Mai mult de jumatăte dintre români (58%) iau în calcul limitarea cheltuielilor de Sărbători. Principalul motiv invocat este atmosfera indusă de criza economică (58%). Cu toate aceste, 79% din români nu se tem de pierderea locului de muncă şi 50% declară că nu au datorii, rezultă dintr-un studiu al companiei de audit şi consultanţă Deloitte privind tendinţele de consum în perioada Sărbătorilor de iarnă.

Noile achiziţii sunt realizate în numele utilităţii, mai degrabă decât al superficialităţii, consumatorii favorizează acum produsele durabile în detrimentul celor efemere. Achiziţiile planificate sunt preferate  celor realizate din impuls.

Astfel, potrivit studiului, toate tipurile de consumatori intenţionează să renunţe la cheltuielile impulsive şi să aleagă cadouri utile cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

Produsele cosmetice şi parfumurile (46%) ocupă primul loc în topul cadourilor de Crăciun, fiind urmate de îmbrăcăminte şi încălţăminte (44%), bijuterii şi ceasuri (36%), obiecte de decor (35%), cărţi (35%), bani (33%), laptop (33%), bilete de călătorie (28%), produse alimentare sau băuturi (25%) şi telefoane mobile (23%), potrivit studiului Deloitte.

Femeile cumpără mai puţin

Majoritatea consumatorilor spun că pentru aceste Sărbători dispun de un buget similar cu cel de anul trecut, care era deja destul de mic. Potrivit studiului, femeile sunt mai afectate de criză şi spun că anul acesta înregistrează o putere de cumpărare mai mică.

În ciuda atmosferei pesimiste din ultima perioadă, când neliniştea a înfrânat tendinţa spre consum, românii care câştigă mai mult doresc în continuare lucruri de calitate pentru care sunt dispuşi să cheltuie pe măsură.

Aproape jumătate dintre respondenţii din ţara noastră au spus că îşi vor menţine nivelul actual al cheltuielilor, după ieşirea din criză. Alţi 35% dintre români spun că vor cheltui mai puţin după ieşirea din criză şi doar 19% dintre români plănuiesc să cheltuiască mai mult.

Preţul este principalul criteriu de selecţie

Din moment ce preţul devine criteriul principal de alegere a produselor, retailerii trebuie să depună eforturi importante pentru a înţelege, controla şi reduce structura costurilor aferente mărcilor proprii.

Peste o treime dintre români (37%) declară că favorizează preţul în detrimentul altor criterii. În practică, cel mai mic preţ este, mai des decât ar vrea consumatorii să recunoască, principalul criteriu de selecţie, în defavoarea problemelor de mediu sau de comerţ echitabil.
În plus, două treimi dintre români preferă produsele naţionale, tendinţă care se accentuează pe măsură ce înaintează în vârstă.
Preţurile mici şi produsele la reduceri sunt factori cheie, iar mărcile pierd în continuare teren în faţa produselor la preţ redus şi a mărcilor proprii.

Astfel, potrivit studiului Deloitte, succesul va aparţine operatorilor de retail care vor exploata aspectele utile ale produselor şi vor include cadouri la preţuri mici în categoria ofertelor.