Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) atrage atenția că România se află în fața unui examen extrem de important în ceea ce privește Planul Național de Redresare și Reziliență, în condițiile în care următoarea cerere de plată pentru decontarea fondurilor alocate României prin PNRR trebuie depusă până la sfârșitul lunii octombrie.

Aceasta va avea o valoare totală de 3,2 miliarde euro din care 2,1 miliarde euro sprijin financiar nerambursabil și 1,09 miliarde euro sprijin sub formă de împrumut și este condiționată de îndeplinirea a 51 de jaloane/ținte aferente trimestrului I 2022 și trimestrului II 2022.

Întârziere în adoptarea măsurilor asumate prin PNRR

Acest subiect se regăsește, printre altele, pe agenda dezbaterii Monitorizare PNRR: Posibilitatea renegocierii planului pe jaloanele neîndeplinite,  pe care FACIAS o va organiza miercuri, 2 noiembrie, pentru a analiza implementarea PNRR la un an de la debut, cu oficiali europeni, cu reprezentanți ai statului român, experți și profesori universitari.

Chiar dacă România a primit banii din PNRR pentru prima cerere de plată în valoare de 3 miliarde Euro, trebuie să subliniem că pentru prima cerere de plată Comisia Europeană a evaluat cele 21 de ținte și jaloane care au avut termen de implementare 31 decembrie 2021. Aceste jaloane au fost foarte ușor de îndeplinit, cele mai multe dintre ele s-au realizat prin emiterea unor simple ordine de ministru.

Nici până la această dată nu au fost îndeplinite toate jaloanele aferente trimestrului I 2022 și trimestrului II 2022, iar una dintre cele mai mari probleme le ridică intrarea în vigoare a legii privind protecția avertizorilor, lege ce va transpune Directiva (UE) 2019/1937 privind protecția persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii.

România poate pierde miliarde de euro

De asemenea, un alt jalon neîndeplinit este reprezentat de funcționalitatea legislației și a normelor de aplicare privind sistemul de tichete pentru lucrătorii casnici. Deși guvernul a publicat în Monitorul Oficial această lege, aceasta va intra în vigoare abia la data de 1 ianuarie 2024.

Atragem atenția că indicatorul de îndeplinire a jalonului prevăzut în PNRR specifică clar „dispoziție legală care indică intrarea în vigoare a legii de aplicare a sistemului de tichete de muncă”. Practic, termenul de intrare în vigoare a actului normativ depășește termenul jalonului asumat prin PNRR.

O situație chiar mai dificilă este înregistrată în cazul jaloanelor și țintelor ce au avut termen 30 septembrie 2022, unde doar 9 din cele 24 de jaloane și ținte din PNRR au fost realizate până la acest moment.

La fel ca și în cazul lansării apelului pentru construirea și echiparea celor 110 creșe, efectuate cu întârzieri record, Ministerul Educației întârzie nepermis de mult și în cazul echipării sălilor de clasă ale unităților de învățământ preuniversitar pe baza standardelor minime privind echiparea sălilor de clasă/a laboratoarelor/a atelierelor școlare, deși procedura de ofertare pentru echiparea sălilor de clasă cu mobilier ar fi trebuit demarată prin lansarea apelurilor până la data de 30 septembrie.