În fiecare zi, 190.000 de persoane trec pragul restaurantelor McDonald’s. Matematic, cifra se apropie de 6 milioane într-o lună și de 70 de milioane într-un an. Nici despre concurentul principal KFC (Kentuky Fried Chicken) nu se poate spune că stă „mai prejos“, chiar dacă numărul este la jumătate, respectiv 35 de milioane de clienți în 2016.
Și acum, să nu ne mai pierdem în cifre și să facem un simplu exercițiu de imaginație: dacă fiecare client cumpără și mâncare, fără excepție, – nu doar o cafea, pe fugă -, atunci nu e deloc de mirare că cele două lanțuri de fast-food au planuri mari pentru România și anul acesta. O fi bine? O fi rău?

Fără a analiza aici calitatea mâncării (prin comparație cu restaurantele tradiționale sau cu mâncarea gătită în casă), – articolul se referă strict la partea de business -, este musai să precizăm un lucru, și anume: un număr impresionant de români se gândește mai mult la poftele din creier și mai puțin la.. alte lucruri. Și cumpără mult de la fast-food. Poate nu la fel de mult cum se întâmplă în America, țara de origine a celor două branduri, dar suficient cât să dea peste cap planurile celorlalte restaurante concurente.

McDonald‘s continuă extinderea

Așadar: cu aproximativ 4.000 de angajați în România, la finele anului trecut, McDonald’s concurează de aproape cu KFC, care a încheiat anul cu aproape 3.000 de angajați. Și nu se vor opri aici. Până una alta, planurile lor sunt clare, cu cifre pe care încă le țin la secret. Deși este evident că vom mai auzi de angajări cu sutele, nu știm totuși cât vor investi în viitor sau câte restaurante vor mai deschide.

„Avem 4.350 de angajați și căutăm în permanență colegi noi care să își dorească să crească și să se dezvolte, să își clădească o carieră, să învețe la McDonald’s. În ultimii ani, numărul angajaților din companie a rămas constant, iar în viitor ne așteptăm să crească prin prisma noilor restaurante deschise“, spune Daniel Boaje, director general Premier Restaurants România (n.r. – McDonald’s  este parte a companiei Premier Capital, începând cu anul 2016). Referitor la extindere, acesta nu oferă foarte multe amănunte.

 

„Ne aflăm pe un trend ascendent în ceea ce privește ritmul de dezvoltare al lanțului de restaurante McDonald’s, dar și expansiunea rețelei de cafenele McCafé și plănuim să mergem în aceeași direcție. Obiectivul este acela de a accelera ritmul de dezvoltare, să deschidem cafenele McCafé noi, restaurante noi, cel puțin la același nivel cu anul trecut“, detaliază Boaje. Mai concret, anul trecut, „cu o investiție de 7,5 milioane lei, McCafé a devenit cel mai mare lanț de cafenele din România“, extinderea vizând 25 de cafenele. „Lanțul McCafé reprezintă 6% din business-ul McDonald’s în România“, spunea atunci Boaje.

Planuri mari și pentru KFC

De cealaltă parte, și KFC, concurentul principal, cu un total de 63 de restaurante pe plan local la finele anului trecut, a anunțat deja că intenționează să deschidă mai multe unități și să ajungă la peste 3.300 de angajați, în 2017.
„Ne dorim să menținem traiectoria ascendentă a ritmului de dezvoltare și în 2017. Ne propunem să deschidem cel puțin cinci unități KFC în acest an. În termeni de investiții, un restaurant KFC în incinta unui mall, în zona food-court, valorează aproximativ 350.000 de euro, în timp ce o unitate de tip Drive-Through poate varia între 700.000 și 1.200.000 euro, în funcție de complexitatea proiectului. Următoarea inaugurare de restaurant, în iunie, va fi în centrul vechi al Bucureștiului și suntem foarte bucuroși pentru această reușită“, spune Mark Hilton, Franchise Business Consultant KFC România.

Potrivit acestuia, compania va continua să se dezvolte puternic pe piață, după ce în 2016 vânzările au crescut „double digit“ datorită condițiilor macro favorabile din România –PIB-ul în creștere, creșterea salariului minim pe economie, schimbările de taxe din 2015. „Cu șase deschideri noi în 2016 și cinci în plan pentru 2017, ne așteptăm să observăm o creștere importantă în vânzările totale“, a mai punctat acesta.

Într-un fel, extinderea marilor companii de fast-food poate fi privită ca „mană cerească“ pentru cei care-și caută un loc de muncă, în special pentru tineri, cărora companiile le promit salarii bune și tot felul de bonusuri (așa cum am punctat și mai sus). După cum menționează și Mark Hilton: „Sectorul restaurantelor cu servire rapidă este un angajator important în România, la fel ca și în alte țări din Europa și alte continente“, punctează el.

 

Declarație confirmată, aproape cu aceleași cuvinte, și de concurentul de la McDonald’s, Daniel Boaje : „Piața restaurantelor cu servire rapidă este într-o continuă creștere, atât în România, cât și în celelalte piețe din regiune. Preferințele consumatorilor se schimbă rapid, așa că ne-am obișnuit deja să ne adaptăm strategiile și în funcție de comportamentul schimbător al clienților noștri, pentru a contura oportunități pe termen lung. În peisajul actual, trebuie să fim mereu cu un pas înainte“. 

În altă ordine de idei, analizând piața în general, cu precădere cea din Capitală, Bogdan Gubandru, Business Development Manager, DTZ Echinox, spunea anul trecut că este o piață „extrem de dinamică“, atât din motive obiective, precum creșterea consumului, cât și din cauze externe, precum necesitatea relocării unor afaceri profitabile care își desfășurau activitatea în clădiri improprii. „Vedem activitate atât din partea marilor lanțuri, care caută să-și extindă rețeaua, cât și din zona tinerilor care au activat în alte domenii și decid să investească într-un sector cu potențial. Deși preluarea unei francize este o opțiune mai sigură, unii antreprenori, români și nu numai, vor să se impună cu concepte proprii de restaurante sau cafenele“, declara Gubandru.

Către ce merge piața

Și tot anul trecut George Srour, acționar și manager UNO Restaurant puncta că sectorul de restaurante din București va continua să crească din două motive: pe de o parte, oamenii nu mai au timp să gătească acasă, cum aveau părinții noștri, iar pe de alta veniturile vor continua să crească. Așa că, iată, viitorul sună bine pentru companiile care au bani și plănuiesc să deschidă restaurante. Mai rămâne un singur lucru de rezolvat: să aducă produse care să nu fie nocive consumate pe o perioada îndelungată.

McDonald’s vs.KFC  în România

* McDonald’s  este parte a companiei Premier Capital, începând cu anul 2016, partenerul pentru dezvoltare a restaurantelor McDonald’s din Estonia, Grecia, Letonia, Lituania și Malta. Premier Capital plc operează 134 de restaurante în locatii importante, mai mult de jumătate dintre ele având McDrive și numeroase cafenele McCafé. În România, McDonald’s este lider al pieței restaurantelor, cu 68 de restaurante în 21 de oraşe. Până în prezent, compania a investit peste 800 de milioane de lei la nivel local și are peste 4.000 de angajaţi. Afacerile McDonald’s au fost de 115 milioane de euro în 2015.

*KFC Corporation, cu sediul în Louisville, Kentucky, este specializat în produse din carne de pui. În România, lanţul de restaurante KFC este operat în sistem de franciză, licenţa pentru România fiind acordată în 1997 companiei US Food Network şi numără 63 de restaurante atât în Bucureşti, cât şi în alte oraşe precum Timişoara, Cluj-Napoca, Suceava, Oradea, Piteşti sau Braşov. De asemenea, KFC România operează şi două restaurante la Chişinău, Republica Moldova. Afacerile KFC România au fost de circa 72 milioane de euro în 2015.