Pe 28 mai 2025, un proiect controversat, inițiat de edilul Mihai Chirica, a fost retras în ultimul moment de pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local Iași. Acesta prevedea introducerea unor taxe noi pentru transportatorii care traversează orașul cu vehicule de mare tonaj.
Deși intenția declarată era suplimentarea veniturilor locale, proiectul a fost dur criticat pentru că ar fi favorizat indirect încălcarea legii, fiind mai rentabil pentru antreprenori să achite amenzile decât taxele impuse. Avocatul și consilierul local USR, Ovidiu Bulgariu, a explicat capcanele administrative și legislative ale acestei inițiative.
Proiectul lui Mihai Chirica ar fi stimulat încălcarea legii
Proiectul lui Mihai Chirica a fost pregătit pentru a impune noi taxe transportatorilor care folosesc drumurile naționale din municipiul Iași. Totuși, în fața unei posibile revolte a acestora, edilul a retras documentul din plenul Consiliului Local.
Consilierul local Ovidiu Bulgariu a analizat cu atenție conținutul propunerii și a subliniat o anomalie majoră. În forma prezentată, costurile amenzii erau mai mici decât taxele propuse pentru obținerea permisului de liberă trecere. Astfel, transportatorii aveau un interes clar să nu respecte regulamentul.
„În urma analizei pe care am efectuat-o (o analiză teoretică), ajungem la concluzia că este mai facil pentru un transportator să nu plătească taxa aferentă permisului de liberă trecere și să achite direct amenda contravențională.
Această neconcordanță are la bază o disproporție vădită (în opinia mea) între cuantumul taxelor propuse pentru fiecare categorie de vehicul în parte și cuantumul amenzii contravenționale la care poate fi obligat un transportator care înțelege să nu respecte prevederile Regulamentului propus în proiectul de hotărâre”, a declarat Ovidiu Bulgariu pentru BZI.ro.

Calcul periculos: mai ieftin să plătești amendă decât taxă
Potrivit regulamentului, nerespectarea restricțiilor de tonaj ar fi fost sancționată cu amenzi între 2.500 și 5.000 lei. Ulterior, printr-un amendament, s-a propus reducerea acestei sancțiuni la o valoare între 1.500 și 2.500 lei.
Însă, conform OG nr. 2/2001, contravenienții pot plăti jumătate din minimul amenzii în termen de 15 zile. Practic, transportatorii puteau achita doar 750 lei, evitând astfel taxa de liberă trecere, care ajungea până la 1.050 lei pe săptămână pentru unele categorii de vehicule.
„În forma inițial propusă, la art. 28 pct. a) din Regulament, se arăta faptul că circulația vehiculelor pe drumurile cu limitare de tonaj – dacă masa maximă autorizată depășește limitarea de tonaj instituită, fără permis LT (n.r. – liberă trecere) – sau circulația pe drumurile care nu au fost înscrise în permisele de liberă trecere se sancționează cu amendă între 2.500 lei – 5.000 lei, cuantum stabilit conform OG 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor.
Ulterior, printr-un amendament propus tot de către inițiator, s-a dorit modificarea limitelor inferioare și superioare ale amenzii contravenționale, urmând ca această faptă contravențională să se sancționeze cu amendă între 1.500 – 2.500 lei.
Dacă proiectul de hotărâre nu ar fi fost retras de pe ordinea de zi și ar fi fost adoptat în această formă propusă de către inițiator, s-ar fi creat o situație extrem de bizară: este mai facil pentru un transportator să nu plătească taxa aferentă permisului de liberă trecere și să achite direct amenda contravențională”, a mai explicat consilierul USR.
În aceeași direcție, consilierul local a subliniat că pentru mulți șoferi era mai avantajos să încalce regulamentul și să achite o amendă de 750 de lei, decât să plătească tariful complet de 1.050 de lei pentru permisul de liberă trecere.
„Este mai convenabil să achite amenda contravențională – jumătate din minimul prevăzut de regulament –, decât să achite taxa pentru permisul de liberă trecere. Astfel, dacă ai de efectuat un transport pe săptămână și ai un autoturism ce cântărește între 12 – 24 tone, prețul pentru o săptămână al permisului de liberă trecere este de 1.050 lei”, a adăugat Ovidiu Bulgariu.
Situații absurde: economia la ilegalitate
Exemplele oferite de Bulgariu evidențiază dimensiunea reală a dezechilibrului dintre sancțiuni și taxe. Pentru un vehicul între 12 și 24 tone, permisul de liberă trecere pe o săptămână costa 1.050 lei.
Dacă se efectua un singur transport, era mai avantajos pentru antreprenor să plătească amenda redusă – 750 lei –, și tot îi mai rămâneau bani.
„Dacă nu plătești transportul, plătești jumătate din minimul prevăzut de regulament, adică 750 lei, și îți rămân bani să mai încalci și altă dată regulamentul sau să mai faci un transport de 315 lei, pe care să-l plătești cu un autoturism cu masa de la 3,5 la 12 tone inclusiv.
Dacă ai de făcut 4 transporturi într-o lună, adică unul pe săptămână, și ai un autoturism ce cântărește între 12 – 24 tone, prețul pentru o lună (al permisului de liberă trecere) este de 4.500 lei.
Dacă nu plătești transportul în cele 4 drumuri, plătești de 4 ori jumătate din minimul prevăzut de regulament, 4 x 750 lei, adică 3.000 lei, și regulamentul nu duce la efectul dorit, pentru că mai rămân bani pentru încă două alte încălcări ale acestuia”, a subliniat Ovidiu Bulgariu.
Transportatorii de tonaj mare, avantajați de amenzile reduse
Și vehiculele de peste 24 de tone ar fi beneficiat de această portiță legislativă. Costul unui permis săptămânal de liberă trecere era de 2.100 lei, în timp ce amenda contravențională, redusă la jumătate, rămânea la doar 750 lei.
Astfel, un antreprenor putea încălca legea de mai multe ori, fără a atinge nici măcar suma necesară achitării legale a taxelor.
„La fel, cu identitate de rațiune și de calcule, poate interveni și următoarea situație: dacă ai de efectuat un transport pe săptămână și ai un autoturism ce cântărește între 24 – 40 tone, prețul pentru o săptămână (al permisului de liberă trecere) este de 2.100 lei. Dacă nu plătești transportul, amenda este identică pentru orice tonaj, plătești jumătate din minimul prevăzut de regulament, 750 lei, și îți rămân bani să mai încalci de încă două ori regulamentul, chiar în aceeași săptămână.
Dacă ai de făcut patru transporturi într-o lună, adică unul pe săptămână, și ai un autoturism ce cântărește între 24 – 40 tone, prețul pentru o lună (al permisului de liberă trecere) este de 9.000 lei. Dacă nu plătești transportul în cele 4 drumuri, plătești de 4 ori jumătate din minimul prevăzut de regulament, 4 x 750 lei, adică 3.000 lei, și îți mai rămân 6.000 lei, din care poți să achiți amenda – jumătate din minim – pentru încă 8 ori.
Astfel, ajungem la concluzia enunțată anterior: în configurația propusă și, ulterior, retrasă a Proiectului de Hotărâre, este mai facil să săvârșești abaterea contravențională, decât să respecți regulamentul și să achiți taxa pentru eliberarea permisului de liberă trecere. În final, cu cât este mai mare prețul pe săptămână/ lună (pentru permisul de liberă trecere), cu atât un transportator va fi tentat să nu mai achite prețul, ci să plătească direct amenda contravențională”, a mai explicat consilierul local USR.
Bulgariu a subliniat că proiectul propus de Mihai Chirica pare să nu fi fost avizat de departamentele juridice ale Primăriei. Conform declarațiilor sale, documentul conținea omisiuni fundamentale privind impactul financiar real și legalitatea prevederilor.