Acordul provizoriu privind permisul de conducere UE. Rezultatul reflectă prioritățile sectorului transportului rutier și sprijină eforturile de a asigura siguranța rutieră și de a atenua deficitul tot mai mare de șoferi profesioniști, subliniază un comunicat postat pe site-ul IRU.

Acordul provizoriu la care s-a ajuns între organele de negociere marchează progrese cu privire la aspecte-cheie, inclusiv cerințele privind vârsta minimă a șoferului, conducerea însoțită pentru șoferii tineri, facilitarea vehiculelor cu combustibil alternativ, un cadru UE pentru recunoașterea permiselor de conducere din țări terțe și introducerea unui permis de conducere digital armonizat, subliniază comunicatul.

Directorul UE al IRU, Raluca Marian, a declarat: „Acest compromis pragmatic între Consiliu și Comisie arată un sprijin real la nivel UE pentru eliminarea barierelor din calea profesiei de șofer, pe măsură ce deficitul se agravează. Aduce claritate juridică, reguli modernizate și progrese în ceea ce privește accesul tinerilor șoferi din țări terțe și la permisele digitale.”

Acordul provizoriu privind permisul de conducere UE. Clarificarea vârstei minime a șoferilor profesioniști

Acordul aduce claritate cu privire la vârsta minimă a șoferilor profesioniști, confirmând că șoferii cu pregătire completă pot conduce camioane la nivel internațional, începând cu vârsta de 18 ani.

”Pentru transportul de pasageri, deși apreciem că 21 de ani a fost confirmat ca vârstă minimă pentru conducerea autobuzelor și autocarelor, regretăm oportunitatea ratată de a elimina limitarea existentă de 50 km pentru șoferii sub 21 de ani. Acesta rămâne un obstacol în calea atragerii tinerilor absolvenți în sector”, a declarat Marian.

Atragerea tinerelor talente

IRU sprijină includerea unui sistem de conducere însoțit pentru tinerii de 17 ani, pe care statele membre ale UE pot alege să o implementeze pentru categoriile de permis B, C1 și C1E.

Această inițiativă importantă permite tinerilor șoferi să dobândească experiență supravegheată și formare țintită, contribuind la siguranța rutieră și la atractivitatea profesiei.

Accesul șoferilor din țări terțe

Introducerea unui cadru la nivelul UE pentru recunoașterea și schimbul anumitor permise de conducere din țări terțe, atunci când sunt aliniate la standardele UE, este un pas binevenit către reducerea sarcinilor administrative pentru operatori și șoferi. Această mișcare sprijină eforturile de extindere a fondului de talente dincolo de granițele UE.

IRU încurajează factorii de decizie să se bazeze pe acest progres abordând, de asemenea, recunoașterea calificărilor profesionale din țări terțe, care rămâne cheia deblocării complete recrutării internaționale de șoferi.

Raluca Marian a adăugat: „Deși atragerea de talente din UE trebuie să rămână o prioritate, realitatea celor 500.000 de posturi de șoferi neocupate în UE face ca accesul la fondul de șoferi din țări terțe să fie o necesitate”.

Permisele de conducere digitale: către mobilitate fără hârtie

Ca parte a acordului provizoriu, un permis de conducere digital uniform va fi introdus până la sfârșitul anului 2030, integrat în portofelul european de identitate digitală și recunoscut în toate statele membre UE.

În timp ce digitalizarea va eficientiza și moderniza eliberarea și utilizarea permiselor, șoferii își vor păstra dreptul de a solicita o versiune fizică.

Adaptarea la vehiculele cu combustibil alternativ

Conducătorilor auto care dețin un permis de categoria B de cel puțin doi ani li se va permite să conducă vehicule cu combustibil alternativ de până la 4,25 tone – o creștere față de limita standard de 3,5 tone. Această măsură este relevantă pentru serviciile de taxi și operațiunile de livrare urbane.

Acordul final clarifică faptul că scutirea se aplică atât transportului comercial de pasageri, cât și mărfurilor, extinzând domeniul de aplicare dincolo de propunerea inițială a Comisiei Europene, care o limita la transportul de mărfuri.