Controlul de securitate din aeroporturi va cunoaște o transformare importantă, odată cu eliminarea limitei de 100 ml pentru lichidele transportate în bagajele de mână. Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) a confirmat că aeroportul Henri Coandă (Otopeni) va implementa echipamente avansate care permit procesarea lichidelor fără restricții. Acestea vor fi funcționale în maximum doi ani, în urma unui contract deja semnat. Măsura este parte a unui proces european de modernizare a securității în aviație, cu accent pe noile tehnologii de scanare și detectare.
Aeroportul Otopeni se pregătește pentru schimbare majoră în securitate
Schimbarea în controlul lichidelor la Aeroportul Otopeni se bazează pe un contract recent încheiat de CNAB pentru achiziționarea unor echipamente de ultimă generație. Acestea vor permite eliminarea limitelor privind cantitatea de lichide, geluri și aerosoli admise în bagajele de mână.
„CNAB a încheiat un contract al cărui obiect îl constituie livrarea de echipamente de control de securitate ce permit inclusiv ridicarea restricțiilor asociate procesării lichidelor, aerosolilor și gelurilor (LAGs).
Procesul de livrare, instalare și punere în funcțiune a echipamentelor în cauză (EDS CB C3) se desfășoară în două etape (două loturi: un lot pentru Terminalul Plecări Extindere, respectiv un lot pentru Terminalul Plecări), progresiv, astfel încât operațiunile circumscrise înlocuirii echipamentelor existente cu cele noi să nu impacteze capacitatea de procesare a pasagerilor și bagajelor de cabină ale acestora”, au transmis reprezentanții companiei.
Instalarea echipamentelor va avea loc în două etape, pentru a nu afecta fluxul de pasageri. Noile sisteme vor fi montate atât în zona extinsă a terminalului Plecări, cât și în terminalul existent.
Când va fi eliminată limita de 100 ml la Otopeni
Reprezentanții CNAB estimează că noile echipamente vor fi complet operaționale până la finalul primului trimestru din anul 2026. Această dată marchează momentul în care limita de 100 ml va putea fi oficial eliminată pe aeroportul Henri Coandă.
„Conform graficului de implementare a proiectului, finalizarea respectivelor operațiuni se va produce cel mai târziu în trimestrul I al anului 2026”, a precizat sursa citată.
Echipamentele instalate vor permite transportul unor recipiente mai mari, dar doar dacă nu declanșează alarme la controlul de securitate. În caz contrar, articolele suspecte vor putea fi transportate doar după clarificarea alarmei.
Cum funcționează noua tehnologie de scanare
Tehnologia ce va fi implementată la Otopeni se bazează pe echipamente EDS CB C3, capabile să detecteze explozibili lichizi fără restricții privind volumul. Acestea folosesc algoritmi de detecție certificați, a căror utilizare a fost aprobată la nivel european.

„Ridicarea restricțiilor pentru lichide în bagajul de mână se va face doar în aeroporturile în care va fi instalat noul algoritm de detecție certificat”, a transmis Serviciul Român de Informații (SRI).
Pe lângă posibilitatea de a transporta recipiente mai mari, pasagerii nu vor mai fi obligați să scoată dispozitivele electronice din bagaje în timpul controlului de securitate.
Comisia Europeană a aprobat oficial scanerele performante
Autorizația pentru utilizarea noilor scanere vine din partea Comisiei Europene, care a aprobat introducerea acestora în aeroporturile din statele membre. Decizia permite pasagerilor să aducă lichide în recipiente mai mari în bagajele de mână, fără să fie nevoiți să le arunce înainte de controlul de securitate.
„Am aprobat această primă configurație de scanere de aeroport care permit pasagerilor să aducă la bord recipiente mai mari pentru lichide”, a declarat Anna-Kaisa Itkonen, purtător de cuvânt al Comisiei Europene pentru Transporturi.
Fiecare aeroport are obligația de a informa pasagerii despre funcționalitatea echipamentelor și noile reguli de securitate.
Reguli noi pentru pasageri în aeroporturile echipate
Aeroporturile care folosesc scannere de tip Smiths Detection Hi-Scan 6040 CTix vor permite transportul lichidelor de până la 2 litri în bagajele de mână. Aproximativ 700 de astfel de dispozitive sunt deja funcționale în 21 de țări din UE.
România se numără printre statele care folosesc deja astfel de echipamente pe anumite aeroporturi, însă la Otopeni sistemul este încă în curs de implementare. Tehnologia permite o analiză detaliată a conținutului bagajului, fără a fi nevoie de deschiderea acestuia.
Unde sunt deja instalate noile scannere în Europa
Mai multe aeroporturi din Uniunea Europeană folosesc deja scanerele performante: Austria, Franța, Grecia, Danemarca, Suedia, Spania, dar și România. În unele locații, sistemele sunt deja complet funcționale, permițând relaxarea măsurilor de securitate privind lichidele.
Regulile actuale impun ambalarea lichidelor în recipiente de maximum 100 ml, însă excepțiile sunt permise pentru alimente pentru bebeluși, medicamente sau produse destinate dietelor speciale. Această limitare a fost introdusă din cauza imposibilității detectării explozibililor lichizi cu echipamentele vechi.
Sistemele noi permit relaxarea restricțiilor
Aparatele de tip CT introduse în unele aeroporturi europene pot scana în detaliu lichidele, ceea ce reduce riscul și permite transportul unor recipiente mai mari. Deși disponibile, aceste sisteme nu sunt încă utilizate pe scară largă din cauza costurilor ridicate și a cerințelor tehnice impuse de Comisia Europeană.
În vara anului trecut, CE a impus o restricție temporară asupra noilor echipamente, motiv pentru care regula de 100 ml a fost menținută până la rezolvarea unor probleme tehnice legate de performanța dispozitivelor.
Ce impact a avut decizia europeană asupra aeroporturilor din România
Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj a fost primul din România unde pasagerii nu mai erau obligați să scoată lichidele și aparatele electronice la controlul de securitate, începând cu iulie 2022. Această facilitate a fost posibilă datorită colaborării dintre autoritățile aeroportuare, SRI și Autoritatea Aeronautică Civilă.
„Această realizare a fost posibilă în urma cooperării cu Brigada Antitero din cadrul Serviciului Român de Informații (SRI) și Autoritatea Aeronautică Civilă Română”, a transmis conducerea AIAIC.
Totuși, începând cu 1 septembrie 2024, pasagerii care călătoresc din Cluj vor fi din nou obligați să respecte limita de 100 ml, din cauza deciziei CE 2024/2109, care impune revizuirea configurației tehnice a echipamentelor.
Viitorul controlului de securitate în aviația europeană
Autoritățile europene lucrează în prezent la îmbunătățirea performanțelor noilor echipamente pentru a permite eliminarea completă a restricțiilor privind lichidele. Producătorii echipamentelor au obligația de a supune dispozitivele la testele necesare pentru a obține avizul final de utilizare.
„CE, statele membre UE și reprezentanții Conferinței Europene a Aviației Civile colaborează strâns cu toate părțile implicate pentru a identifica o soluție care să rectifice problemele identificate și să elimine restricțiile”, au precizat oficialii AIAIC.
Instalarea și certificarea completă a echipamentelor este așteptată să accelereze în anii următori, în special în aeroporturile cu trafic ridicat, cum este Otopeni. Până atunci, pasagerii sunt sfătuiți să consulte informațiile oficiale oferite de aeroporturi și companiile aeriene.