De la neuitatul Danemarca – Romania si pana la partide de Divizia B, posturile TV au alimentat pofta nesfarsita a iubitorilor de fotbal. Pana si postul de stiri Realitatea TV s-a avantat pe „terenul” transmisiunilor fotbalistice, oferind microbistilor doua partide de „referinta”: Romania – Malta (echipe feminine, cu o audienta medie in mediul urban de 85 de mii de telespectatori pe minut) si Electromagnetica – Sportul Studentesc (72 de mii de telespectatori pe minut).Interesul telespectatorilor din mediul urban pentru meciurile din Divizia A este comparabil cu cel pentru programele de stiri. Astfel, in luna septembrie, ratingul mediu al editiilor stirilor Pro TV de la ora 19 a fost de 8,2%, in timp ce audienta meciurilor din fotbalul autohton transmise de acest post a fost de 9,8%, iar partidele din Liga Campionilor au atins un rating de 9,7%. La TV Romania 1, editiile Jurnalului de la ora 19 au avut o audienta de 4,3%, in timp ce meciurile din Divizia A au batut un rating de 8,3%. In ciuda audientelor mari, meciurile de fotbal nu sunt produse profitabile pentru televiziunile noastre. Achizitia programelor de fotbal este o investitie in imaginea postului ce ii asigura acestuia cresteri ale cotei de piata, mai ales pe segmentul publicului masculin. In afara drepturilor TV ale partidelor din Divizia A, televiziunile angajeaza si cheltuielile tehnice pentru transmisiunile propriu-zise. Pe parcursul unui sezon (tur-retur), aceste costuri tehnice ating intre 200.000 si 300.000 de dolari. Dar chiar si fotbalul preluat din competitiile europene sau din campionatele straine costa transmisia prin satelit, in afara drepturilor TV. „Fotbalul extern este mai ieftin decat Divizia Nationala”, afirma Adrian Dumitrescu, sales manager la Antena1. In cele 90 de meciuri transmise in intervalul 1 august – 5 octombrie, au fost difuzate 3.097 de spoturi, la un volum brut calculat (pe baza tarifelor-lista) de 11,8 milioane de dolari. Vanzarile de publicitate acopera costurile de achizitie ale partidelor de fotbal? „Nu in mod direct, declara serban Manea, senior TV sales manager la ARBOmedia, insa sportul ajuta din punct de vedere demografic la toate analizele ce se fac in vederea inceperii negocierilor anuale.”Doua sunt modalitatile de vanzare a reclamelor la meciurile de fotbal: comenzi normale si pachete publicitare (sau „pachete de partener”). „Pachetele de partener pentru o competitie sunt singurele care asigura exclusivitatea de produs”, declara serban Manea. Pachetele sunt o combinatie de promo cu spoturi (langa promo-ul meciului se difuzeaza clipul clientului). Recent, Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a permis ca in cadrul unei reprize sa se difuzeze o singura data un spot publicitar de zece secunde, intr-o pauza naturala a meciului (accidentarea unui jucator sau o alta intrerupere). Acest tip de spot este numit „solo spot” si este inclus in pachetele oferite de televiziuni. Pentru difuzarea unui „solo spot” se percepe o suprataxa, asa incat pretul pe punctul de audienta (CPP) al unui „solo spot” poate fi de doua ori mai mare fata de un CPP in intervalul de maxima audienta (19 – 23). Adrian Dumitrescu considera ca decizia CNA in privinta „solo spot” va conduce la cresterea interesului clientilor pentru acest tip de pachete. Un pachet publicitar poate contine si insertii grafice ale clientului, acestea difuzandu-se o data cu afisarea pe ecran a rezultatului din timpul partidei.Fotbalul jucat Pe televiziuni (1 august – 5 octombrie)Record de audienta la meciul cu Danemarca- TV Romania 1 a transmis 22 de meciuri (din care 10 din Divizia A)- Volumul brut de publicitate difuzat in cele 22 de meciuri: 2.542.000 dolari; 4.936 Gross Rating Point (GRP)- Audienta medie in mediul urban a celor 10 meciuri din Divizia A: 8,3% (928 mii telespectatori pe minut)- In topul audientei: Danemarca – Romana – 27,8% (3,1 milioane telespectatori pe minut) Anderlecht – Rapid – 17,1% (1,9 mil. telespectatori pe minut)- Cel mai urmarit meci de Divizia A: Steaua – Dinamo – 11,9% (1,3 mil. telespectatori pe minut)- In coada audientei: AC Milan – FC Porto – 4,7% Derby-ul Rapid – Steaua a spart audienta Diviziei A- Pro TV a transmis 14 meciuri (din care 8 din Divizia A si 4 din Liga Campionilor) – Volumul brut de publicitate difuzat in cele 14 meciuri: 3.493.000 dolari; 3.147,8 Gross Rating Point (GRP)- Audienta medie in mediul urban a celor 8 meciuri din Divizia A: 9,8% (1,097 mil. telespectatori pe minut)- Audienta medie in mediul urban a celor 4 meciuri din Liga Campionilor: 9,7% (1,079 mil. telespec. pe minut)- In topul audientei: Rapid – Steaua – 13,5% (1,5 mil. telespectatori pe minut) U. Craiova – Dinamo – 11,9% (1, 3 mil. telespectatori pe minut)- Cel mai urmarit meci din Liga Campionilor: Chelsea – Besiktas – 10,9%- In coada audientei: AC Milan – National – 5,7%Prima TV toaca Divizia A- Prima TV a transmis 20 de meciuri (din care 15 din Divizia A si trei din Divizia B)- Volumul brut de publicitate difuzat in cele 20 de meciuri: 4.194.000 dolari; 1.435,4 GRP-uri.- Audienta medie in mediul urban a celor 15 meciuri din Divizia A: 4,2% (470 mii telespectatori pe minut)- In topul audientei: FC Bihor – Rapid – 7,3% (819 mii telespectatori pe minut) Otelul – Dinamo – 5,4% (606 mii telespec. pe minut)- In coada audientei: Intergaz – Electromagnetica – 0,7%Meciuri internationale pe TVR 2- TVR 2 a transmis 11 meciuri (din care sase din Divizia A)- Volumul brut de publicitate difuzat in cele 11 meciuri: 249.000 dolari; 274 GRP-uri.- Audienta medie in mediul urban a celor 10 meciuri din Divizia A: 4,5% (508 mii telespectatori pe minut)- In topul audientei: U.Craiova – FCM Bacau – 5,2% (580 mii telespectatori pe minut) Dinamo – Farul – 5% (554 mii telespectatori pe minut)- In coada audientei: Luxemburg – Bosnia – 1%B1 TV pariaza pe audienta lui AS Roma- B1 TV a transmis 18 meciuri (din care 16 din Il Calcio)- Volumul brut de publicitate difuzat in cele 18 meciuri: 774.000 dolari; 204 GRP-uri.- Audienta medie in mediul urban a celor 10 meciuri din Il Calcio: 1,3% (149 mii telespectatori pe minut)- In topul audientei: Juventus – AS Roma – 2,4% (263 mii telespectatori pe minut) Siena – AS Roma – 1,9% (213 mii telespec. pe minut)- In coada audientei: Perugia – Reggina – 0,5%Antena 1 a mizat pe Steaua si Dinamo in UEFA- Antena 1 a transmis trei meciuri internationale (din care doua din Cupa UEFA)- Volumul brut de publicitate difuzat in cele trei meciuri: 566.000 dolari, 704,3 GRP-uri.- In varful audientei: Dinamo – Sahtior Donetk – 12,1% (1,35 milioane telespectatori pe minut)- In coada audientei: Steaua – Modena (meci amical) – 7,4%Masuratoare in mediul urban (inclusiv vizitatori) prin sistemul peoplemeter* GRP (Gross Rating Point) – reprezinta suma ratingurilor (audienta) obtinute de spoturile campaniilor publicitare