Ryanair înregistrează o scădere anuală de 16% a profitului, dar se așteaptă la o redresare modestă în 2026
Ryanair, cel mai mare operator aerian european după numărul de pasageri, a raportat luni o scădere de 16% a profitului net anual, care s-a situat la 1,6 miliarde de euro în anul fiscal încheiat la 31 martie 2025. Declinul este pus pe seama reducerii semnificative a prețurilor medii la biletele de avion, în condițiile în care compania a traversat un context economic volatil și o presiune accentuată pe costuri.
Cu toate acestea, grupul irlandez își menține optimismul în privința sezonului estival din 2025. Directorul general Michael O’Leary a declarat că se conturează o cerere „robustă” de călătorii, iar prețurile biletelor încep să se redreseze ușor.
„Vedem o cerere robustă de călătorii în vara lui 2025 în reţeaua noastră. Deşi cu prudenţă, estimăm o redresare aproape în totalitate, dar nu completă după declinul de 70% al preţurilor la biletele de avion anul trecut, care ar urma să ducă la o creştere rezonabilă a profitului net în anul fiscal 2026, este prea devreme să oferim previziuni semnificative”, a precizat O’Leary.

Record de pasageri, dar sub presiunea livrărilor întârziate
În ciuda scăderii profitului, Ryanair a atins un reper istoric: 200,2 milioane de pasageri transportați în ultimele 12 luni, cu un grad mediu de ocupare de 94%. Este pentru prima dată când o companie aeriană europeană depășește pragul de 200 de milioane de pasageri într-un singur an fiscal.
Totuși, perspectivele pe termen scurt sunt temperate de întârzierile în livrările de aeronave de la Boeing, care au determinat compania să-și ajusteze în scădere, pentru a doua oară în ultimele trei luni, estimările privind traficul pentru anul curent: de la 210 milioane la 206 milioane de pasageri.
Evoluția acțiunilor și potențialul bonus pentru CEO
Acțiunile Ryanair au recuperat puternic în ultimele luni, ajungând la 22,41 euro la închiderea de vineri, în creștere față de minimul de 13,41 euro din iunie 2024. Avansul este susținut de relansarea treptată a cererii și de reducerea percepută a riscurilor în sectorul aviației.
Într-un context de redresare bursieră, Michael O’Leary ar putea încasa un bonus de aproape 100 milioane de euro, dacă prețul acțiunilor se menține peste pragul de 21 euro timp de 28 de zile. Condiția a fost deja îndeplinită începând cu 2 mai, ceea ce ar putea valida unul dintre cele mai mari pachete de stimulente din industria aviatică europeană.