Ecuatia financiara dupa care se misca majoritatea cluburilor autohtone din prima divizie pare a fi destul de simpla. Cluburile din Europa cumpara jucatori de la cele mai mari echipe romanesti. Acestea din urma fac rost de bani si cumpara mai departe jucatori ieftini de la echipele mici din Romania, sperand ca in viitorul apropiat sa ii vanda in Europa. In felul acesta toti supravietuiesc si banii europeni ajung si la cluburile mici din Romania. Ce se intampla insa in momentul in care bugetele de transferuri ale echipelor din Europa scad in mod drastic? Logic, sumele platite pentru jucatorii pe care ii vor achizitiona scad si ele direct proportional cu bugetul clubului care cumpara. Gruparile autohtone care vindeau in Europa vor primi mai putini bani si vor scoate, la randul lor, mai putini bani pentru jucatorii achizitionati de la cluburile mici. Daca la scaderea sumelor de transfer mai adaugam si diminuarea numarului de jucatori transferati in Europa, ca urmare a necalificarii nationalei Romaniei la Campionatul Mondial de anul acesta, avem o imagine a situatiei financiare a majoritatii echipelor la inceputul campionatului de fotbal al Romaniei.
Pentru un club romanesc de fotbal banii care sa ii asigure supravietuirea in prima divizie vin fie din drepturile de transmisie TV a meciurilor, fie din sponsorizari, fie din vanzarea de bilete sau abonamente la stadion, fie din transferuri. Ar mai fi banii investiti de anumiti oameni de afaceri, insa putine cluburi se pot lauda cu sume importante venite constant din aceasta directie. Din drepturi TV un club poate primi intre 120 si 350.000 USD pe sezon, in functie de locul pe care s-a plasat in editia trecuta de campionat. Majoritatea contractelor de sponsorizare care s-au incheiat pana acum sunt de cel mult cateva sute de mii de dolari, iar cu veniturile din bilete si abonamente din cursul unui an, un club poate supravietui in jur de cateva ore in prima liga. si cu toate astea, o echipa care nu vrea sa aiba probleme cu retrogradarea trebuie sa adune in vistierie circa doua milioane de dolari pe sezon.
Cum veniturile obtinute din toate sursele enumerate mai sus nu acopera aceasta suma, inseamna ca vanzarile de jucatori sunt destul de importante pentru stabilitatea financiara a unui club romanesc. „La multe echipe din Romania aproximativ 80% din buget se asigura prin vanzarea de jucatori. Sunt si echipe unde lucrurile nu stau asa, insa putine. La Steaua, de exemplu, cred ca procentajul nu atinge nici 10%. Bugetele echipelor romanesti de prima divizie variaza intre 1,5 si 6 milioane de dolari”, spune Dumitru Dragomir, presedintele Ligii Profesioniste de Fotbal. In aceste conditii, scaderea sumelor de transfer a afectat destul de puternic cluburile autohtone. „Cred ca sumele de transfer au scazut cu peste 50%”, continua Dragomir. Sezonul trecut aveau loc transferuri destul de importante in afara: Marius Nicolae de la Dinamo la Sporting Lisabona pe aproximativ doua milioane de dolari, Vali Nastase si Mihalcea, de la Dinamo, la Genoa pe aproximativ 1.200.000 de dolari amandoi, Mitrovic si Gabi Popescu, de la FC National, la Samsung Blue Wings pe un milion de dolari amandoi. Pentru acest sezon insa capul de afis ar putea fi doar Pancu, imprumutat pentru un an de Rapid la Besiktas pentru 400.000 de dolari sau salariul obtinut de Gica Popescu la Dinamo despre care se spune ca este de aproximativ 300.000 de dolari pe an.
„E mare criza financiara in fotbalul romanesc. E recesiune in toata Europa. Marile cluburi nu au mai cumparat jucatori. De aici vine deranjul”, explica presedintele unui club bucurestean de fotbal. Pentru Ronaldo, care avea la Internationale Milano o clauza de reziliere de aproximativ 120 milioane de dolari, se negociaza cu Real Madrid pentru 48 milioane de dolari. Caderea pietei de transferuri de anul acesta a afectat si cluburile mici din Italia, unde pentru prima oara s-au impartit tuturor echipelor sume aproape egale din drepturile de transmisie TV a meciurilor, si nu proportional cu locul ocupat in campionatul precedent. Simptomele au aparut, bineinteles, si in campionatul romanesc. Tendinta generala a fost ca o data cu scaderea bugetelor sa se diminueze si veniturile jucatorilor. Spre exemplu, tot mai multe echipe prefera sa micsoreze salariile jucatorilor si sa ofere in schimb prime de meci sau de obiectiv.
Una dintre sursele importante de venit ale oricarui club european este Liga Campionilor. Cele autohtone nu au mai intrat insa in grupele acestei competitii de sase ani. „Pentru a intra in Liga Campionilor iti trebuie echipa. Pentru a face echipa, iti trebuie bani. Ca sa iei bani de la UEFA, trebuie mai intai sa bagi bani”, explica Dumitru Dragomir. Acesta crede ca o echipa care vrea sa intre in Liga Campionilor trebuie sa aiba un buget de minimum 20-25 milioane de dolari. In Romania insa bugetul unui club de top reprezinta cam jumatate din sumele care se acorda sectiei de copii de la Internazionale Milano, FC Barcelona, Real Madrid, AC Milan sau Dinamo Kiev.     

Bugetele cluburilor din campionatul de fotbal

Dinamo Bucuresti este echipa cu cel mai mare buget din campionat: 4,5 milioane de dolari. Acest lucru se vede foarte bine in investitiile in infrastructura, precum constructia nocturnei la stadionul Dinamo sau aducerea lui Gica Popescu.

Steaua Bucuresti. Unul dintre oficialii din Bulevardul Ghencea a sustinut intr-o emisiune TV ca, in sezonul 2002-2003, stelistii vor miza pe un buget de 3,5-4 milioane de dolari. O alta schimbare fata de campionatul trecut este aparitia pe tricourile Stelei, alaturi de BCR, a sponsorului Alexandrion Grup care a semnat cu clubul un contract in valoare de 400.000 de dolari pe an.

Astra Ploiesti. Echipa pare a avea anul acesta un buget record de trei-patru milioane de dolari. Suma, destul de consistenta pentru o echipa de provincie, pare a fi justificata si de obiectivul clubului: castigarea campionatului. Exista insa voci care sustin ca aceasta suma este cam mare si ca bugetul clubului se cifreaza in jurul valorii de 2,5 milioane de dolari.

Rapid Bucuresti. George Copos pare a fi fost destul de afectat de necastigarea in sezonul trecut a titlului de campioana. Aceasta poate fi una dintre explicatiile diminuarii, anul acesta, a bugetului clubului giulestean de la circa patru milioane de dolari, la aproximativ trei milioane de dolari. O alta schimbare este aparitia unui nou sponsor principal pe tricourile Rapidului. Firma de lactate a omului de afaceri Jean Valvis, prezenta in piata cu produsele LaDorna, a semnat cu Rapid un contract de sponsorizare in valoare de 400.000 de dolari pe an.

Universitatea Craiova. Noii proprietari care au achizitionat in vara acestui an clubul de la Gheorghe Netoiu se pare ca au stabilit pentru acest sezon un buget de doua milioane de dolari. Unele surse sustin ca in viitorul foarte apropiat pe tricourile craiovenilor isi va face aparitia producatorul de aluminiu Alro Slatina, care se pare ca a semnat cu clubul oltean un contract de sponsorizare de 400.000 de dolari pe an.

FC Brasov. Suma pe care clubul brasoveanva miza, probabil, in acest an este intre 1.000.000 si 1.200.000.

Poli AEK Timisoara. Echipa rezultata din fuziunea dintre AEK Bucuresti si Politehnica Timisoara se pare ca se va baza anul acesta pe un buget de aproximativ 1,4 milioane de dolari.

UTA Arad. Dupa ce in lunile de vara participarea echipei aradene in prima divizie a stat sub semnul intrebarii din cauza lipsei resurselor financiare care sa ii asigure supravietuirea, se pare ca lucrurile s-au limpezit pana la urma. S-au gasit cativa oameni de afaceri dispusi sa investeasca alaturi de autoritatile locale. In final, clubul aradean va incerca sa se mentina in prima divizie cu 700-800.000 USD.