Constanţa urmează să treacă până în 2012 în topul listei cu suprafaţa de spaţii moderne de retail distribuită la mia de locuitori, când se estimează că va ajunge la 610 mp/mia de locuitori. În prezent, oraşul de la mare ocupă poziţia a doua în clasament cu 260 mp/mia de locuitori, fiind surclasat de Cluj-Napoca care dispune în acest moment de 310 mp/mia de locuitori, potrivit ultimului studiu de piaţă realizat de DTZ Echinox.

Clasamentul actual situează Bucureştiul pe locul trei cu o suprafaţă de retail de 210 mp/mia de locuitori, urmat de Iaşi cu 190 mp/mia de locuitori şi Timişoara cu 120 mp/mia de locuitori. Peste doi ani, în cazul în care proiectele anunţate se vor finaliza, clasamentul se va schimba după cum urmează: Constanţa pe primul loc cu 610 mp/mia de locuitori, urmat de Iaşi cu puţin peste 500 mp distribuit la 1.000 de locuitori, Cluj-Napoca cu aproape 500 mp, Timişoara cu 400 mp, Bucureşti cu 310 mp şi Craiova cu circa 300 mp.

„Piaţa de retail, legată direct de factori cheie precum stabilitatea economic, încrederea consumatorilor sau accesul la credite, se aşteaptă să îşi reia creşterea începând cu a doua jumătate a anului , însă la o rată mult sub nivelul experimentat în anii trecuţi“, estimează autorii analizei.

În ultimul an, chiriile proprietăţilor stradale din locaţiile de top ale Bucureştiului au scăzut cu 25-35%, în timp ce în locaţiile semi-centrale s-au redus cu până la 50%. Chiriile medii ale spaţiilor stradale de pe principalele artere comerciale al Capitalei se învârt în jurul a 60-80 euro/mp/lună, în timp ce chiriile maxime pentru mall-urile din Bucureşti variază între 70 şi 90 de euro/mp/lună.

Anul extremelor

0-44582-grafic.jpgAnul trecut, piaţa de retail a cunoscut mişcări majore: de la închiderea primului mall, Armonia din Brăila, după 9 luni de activitate, şi a centrului comercial Trident Shopping Center din Sibiu, după patru luni de operare, şi până la deschiderea celui mai mare mall din Sud-Estul Europei, AFI Palace Cotroceni.

 „Pentru anul 2010 şi 2011 sunt anunţate proiecte în suprafaţă totală de 650.000 mp, din care doar 300-350.000 mp vor fi livraţi cu adevărat. Proiecte mari se vor mai deschide abia peste doi ani. Vânzările retailerilor au scăzut cu 11% în primele opt luni din 2009, cele mai drastice scăderi fiind înregistrate de segmentul electrocasnicelor, IT şi mobilă“, a declarat Răzvan Gheorghe, managing director în cadrul Cushman&Wakefield.

Potrivit Eurostat, tranzacţiilor comerciale au scăzut în luna iunie a anului trecut cu 17,8%, faţă de perioada similară din 2008, fiind a doua cea mai puternică reducere din Europa Centrală şi de Est, după Lituania, unde tranzacţiile s-au diminuat cu 19,9% în aceeaşi lună.

„Perpetuarea actualelor condiţii de piaţă vor impune revizuirea politicilor de ocupare având în vedere că unele proiecte comerciale au fost stopate, scăderea puterii de cumpărare a afectat puternic valoarea tranzacţiilor comerciale, iar valoarea chiriilor rămâne ridicată raportat la valoarea încasărilor. Prudenţa mărită, pliată pe restrângerea spaţiilor deţinute de actualii chiriaşi, va menţine ridicată disponibilitatea spaţiilor comerciale stradale, cât şi din centrele comerciale care înregistrează un nivel scăzut al traficului“, sunt de părere consultanţii imobiliari ai BNP Paribas Real Estate.

Spaţii puţine?

Chiar dacă multe centre comerciale lansate în 2008 şi 2009 au probleme cu ocuparea spaţiilor rămase libere în urma retragerii a o serie de retaileri, România este în continuare pe ultimele locuri din Europa când vine vorba de suprafaţa de spaţii de retail distribuite la mia de locuitori.

Potrivit Jones Lang LaSalle (JLL), România are în prezent 55 mp de spaţii de retail la mia de locuitori, de trei ori mai puţin decât media europeană şi se situează pe penultimul loc, peste Bulgaria care are 30 mp la mia de locuitori.

Ţările din zona Europei Centrale au cu mult peste suprafaţa din România. Ungaria are 110 mp la mia de locuitori, iar Cehia 215 mp la mia de locuitori.

„Stocul spaţiilor comerciale din România a atins 1,3 mil. mp. Un număr cuprins între 5 şi 7 proiecte, ce trebuiau lansate în 2009, au fost amânate pentru 2010, ceea ce a determinat ca anul  acesta să fie anunţate 15 proiecte, toate aflate în fază de construcţie“, susţin analiştii JLL.