Mai multe companii din telecomunicaţii, IT, auto şi FMCG au scos la licitaţie, în aceste zile, conturi de publicitate de zeci de milioane de euro. Câştigătorii acestor pitch-uri vor redesena ierarhia agenţiilor de media.

În această toamnă, directorii de media sunt mai solicitaţi ca oricând. Motivul? Pe lângă negocierile pentru preţuri derulate anual cu posturile de televiziune, ei sunt prinşi în pitch-uri generate de companii active pe piaţa de publicitate, care pun în joc bugete de zeci de milioane de euro. Raţiunile pentru care aceşti clienţi au ales, spre final de an, să organizeze licitaţii sunt diverse, însă scopul este acelaşi: obţinerea celui mai bun preţ pentru spaţiul de reclamă cumpărat. În rândul agenţiilor de media aflate încă sub contract cu organizatorii licitaţiilor se simte panica: riscul de a pierde în ajunul Crăciunului bugete grase este destul de mare.

Potrivit specialiştilor din piaţă, nevoia schimbării agenţiei de media are multiple cauze, de la nemulţumirea clientului la o nouă abordare a marketingului firmei sau, în cazul multinaţionalelor, ca efect al alinierii, respectiv selectării pe plan local a furnizorului de servicii alături de care compania-mamă lucrează pe plan internaţional. Printre cele care au lansat pitch-uri de media în ultima perioadă se numără jucători din domeniile auto, telecom, bunuri de larg consum sau finanţe-bănci. Unul dintre ei este Citroën România, aflat în plin proces de alegere a unei agenţii pentru anul viitor. Pentru 2007, compania a încredinţat agenţiei Starlink campaniile de media şi de creaţie. Până în vara acestui an, când grupul francez Citroën a venit oficial în România, de promovare se ocupa Automotive Trading Servicises (ATS), importator autorizat, care a cumpărat, în primele nouă luni ale anului, publicitate în valoare de 9,3 milioane de euro la rate-card (sume brute, fără discount-uri şi bartere).

În plin proces de selecţie este şi Star Foods (SF), companie care face parte din grupul PepsiCo. În prezent, SF lucrează cu agenţia Media Direction, parte din grupul BBDO România.

Şi InBev România, jucător ce numără branduri precum Bergenbier, Lowenbrau, Noroc, Stella Artois sau Beck’s, a lansat pitch-ul de media. Până de curând, bugetul de media al companiei a fost administrat de B.V. McCann-Erickson România, prin agenţia de media a grupului, Universal McCann. Odată cu lansarea pitch-ului, contul a atras atenţia mai multor agenţii, din grupuri precum Ogilvy sau Leo Burnett, în special datorită bugetului. Potrivit Alfa Cont, în primele nouă luni ale acestui an, investiţiile InBev s-au ridicat la 42,5 milioane de euro.

Surprizele cele mai mari sunt pe piaţa berii şi bancară

80-9040-29media49.jpgChiar dacă colaborarea dintre McCann şi InBev s-a încheiat, potrivit unor surse, agenţia rămâne activă pe piaţa berii, prin atragerea Heineken România. Oficialii Heineken au preferat să nu comenteze schimbarea, menţionând că, în prezent, colaborează cu agenţia MediaCom. În primele nouă luni din 2007, Heineken România a cumpărat publicitate în valoare de 63,3 milioane de euro (la rate card).

Bugetul de media al Romtelecom, gestionat în prezent de MediaCom, este disputat de opt agenţii de media. Câştigătoarea va fi aleasă la începutul anului viitor, estimează Alfred Borcan, director de comunicare şi marketing al companiei. Până în luna octombrie a acestui an, Romtelecom cheltuise (la rate card) circa 50 de milioane de euro în publicitate. Schimbări vor fi şi în sectorul financiar-bancar, unul din cele mai dinamice în 2007 din punctul de vedere al investiţiilor. Deşi reprezentanţii Raiffesen Bank nu s-au grăbit să confirme, este deja o certitudine că şi acest jucător este în pitch. Ipotetic, o mutare ar putea face şi banca ABN Amro, instituţie ce lucrează pe plan local cu House of Media, dar care a anunţat recent alegerea unei noi agenţii de media pe plan mondial, Mindshare.

Conturile disputate au însumat, în primele nouă luni ale anului, circa 200 de milioane de euro, la rate-card, dar valoarea lor va creşte puternic în decembrie, dat fiind faptul că investiţiile mari în advertising se fac în ultimele luni din an.