Cel mai citit tabloid din mediul online în prima lună a acestui an este Libertatea, cu 2,9 milioane de clienţi unici şi peste 12,5 milioane de vizite, potrivit Studiului de Audienţă şi Trafic Internet (SATI). Varianta tipărită a tabloidul editat de Ringier România este pe locul doi în topul celor mai citite din România, potrivit celui mai recent Studiu Naţional de Audienţă (SNA), realizat în perioada 23 ianuarie 2012 – 22 decembrie 2013.

Cel mai citit ziar tipărit din România, potrivit aceluiaşi studiu SNA, este Click!, cu o medie de 587.000 de cititori pe apariție. Varianta online a tabloidului editat de Adevărul Holding ocupă locul cinci  printre cele mai accesate astfel de publicaţii, potrivit studiului SATI de mai jos.

Astfel, tabloidele sunt în continuare cele mai citite ziare, deși audiența lor este în scădere, la fel ca în cazul celor mai multe publicații tipărite. „Piața de print a fost compromisă de distribuția care, în ultimii ani, a scăpat de sub control. În acest moment, editurile au canale de distribuție extrem de limitate. În România, sunt sub 5.000 de puncte de vânzare – față de peste 10.000,  în Ungaria, care are o populație pe jumătate din cea a României. În plus, colectarea banilor este un calvar. Așa că investițiile noastre în zona de print vizează doar potențiale proiecte speciale“, spune Lucian Romaşcanu, business development şi e-commerce director la Kanal D.

Surpriza online-ului „colorat“

Spre deosebire de print, în mediul online, lucrurile sunt foarte schimbătoare, iar asta se vede cel mai bine în cazul surprizei topului SATI: wowbiz.ro. Lansat în noiembrie 2012, site-ul a depășit pragul de 100.000 de vizitatori unici pe zi până în primele două luni de existenţă pe online. În topul SATI din ianuarie 2014, wowbiz.ro este pe locul trei, cu 2,09 milioane de clienţi unici şi 7,4 milioane de vizite. Spre deosebire de restul tabloidelor online din top, Wowbiz s-a născut din emisiunea de televiziune cu acelaşi nume, de la Kanal D. „După desemnarea echipei de televiziune, am căutat să aducem și jurnaliști de tabloid. Pe măsură ce se forma echipa, prindea contur ideea de a o folosi și pentru un proiect editorial online. Wowbiz.ro a plecat din nevoia de conținut a emisiunii, iar apoi s-a dezvoltat ca un produs media independent“, spune Lucian Romaşcanu.

Alta a fost povestea în cazul Cancan, care a fost sursă de inspiraţie pentru o emisiune ieşită din grila Acasă TV anul trecut. Deşi nu mai apare în print din vara anului 2012, site-ul este pe locul doi în topul SATI pe ianuarie 2014, după libertatea.ro.

Deocamdată, pare să fie mult loc pe online pentru tabloide: recent lansatul spynews.ro, al Antena TV Group, este pe locul 4 în topul SATI, la concurenţă directă cu wowbiz. Cu titluri de genul „click aici“ sau „incredibil“, vizitele nu sunt o problemă pentru aceste site-uri. Totuși, este destul de greu ca un astfel de produs să fie profitabil, chiar dacă este extrem de popular.

„Din păcate, publicitatea care vine în mediul online este debalansată între jucătorii locali și cei internaționali, cei din urmă luând partea leului. Estimarile IAB merg în zona a 22 milioane de euro, iar ceea ce rămâne nu este suficient pentru numărul de jucători din piață. O formulă de monetizare a conținutului este imperioasă, iar Dogan Media are niște idei pe care, în curând, le va discuta cu publisherii importanți din online“, spune Lucian Romaşcanu.

Un site cu trafic mare poate fi un instrument important pe lângă o televiziune sau un ziar, iar dacă alocarea costurilor se face pe toate mediile, putem vorbi de o afacere profitabilă. Lucian Romaşcanu, Kanal D.