al Guvernului și Cancelaria Prim-ministrului preferă să închirieze autoturisme de la firme private, în pofida faptului că dispun de un parc auto propriu. Sindicaliștii au susținut că această practică reflectă o lipsă de eficiență administrativă, cauzată de birocrație și frica de asumare a responsabilităților.
Totodată, au criticat decizia Guvernului de a reduce personalul din Cancelaria Prim-ministrului, considerând că măsura afectează angajații simpli și nu atinge cu adevărat structurile privilegiate din administrație.
Fără mese la Guvern și fără șoferi pentru demnitari
Mihai Jurca, șeful Cancelariei premierului Ilie Bolojan, a confirmat că 40% din posturile din Cancelarie vor fi desființate. Acesta a precizat că reducerile vor viza și protocolul, precizând că mesele organizate după ședințele de Guvern vor fi eliminate. Jurca a mai spus că cheltuielile cu ospătarii și mesele demnitarilor însumau aproximativ 3 milioane de lei pe an, din care peste două treimi reprezentau servicii de restaurant furnizate de RAAPPS.
Oficialul a indicat că doar opt ospătari generau o cheltuială de 80.000 de lei lunar și că în medie, lunar, protocolul Guvernului costa 300.000 de lei. Acesta a anunțat că toate aceste cheltuieli vor fi eliminate, iar demnitarilor le va fi interzis să organizeze mese sau bufete în cadrul ședințelor.
„Avem, de exemplu, o cheltuială lunară de 80.000 de lei cu 8 ospătari care deservesc demnitarii, cabinetul primului ministru și avem, în medie, 300.000 de lei pe lună cheltuieli cu protocolul. […] Vom reduce aceste cheltuieli, interzicând demnitarilor să mai poată organiza mese, bufet în cadrul ședințelor”, a afirmat șeful Cancelariei premierului.
Jurca a mai precizat că parcul auto al Guvernului va fi redus de la 30 la 15 mașini. El a declarat că fiecare demnitar va avea la dispoziție un autoturism Dacia Duster, dar nu va mai beneficia de șofer. Potrivit lui Jurca, demnitarii vor fi obligați să conducă singuri, așa cum se întâmplă în sectorul privat.
„De săptămâna viitoare, vom căuta căile legale prin care vom putea reduce șoferii. Fiecare demnitar va avea acces la o Dacie Duster, dar nu va mai avea șofer. Își va conduce propria mașină, ca și în orice altă companie privată”, a spus șeful Cancelariei premierului Bolojan pe 18 iulie.
Întrebat ce se va întâmpla în cazul în care un oficial guvernamental nu deține permis de conducere, Jurca a răspuns că acesta va trebui să folosească transportul în comun.
Sindicatul cere o reformă autentică, nu măsuri de imagine
În concluzia comunicatului, reprezentanții sindicatului au declarat că România are nevoie de o reformă reală și de conducători curajoși, nu de măsuri de imagine sau de tăieri simbolice care nu afectează privilegiile reale din sistem.
Ei au acuzat conducerea Guvernului că tratează sindicatele ca pe niște obstacole și nu ca pe parteneri sociali, întrebând retoric cine va răspunde pentru climatul de frică și tăcere instaurat în administrație.