Dacă în urmă cu doi ani analiza variantelelor de finanţare a unei afaceri era aproape inutilă, deoarece majoritatea firmelor erau respinse în momentul în care solicitau un credit bancar, lucrurile stau cu totul altfel acum. Scăderea dobânzilor şi îmbunătăţirea condiţiilor macroeconomice au dus la înmulţirea numărului de împrumuturi acordate micilor companii.

 

Creditele pentru companii micro şi mici au noi caracteristici în ultima vreme. Majoritatea băncilor oferă peste zece tipuri de împrumuturi  firmelor din România. Pentru a lucra mai uşor cu această multitudine de instrumente, băncile le-au grupat pe categorii de produse sau în funcţie de mărimea afacerii care solicită finanţare. De altfel, preocuparea de bază a personalului bancar este ajustarea tuturor produselor în funcţie de nevoile clientului.

„Suntem preocupaţi de soluţionarea nevoilor financiare ale clienţilor IMM, prin soluţii de finanţare cu care aceştia să-şi poată identifica planurile de dezvoltare ale propriilor afaceri. La nivelul pieţei, are loc o îmbunătăţire continuă a condiţiilor de creditare pentru IMM-uri“, a declarat Alexandru Ciobanu, director Direcţia IMM, Raiffeisen Bank. Acesta arată că numărul de clienţi IMM a crescut în perioada 2003 – 2005 de la 50.000 la peste 120.000.

„Punctele forte ale UniCredit România sunt experienţa locală tot mai bogată pe segmentul clienţilor persoane juridice, expertiza şi know-how-ul UniCredit Group în toate pieţele emergente similare României, din Europa Centrala şi de Est, adaptabilitatea şi personalizarea ofertei în funcţie de particularităţile şi de activitatea fiecărui client în parte, precum şi accesul la costuri de finanţare competitive pentru piaţa românească“, declară şi Narcis Asan, director de vânzari pe segmentul IMM-uri UniCredit România).

Creşterea gradului de intermediere financiară pe acest segment se datorează, în principal, perioadei de dezvoltare şi maturizare a pieţei IMM-urilor în ultimii doi ani, precum şi faptului că apropierea de integrarea europeană i-a obligat pe mulţi dintre investitorii locali să-şi adapteze afacerile la noile cerinţe ale Uniunii Europene, fapt care a mărit bonitatea firmelor în ochii instituţiilor de credit. Alţi factori care au favorizat majorarea numărului de credite sunt dobânzile bancare scăzute (există cazuri în care dobânda la împrumuturile de acest gen în lei este cu cel puţin două procente sub 10%). De asemenea, majorarea perioadei de creditare de la doi-trei ani la şapte sau chiar zece ani a contribuit la încadrarea mai multor tipuri de afaceri în condiţiile de împrumut solicitate de bănci.

Sunt doar câteva elemente care au contribuit la creşterea numărului de credite acordate de sistemul bancar sectorului privat din România. Astfel, dacă la finele anului 2003, valoarea creditelor acordate agenţilor economici cu capital majoritar privat a fost de 10,6 miliarde lei, în 2005, valoarea acestora a urcat la 21,9 miliarde de lei. „Numai în primele şapte luni din acest an soldul creditelor a crescut cu aproape 50%, la peste 6,2 miliarde lei faţă de finele anului trecut“, declară Cornel Cojocaru, purtător de cuvânt BCR, cea mai mare bancă din sistem.

Din multitudinea de tipuri de credite oferite IMM-urilor, cel pentru capital de lucru este cel mai solicitat. „Aproape jumătate din cererile de credit ale clienţilor noştri sunt pentru acest tip“, spune Sorin Godeanu – Head of Cards and Business Clients / Retail Product Management HVB Ţiriac. Majoritatea băncilor sunt mulţumite de evoluţia acestui segment, cu atât mai mult cu cât creşterile anuale sunt uşor comparabile cu partea de retail, care înregistrează o dezvoltare extrem de accentuată. 

Oglinda Împrumuturilor pentru IMM-uri

BRD Groupe SociÉtÉ GÉnÉrale oferă zece tipuri de credite, grupate în patru pachete: „GO“- pentru afaceri cu o activitate de până la un an, „Master“ pentru IMM-uri cu perioadă de activitate de peste un an, „Easy“ – credit instant pe card business şi gama „Simplis Credit“.

Raiffeisen Bank oferă o multitudine de variante de creditare pentru persoanele juridice cu cifră de afaceri de sub un milion de euro sau pentru firme cu cifra de afaceri cuprinsă între două şi cinci milioane de euro.
BCR oferă peste 20 de soluţii de creditare, de la linii de credit la credite pentru achitarea obligaţiunilor bugetare

Unicredit oferă 13 tipuri de credite pentru companiile a căror cifră de afaceri nu depăşeşte două milioane de euro.

CEC acordă cel puţin trei tipuri de credite, majoritatea din surse BERD.

HVB Ţiriac Bank a creat pachete pentru IMM-uri în trei variante: Basic, Intensive şi Advanced