Bagajele de mână, în centrul bătăliei europene. UE luptă împotriva taxelor suplimentare

La Bruxelles, bagajele de mână se află în centrul unui front comun format din Spania și organizații din 12 țări, care contestă practicile companiilor low-cost privind taxele suplimentare.

Spania, împreună cu organizații de protecție a consumatorilor din 12 țări europene, a sesizat Comisia Europeană, acuzând aceste taxe de încălcarea drepturilor pasagerilor și solicitând o anchetă la nivelul Uniunii Europene.

Spania a zguduit companiile aeriene cu amenda-record de 179 de milioane de euro

În noiembrie anul trecut, ministrul spaniol al Consumatorului, Pablo Bustinduy, a aplicat o amendă de 179 de milioane de euro împotriva a cinci companii – Ryanair, EasyJet, Vueling, Volotea și Wizz Air – pentru „practici comerciale incorecte”, inclusiv taxarea bagajului de mână.

„Dacă modelul tău de afaceri se bazează pe practici ilegale, atunci problema este modelul de afaceri”, a declarat Bustinduy, la prezentarea oficială a plângerii, în fața sediului BEUC din Bruxelles.

În replică, CEO-ul Ryanair, Michael O’Leary, a denunțat amenda, catalogând-o drept o exagerare și etichetându-l pe Bustinduy drept „un ministru comunist spaniol nebun”.

O’Leary a mers chiar mai departe, afișând o siluetă de carton a ministrului îmbrăcat ca un clovn și purtând un șorț cu mesajul „Eu cresc prețurile”. Acesta susține că obligarea companiilor aeriene să accepte bagaje de mână gratuite ar conduce inevitabil la creșterea tarifelor.

Ryanair arată că taxele pentru bagajele de mână aduc miliarde de euro

Datele Ryanair arată clar importanța veniturilor adiționale, inclusiv taxele pentru bagajele de mână, care au totalizat 4,7 miliarde de euro dintr-un total de 13,95 miliarde de euro.

Totuși, Bustinduy consideră că aceste taxe nu sunt esențiale pentru profitabilitate: „Unele dintre aceste companii au început să taxeze bagajul de mână abia în 2021–2022. Au fost extrem de profitabile și înainte. Acum sunt chiar și mai profitabile”, a argumentat el, adăugând că „nu există nicio justificare reală pentru taxa suplimentară, din moment ce companiile nu suportă costuri în plus pentru transportul bagajului de mână și nici nu își asumă responsabilitatea pentru el, așa cum o fac în cazul bagajelor de cală”.

bagaje avion
SURSA FOTO: Dreamstime

Disputa are rădăcini mai vechi. În 2014, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a stabilit că transportul unui bagaj de mână „cu dimensiuni rezonabile” nu poate fi condiționat de o taxă suplimentară, „cu condiția ca acesta să respecte cerințele rezonabile privind greutatea și dimensiunile, precum și reglementările de securitate aplicabile”.

Însă interpretarea expresiei „dimensiuni rezonabile” a alimentat divergențe între pasageri și companii. Acum, amenda din Spania se află în apel, și este posibil ca instanțele europene să fie chemate din nou să clarifice această chestiune.

Companiile low-cost invocă logica operațională

Reprezentanții companiilor aeriene susțin că respectă decizia UE, permițând pasagerilor să transporte gratuit un obiect personal.

„Toate companiile permit pasagerilor să aducă o geantă sau un obiect personal ca parte din tariful de bază”, a afirmat Ourania Georgoutsakou, director general al organizației de lobby Airlines for Europe (A4E).

Ea a avertizat că acțiunea BEUC „ar reduce opțiunile consumatorilor și i-ar obliga pe toți pasagerii să plătească pentru servicii suplimentare de care poate nu au nevoie”, precizând că „obligativitatea transportului gratuit al bagajelor de cabină ar forța până la 50 de milioane de pasageri din Spania să plătească pentru ceva ce nu își doresc”.

„Nu văd neapărat în asta un mecanism de generare a profitului pentru companiile aeriene. Văd mai degrabă o încercare de optimizare a procesului de îmbarcare și de asigurare a punctualității zborurilor”, a explicat Steven Truxal, director al Institutului Internațional de Drept Aerian și Spațial de la Universitatea din Leiden, evocând situațiile în care pasagerii se prezintă la finalul îmbarcării cu bagaje prea mari, fiind nevoiți să le înregistreze în cală, ceea ce cauzează întârzieri.

Un precedent pentru toată Europa

Pentru Agustín Reyna, director general al BEUC, amenda din Spania reprezintă un punct de cotitură: „Datorită acțiunii din Spania, avem un precedent important pe care dorim să-l vedem aplicat în toate țările europene”.

Această dezbatere coincide cu discuțiile privind reformarea drepturilor pasagerilor aerieni în UE, în contextul în care unele guverne ar putea lua în considerare excepții pentru companiile low-cost.

„Este evident că acum companiile aeriene fac lobby agresiv pentru a modifica legislația UE și pentru a legaliza, de exemplu, taxele pentru bagajele de mână”, a spus Bustinduy.

Comisarul european pentru Transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a recunoscut amploarea dezbaterii: „Este absolut inacceptabil ca vreun stat membru al UE sau instituție europeană să-și abandoneze misiunea de a proteja drepturile consumatorilor pentru a lua partea intereselor companiilor aeriene”.

În acest context, confruntarea dintre companiile low-cost și organizațiile de consumatori promite să se transforme într-un punct-cheie pentru viitoarele reguli ale aviației comerciale europene. Rămâne de văzut dacă Bruxelles-ul va proteja „libertatea de a urca un troller mai dolofan în compartimentul de deasupra capului” sau va ceda presiunilor industriei.