Autostrăzi noi pentru legături rapide. Primele tronsoane care vor intra în funcțiune sunt considerate esențiale pentru fluidizarea traficului spre litoral și pentru ocolirea Capitalei, iar autoritățile estimează că vor aduce beneficii imediate în mobilitatea națională.

Autostrăzi noi pentru legături rapide spre litoral și Capitală

Printre segmentele care vor fi date în trafic se numără Lotul 3 al Autostrăzii de Centură a Bucureștiului (A0 Sud), între Bragadiru și Joița, cu o lungime de aproape 18 kilometri. Deși lucrările urmau să fie finalizate la sfârșitul lunii aprilie, stadiul de execuție de peste 92% de la începutul anului a condus la o amânare a inaugurării pentru luna iunie, când se estimează finalizarea procedurilor de recepție. Acest tronson va permite celor care vin dinspre Pitești pe A1 să evite traficul din Capitală, conectându-se direct la A2 spre Constanța.

În aceeași lună este programată și deschiderea a 15 kilometri din Autostrada Sibiu–Pitești, parte a tronsonului 5 (Curtea de Argeș–Pitești), care vine în completarea celor 16 kilometri deschiși în decembrie 2024. Conform autorităților, acest segment va fi finalizat cu trei luni înainte de termenul contractual.

Un alt tronson așteptat este Lotul 2 Mizil–Pietroasele al Autostrăzii A7 Ploiești–Buzău, în lungime de 28,35 kilometri. Lucrările sunt aproape finalizate, dar deschiderea circulației depinde de remedierea unor probleme tehnice de către constructorul bulgar din cadrul asocierii. Finalizarea acestui tronson va permite circulația pe autostradă de la București până la Pietroasele în timpul verii.

„Antreprenorul se află pe ultima sută de metri înainte de darea în trafic a ultimilor aproximativ 15 kilometri de autostradă aferenți acestui tronson, în funcție de rezultatul procedurilor de pre-recepție și Recepție la terminarea lucrărilor. Acest tronson va fi dat în trafic în prima parte a lunii iunie, cu trei luni mai devreme față de termenul contractual.

Lotul 4 Nord este cel care face joncțiunea cu Autostrada București–Constanța (A2), prin nodul rutier A0 x A2. Termenul contractual de finalizare este primăvara anului 2026, însă lucrările vor fi gata în toamna acestui an”, a transmis Irinel Ionel Scriosteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Pentru toamnă este planificată deschiderea tronsonului 4 al Autostrăzii A0 Nord

Pentru toamnă este planificată deschiderea tronsonului 4 al Autostrăzii A0 Nord, cu o lungime de 4,5 kilometri. Acesta face legătura cu Autostrada BucureștiConstanța (A2) prin nodul rutier A0 x A2, deși termenul contractual de finalizare este primăvara lui 2026. Lucrările sunt însă avansate și vor fi încheiate înainte de termen.

Site-ul 130km.ro, specializat în monitorizarea investițiilor în infrastructura rutieră, estimează că în total, până la sfârșitul lui 2025, vor fi deschiși peste 300 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres. Printre tronsoanele planificate se numără mai multe loturi din Autostrada A7, care vor conecta Ploiești de Pașcani, dar și secțiuni importante din A0 (Centura Capitalei) și A1 (Sibiu–Pitești).

„Mai este foarte puțin de lucru pe acest lot (28,35 kilometri), dar deschiderea circulației nu se poate face până când constructorul bulgar din asocierea de constructori români și bulgari nu remediază lucrările neconforme. După deschiderea lotului 2, se va putea circula în această vară pe autostradă de la București la Pietroasele”, a scris Sorin Grindeanu pe Facebook.

autostrada
SURSA FOTO: Dreamstime

Lista celor mai importante tronsoane planificate pentru inaugurare în 2025

Lista celor mai importante tronsoane planificate pentru inaugurare în 2025 include:

  • A7 Ploiești – Buzău, Lot 2 (Mizil – Pietroasele), 28,35 km;
  • A0 Sud, Lot 3 (DN6 – A1), 17,97 km;
  • A0 Nord, Lot 4 (DN3 Cernica – A2), 4,47 km;
  • A1 Sibiu – Pitești, tronson 5 (Curtea de Argeș – Băiculești), 14,58 km;
  • A7 Focșani – Bacău (Loturile 1, 2 și 3), în total peste 95 km;
  • A7 Bacău – Pașcani (Loturile 1, 2 și 3), aproximativ 77 km;
  • A0 Nord, Lot 3 (Afumați – Cernica), 6,30 km;
  • A7 Ploiești – Buzău, Lot 3 (Pietroasele – Buzău), 13,90 km;
  • A7 Buzău – Focșani, Lot 1 (Buzău – Vadu Pașii), 3,40 km.

Vor fi inaugurate și drumuri expres

Pe lângă autostrăzi, vor fi inaugurate și drumuri expres, precum:

  • DEx12: Albota – Pitești (parțial), 12,88 km;
  • DEx6: Brăila – Galați, 12,29 km;
  • DEx4: A3 – DN1 (Tureni, județul Cluj), 4,96 km.

În ciuda întârzierii debutului lucrărilor în primele luni ale anului, autoritățile sunt optimiste că ritmul accelerat al execuțiilor va permite atingerea obiectivului propus pentru 2025. Inaugurările din iunie marchează un moment de relansare a programului de dezvoltare a infrastructurii rutiere din România.

Autostrada Unirii începe să capete contur

Autostrada Unirii, unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură rutieră din România, începe să capete contur. Joi a fost semnat contractul pentru lotul Miercurea Nirajului–Sărățeni, parte din secțiunea montană a autostrăzii A8, în Podișul Transilvaniei. Această nouă porțiune de aproape 24 de kilometri include un tunel de 1,07 kilometri și va cuprinde 36 de structuri, printre care două pasaje importante. Lucrările sunt programate să fie finalizate în 30 de luni.

„Este o zonă montană de dificilă. Face parte din secțiunea montană a autostrăzii A8. Avem 6 secțiuni pe zona montană. Două secțiuni de capăt spre Târgu Mureșși spre Târgu Neamțși încă 5 loturi până la podul de la Ungheni”, a spus Irinel Scrioșteanu, secretar de stat Ministerul Transporturilor.

Autostrada Unirii este menită să lege Târgu Mureș de Iași și Ungheni, pe un traseu de aproape 200 de kilometri prin cea mai lungă zonă montană de autostradă din România. Contractul pentru tronsonul Miercurea Nirajului–Sărățeni are o valoare de aproape 3 miliarde de lei fără TVA. Construcția va fi realizată de un antreprenor turc activ deja în România, implicat în alte proiecte majore precum Autostrada Transilvania și lotul 3 din Autostrada Craiova. A8 este împărțită în 13 tronsoane, plus un pod peste Prut la Ungheni, iar până acum au fost semnate contracte pentru cinci tronsoane, însumând peste 143 de kilometri. Totuși, doar două dintre acestea sunt efectiv în lucru.

Infrastructura rutieră din România face pași importanți și în alte regiuni

În paralel, infrastructura rutieră din România face pași importanți și în alte regiuni. Până la sfârșitul anului ar trebui să fie dați în folosință circa 250 de kilometri de autostradă. În următoarele două săptămâni, vor fi deschiși primii 12 kilometri din secțiunea 5 a Autostrăzii Sibiu–Pitești, permițând astfel circulația continuă pe autostradă de la București până la Curtea de Argeș.

„Eu am convinerea că secțiunea 3 se va încadra până în august 2026 cu finalizarea execuției, iar în ceea ce privește secțiunea 1 probabil, cel mai probabil până la sfârșitul anului va fi gata și aceasta”, a spus Cristian Pistol, director CNAIR.

De asemenea, în luna iunie urmează să fie inaugurat lotul 3 din Autostrada A0, deși cu o întârziere de peste o lună. Tot în aceeași perioadă va fi deschis ultimul tronson din drumul expres Craiova–Pitești, cu o lungime de 12 kilometri, inclusiv nodul rutier care conectează acest drum de autostrada A1. Aceste evoluții indică un ritm accelerat al investițiilor în infrastructura rutieră, atât pe axe strategice naționale, cât și în legături regionale esențiale.