La începutul anilor 2000, student al Facultății Politehnica din Timișoara, Ionuț Munteanu intra pe piața muncii. Atunci era programator cu acte. Mai întâi, a lucrat pentru o companie româno-italiană din Capitală. Și, după ce a căpătat experiență, a profitat de fiecare oportunitate care s-a ivit. Așa a ajuns să dezvolte software în sistemele bancare din Arabia-Saudită și Malaysia pentru ca, în cele din urmă, să revină în București, unde a pus bazele propriei companii. Este vorba despre iConsult, firma prin care a realizat proiecte pentru clienți din  țară, dar și din Olanda și Anglia. În 2012, a decis să iasă din lumea outsourcing-ului și să înființeze o altă companie, axată pe produse software. Astfel, un an mai târziu, apărea pe piață startupul sibian Eventya Co, care s-a dorit inițial a fi o soluție Cloud pentru achiziție și distribuție de informații cu aspect local. 

Ulterior, compania a creat InfoKiosk-uri mobile pe tablete de tip Apple și Android, pe care le-a distribuit în locații indoor din Sibiu. Primii bani pe care i-a făcut în Eventya au fost la trei luni după ce a înființat compania. Cât despre prima licență de tip City Guide, mai exact ghidul turistic oficial al orașului Sibiu, aceasta a fost vândută Primăriei pentru 10.000 de euro. 

Ideea cu care a atras mii de euro

Cel mai bun sfat pe care l-a primit vreodată a fost de la tatăl său. „Tata mi-a spus, la un moment dat: no, acum va trebui să tragi tare! Și a avut dreptate. Nu m-am plictist deloc“, își amintește acum Ionuț. El recunoaște că nu prea a avut parte de mentori și sfaturi în 2006, când a început să lucreze pe cont propriu. „Probabil pentru că nu eram deschis să le primesc. În ultimii ani însă, am întâlnit câțiva oameni care m-au ghidat și inspirat pentru că am fost dispus să ascult. Am învățat de la ei cât este de important să-ți fixezi obiective, să te axezi pe rezultate și să te focusezi intens pe ceea ce faci“, mărturisește tânărul. 

Mai târziu, alături de echipa pe care și-a format-o, Ionuț a devoltat aplicația Urby, un asistent personal al ieșirilor în oraș pentru locuitori, care încurajează so­cia­lizarea, descoperirile cultu­rale, inițiativele locale și are drept scop creșterea atractivității destinațiilor urbane. Aceasta integrează evenimentele și ofertele locale din mai multe orașe și a fost selectată în MVP Academy, programul de accelerare pentru start-upurile din domeniul tehnologiei, unde a reușit să ridice o investiție de 300.000 de euro. De asemenea, a câștigat premiul pentru cel mai bun pitch la Cluj Tech Fest, locul 2 la „Best Travel Application“, oferit de eTravelAwards, și s-a numărat printre finaliștii Startup Spotlight, competiție care selectează cele mai bune startup-uri europene pentru a susține un pitch în cadrul conferinței internaționale How to Web. La doar trei luni de la lansare, aplicația a listat peste 13.000 de evenimente, are peste 7.500 de utilizatori și 500 de afaceri locale înscrise. Este disponibilă, momentan, pentru 16 orașe din România, în topul orașelor cu cei mai mulți utilizatori fiind București, Sibiu, Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov și Iași. Aplicația a ajuns în Olanda și Germania, iar anul viitor se va extinde în Franța și Marea Britanie. 

 

Tot mai sus

Ideea de a dezvolta Urby i-a venit din comoditate. Fiindcă îi era mai la îndemână să iasă să ia prânzul
în oraș decât să pregătească 

sandwichuri sau mâncare gătită, a venit o vreme când s-a săturat să meargă în aceleași localuri. Atunci, și-a dat seama că informația cu caracter local, adică ce se întâmpla în jurul său, era atât de amestecată cu informația de interes general, non-locală, încât era realmente costisitor ca timp să afli ce mai e nou în jur. La început, spune că nu a avut o idee foarte clară despre ce vrea să facă. Acum, el conduce o echipă formată din 15 oameni și colaborează cu „City Editors“ din diverse orașe. Jumătate din echipă se ocupă de partea tehnică a produselor, în timp ce restul de marketing, PR, content și vânzări. 

În opinia sa, la ora actuală toate piețele sunt o provocare „pentru că trăim vremuri în care accesul la informație este aproape nelimitat și oricine poate pune în practică tot felul de idei care pot deveni business“. „Fără un plus valoare, fără o componentă inovativă, fără o comunicare eficientă cu audiența produsului tău, va fi foarte greu să răzbați de la zero spre supraviețuire și apoi spre succes“, conchide tânărul. 

Cinci lecții pe care le-a învățat prin prisma businessului

 Să ai încredere în tine și să faci ceea ce crezi că e bine, indiferent de ceea ce îți spun ceilalți.
l Să cauți să inovezi, să aduci ceva nou, dar să fii focusat pe beneficiile sau problema pe care încerci s-o rezolvi.
l Să fii perseverent. Singurul mod în care poți realmente pierde e să nu mai joci.
l Să te înconjori de oameni mai buni ca tine.
l Să îți propui niște obiective mari și să nu ai niciun dubiu că nu le vei atinge – o chestiune de atitudine.

Cărți pe care le recomandă

„Tipping Point“, Malcom Gladwell

l „Linchpin“, Seth Godin
l „The four steps to the epiphany“, Steve Blank
l „Guerilla Marketing“, Jay Conrad Levinson
l „Joy, Inc“, Richard Sheridan