România, a treia țară din UE în utilizarea căilor fluviale. Potențialul este departe de a fi atins

În urma discuțiilor pe care le-a purtat vineri la București cu premierii din România și Bulgaria, comisarului european pentru Transporturi a subliniat că unul din subiectele principale a fost Dunărea.

„Dunărea este alături de Rin o coloană vertebrală pentru transportul fluvial european, care se află la rândul lui în mijlocul politicilor de transport europene pentru că este un mijloc de transport foarte sustenabil. România operează pe Dunăre transport fluvial. Este a treia ţară după Olanda şi Germania ca volum de mărfuri în utilizarea căilor navigabile fluviale, dar potenţialul este departe de a fi atins. Pentru a vă da un exemplu, pe componenta de Dunăre despre care discutăm avem o lungime mai mare poate de trei ori decât pe Rin, dar volumul de mărfuri este de două ori şi jumătate mai mic, deci este un potential enorm care se poate dezvolta”, a declarat Adina Vălean.

Comisarul european spune că acest coridor de navigaţie pe Dunăre trebuie să îndeplinească anumite standarde impuse de politicile europene. Este vorba de navigabilitate, de statusul de bună navigaţie un minim de zile pe an.

De asemenea, aceasta susține că navigabilitatea Dunării este importantă mai ales în contextul actual.

„Este foarte important atât în contextul politicilor care sprijină navigaţia fluvială, dar şi în contextul actual al conflictului din Ucraina pentru că noi rute de export pentru Ucraina trebuie facilitate”, a adăugat comisarul.

Navigația pe Dunăre a devenit interzisă

Amintim că Ministerul Transporturilor și Infrastrucurii, dar și Autoritatea Navală Română, alături de Căpitănia zonală Tulcea au transmis anterior un aviz către toți cei care navighează pe Dunăre.

Potrivit documentului, în contextul războiului din Ucraina și a desfășurării de acțiuni militare în apropierea frontierei fluviale cu România, pentru a preveni orice fel de eveniment în care ar putea fi implicate nave civile, navitația tuturor navelor și a ambarcațiunilor de agrement va fi interzisă, indiferent de paviolion, în sectorul românesc al brațului Chitila al Dunării.