Adio, limita de 100 ml: lichidele mari vor fi permise în bagajul de mână
În curând, nu vei mai avea restricții pentru lichide în bagajul de mână când zbori de pe marile aeroporturi europene. Asta înseamnă că vei putea lua în avion sticle mari de apă, vin, ulei sau cosmetice, fără să le mai scoți la controlul de securitate.
Această schimbare e posibilă datorită unor aparate moderne de scanare (cum e modelul Hi-Scan 6040 CTiX), care pot detecta rapid substanțe periculoase și pot arăta imagini 3D clare ale bagajelor. Din acest motiv, regula care limita lichidele la 100 ml va fi eliminată.
Dacă lucrurile merg bine, noua regulă ar putea intra în vigoare la sfârșitul lunii iulie sau începutul lunii august. Așa că nu va mai trebui să scoți laptopul la control și vei putea lua cu tine și sticle mari de bere, vin, ulei, dar și creme și geluri mai mari de 100 ml.
Controale mai rapide doar în aeroporturile moderne
Noile aparate de scanare sunt foarte scumpe – costă, în medie, de 8 ori mai mult decât cele vechi, iar întreținerea lor e de 4 ori mai scumpă. Totuși, aduc avantaje importante: controale mai rapide, cozi mai scurte, mai puține lucruri de scos din bagaj și o călătorie mai comodă, potrivit Corriere della Sera.
Deocamdată, doar aeroporturile care au aceste aparate vor aplica noile reguli. În celelalte aeroporturi din Europa, regulile vechi rămân valabile.
De la reguli stricte la tehnologie modernă
Regulile stricte pentru lichide în avion au fost introduse în 2006, după atentatele din 11 septembrie 2001. Timp de aproape 20 de ani, pasagerii au putut lua în bagajul de mână doar recipiente de maximum 100 ml și trebuiau să le scoată separat la control.
Acum, Europa încearcă să schimbe lucrurile: controalele devin mai rapide, iar călătorii se vor simți mai confortabil. Totuși, trecerea la noile reguli nu a fost ușoară.
În anul 2024, Comisia Europeană a oprit temporar folosirea noilor scannere Hi-Scan, după ce autoritățile din SUA au spus că ar putea exista probleme tehnice. Din cauza asta, vechile reguli au fost din nou aplicate, chiar și în aeroporturile moderne, ceea ce a dus la confuzie și nemulțumiri printre companiile aeriene și cei care administrează aeroporturile.