"Până la începutul lunii noiembrie vom demara procedura de licitaţie pentru proiectare pentru secţiunea 2 a Magistralei 5 de metrou, adică Eroilor – Piaţa Iancului. Procedura de licitaţie va dura probabil 6 – 9 luni, apoi urmează licitaţia, apoi perioada de proiectare. Durata de construcţie ar fi cam de 36 de luni, deci cinci ani în total. Este foarte posibil ca în 2021 să avem nu numai Magistrala 6 (1 Mai – Otopeni – n.r.) ci şi Magistrala 5 extinsă. Lucrările la Magistrala 5 extinsă ar putea începe în 2019 dacă nu sunt contestaţii", a declarat ministrul Transporturilor. 

La rândul său, directorul general al Metrorex, Marin Aldea, a arătat că ritmul de lucru pe Magistrala 5 a crescut de 8 ori de la începutul anului, când şantierul era blocat complet. Potrivit acestuia, pe M5 se va circula cu trenuri de pe Magistralele 1 şi 3, care urmează să fie echipate cu sisteme necesare compatibile cu instalaţiile de automatizare din trafic. 

Potrivit lui Aldea, pentru cele trei secţiuni de pe M5, Eroilor – Drumul Taberei, Eroilor – Iancului şi, respectiv, Iancului – Pantelimon, necesarul este de 43 de trenuri de metrou (câte 13 pentru primele două secţiuni şi 17 pentru ultima). 

"Am demarat o licitaţie pentru 43 – 51 trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5. Era vorba de un acord cadru pe şapte ani. Au participat cinci firme, trei au fost respinse ca urmare a nerăspunderii la caietul de sarcini din punct de vedere tehnic. Două au rămas în cursă. Una a fost declarată câştigătoare. La momentul acela a fost o descindere din partea instituţiilor statului. Toată procedura a fost blocată, iar acum situaţia este la instanţă. După pronunţarea instanţei, probabil vom relua procedura de licitaţie. Strategia de achiziţie a trenurilor s-a modificat. Acum vorbim de 3 secţiuni pe M5: Secţiunea Eroilor – Drumul Taberei, care este în lucru şi pe care ne propunem să o punem în funcţiune în a doua parte a anului viitor şi necesită o achiziţie de circa 13 trenuri; secţiunea Eroilor – Iancului, pe care ne propunem să o punem în funcţiune până în 2023, şi aici necesită tot 13 trenuri şi pentru Iancului – Pantelimon 17 trenuri. 43 în total. Iancului – Pantelimon e prevăzută a se realiza în planul de mobilitate urbană durabilă începând cu 2030, astfel că pentru achiziţia de trenuri avem în vedere, deocamdată, 26 de trenuri", a explicat Marin Aldea. 

Şeful Metrorex a amintit, în context, că parcul de trenuri al companiei este de aproximativ 90 de trenuri, iar în prezent se circulă cu 55 – 57 de trenuri. 

Pe de altă parte, acesta a precizat că reluarea traficului de suprafaţă în zona Drumul Taberei urmează aibă loc, în mare parte, până la sfârşitul acestui an. 

Cât priveşte Magistrala 6 (1 Mai – Otopeni), aceasta urmează să fie gata în 2021, potrivit directorului general al Metrorex. 

"Până la sfârşitul lui 2016 demarăm procedura de licitaţie pentru lucrările de structură, analiza durează 6 – 9 luni. Lucrările încep în a doua parte din 2017. Valoarea acestora este de 1,3 miliarde de euro şi include şi 12 trenuri", a mai spus Marin Aldea. 

El a precizat, însă, că, o dată cu finalizarea M6 va trebui avută în vedere achiziţia de noi trenuri pentru că se va circula şi pe M4 până la Străuleşti şi pe M6 până la Otopeni. 

Magistralele de metrou aflate în exploatare în prezent sunt M1 (Pantelimon – Nicolae Grigorescu – Eroilor – Gara de Nord – Piaţa Victoriei – Dristor), M2 (Berceni – Piaţa Unirii – Universitate – Piaţa Victoriei – Pipera), M3 (Preciziei – Lujerului – Eroilor – Nicolae Grigorescu – Anghel Saligny) şi M4 (Gara de Nord 2 – Basarab – Griviţa – Parc Bazilescu). 

Ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, şi directorul general al Metrorex, Marin Aldea, au participat duminică la "Ziua Porţilor Deschise la Staţia de Metrou Laminorului'.

AGERPRES