UE interzice taxele suplimentare pentru bagajele de mână
Companiile aeriene nu vor mai avea voie să ceară bani în plus pentru bagajele de mână pe care pasagerii statelor membre ale UE le iau cu ei în cabină. Bruxelles-ul a votat o propunere care le dă pasagerilor dreptul să ia gratuit un obiect personal și un bagaj de mână de până la șapte kilograme.
După noile reguli, pasagerii care zboară în UE au voie să ia în avion, fără să plătească în plus, două tipuri de bagaje:
- un bagaj personal, cum ar fi o geantă de mână sau un rucsac (cel mult 40x30x15 cm);
- un bagaj de mână mai mic (cel mult 100 cm în total – adică lungime + lățime + înălțime – și maximum 7 kg);
Companiile aeriene nu mai au voie să ceară taxe în plus pentru aceste bagaje. Această regulă se bazează pe o decizie mai veche a Curții Europene de Justiție, care a spus că, dacă bagajele se încadrează în limite normale de mărime și greutate și respectă regulile de siguranță, nu ar trebui taxate separat.
„Votul de astăzi reprezintă un pas important către călătorii mai echitabile și mai transparente. Normele clar definite privind bagajele de mână gratuite reprezintă un drept fundamental pentru a evita costuri suplimentare nejustificate.
Va fi un sistem mai echitabil și mai eficient”, spune Matteo Ricci, vicepreședinte al Comisiei pentru Transporturi și Turism a Parlamentului European și principalul promotor al proiectului de lege.
Biletele de avion s-ar putea scumpi
Totuși, un reprezentant al organizației Airlines for Europe (A4E) a avertizat că acest lucru ar putea duce la scumpirea biletelor de avion, mai ales pentru cei care călătoresc doar cu bagaj de mână.
„Votul de astăzi privind aplicarea drepturilor pasagerilor și a drepturilor pasagerilor multimodali a determinat Comisia pentru transporturi (TRAN) să ia în sfârșit măsuri împotriva parazitismului online, precizând obligațiile și responsabilitățile fiecărei întreprinderi care vinde servicii de transport.
Din păcate, acest lucru este umbrit de faptul că comisia a folosit acest vot pentru a adăuga pe ușa din spate amendamente specifice transportului aerian, care elimină posibilitatea pasagerilor de a alege și de a decide pentru ce servicii doresc să plătească și, mai important, pentru ce servicii nu doresc să plătească”, a spus oficialul A4E.
Ar putea fi introdus un formular standard pentru cererile de despăgubire sau rambursare
Această măsură face parte dintr-un plan mai mare al Comisiei Europene din anul 2023, care vrea ca firmele aeriene să arate toate costurile zborului mai devreme, când cineva face rezervarea, și să schimbe unele reguli privind despăgubirile pasagerilor. În acest plan, eurodeputații vor ca:
- copiii sub 12 ani să primească gratuit locuri lângă adulții care îi însoțesc;
- persoanele cu mobilitate redusă să fie mai bine protejate: să poată fi însoțite gratuit de o altă persoană;
- pasagerii să aibă dreptul la despăgubiri dacă li se strică sau li se pierde echipamentul de mobilitate (cum ar fi un scaun rulant) sau dacă este rănit un animal de asistență.
Propunerea din anul 2023 explică mai bine ce obligații au firmele care vând bilete de avion (intermediarii), mai ales când un zbor este anulat, întârziat mult sau pasagerii nu sunt lăsați să urce în avion. Eurodeputații vor ca acești vânzători să le spună clar pasagerilor, chiar când fac rezervarea:
- cât costă biletul în total;
- ce comisioane se aplică;
- cum funcționează rambursarea banilor.
Rambursarea ar trebui să se facă în cel mult 14 zile. Dacă vânzătorul nu o face în acest timp, compania aeriană trebuie să dea banii înapoi în cel mult 7 zile.
De asemenea, parlamentarii europeni susțin ideea de a folosi un formular standard în toată UE pentru cererile de despăgubire sau rambursare. Companiile aeriene ar trebui să trimită acest formular, completat cu datele pasagerului sau să ofere alte metode automate de comunicare, în maximum 48 de ore după ce apare o problemă (cum ar fi o anulare sau întârziere).
Atenție! Toate aceste propuneri trebuie să fie votate de Parlamentul European și aprobate de statele membre. Ele mai pot suferi modificări înainte să intre în vigoare.